نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1643
-
الف
+

با هم تماشا کنیم؛ آهنگ «شاد کن جان من» با صدای استاد «محمدحسین سرآهنگ»

در این ویدیو آهنگ «شاد کن جان من» را با صدای استاد «محمدحسین سرآهنگ» مشاهده می کنید.

 به گزارش آی فیلم2، «استاد محمدحسین سرآهنگ» از بزرگان موسیقی معاصر افغانستان فرزند استاد «غلام حسین» سال 1302 خورشیدی در کابل متولد گردید. 

استاد «گامو خان» پدر کلان مادری و استاد «عطا حسین» پدر کلان پدری و استاد «کریم حسین»، عموی استاد سرآهنگ، از هنرمندان بزرگ هند بودند که در زمان «امیر شیرعلی خان» از هند به کابل نقل مکان کرده اند.

محمد حسین سرآهنگ نیز که در محضر پدرش استاد غلام حسین شاگردی می کرد، مدت ۱۶ سال در هند در نزد «عاشق علی خان» بنیانگذار مکتب «پتیاله» به فرا گیری علم موسیقی مصروف بود و بعد از عاشق علی خان این مکتب را به پایه اکمال رساند.

با آغاز به کار رادیو کابل، استاد سرآهنگ از اولین هنرمندانی بود که همکاری خود را با این رسانه آغاز کرد . در سال ۱۳۳۲ خورشیدی، در اولین جشنواره بین المللی موسیقی که در سینمای پامیر کابل برگزار شد موفق به کسب رتبه اول شده بود.

او از جانب ریاست مستقل مطبوعات و همچنان دولت وقت لقب استادی دریافت کرد و چندی بعد هم لقب سرآهنگ به او اعطا شد.

استاد سرآهنگ در طول عمر هنری خود، بیش از ۲۰ مدال و جایزه بین المللی و همچنان القاب و عناوین بسیاری همچون استاد موسیقی‌، پروفیسر موسیقی‌، سرتاج موسیقی‌، شیر موسیقی‌، بابای موسیقی و کوه بلند موسیقی‌ به ارمغان آورد که به جرات می توان گفت کمتر کسی توانسته به جایگاه رفیع او در آسمان پرستاره موسیقی افغانستان نزدیک شود.

اما سر انجام صبح روز یکشنبه ۱۶ جوزای سال ۱۳۶۱ ، استاد سرآهنگ پس از تحمل دوره ای بیماری به دیار جاوید شتافت و در قبرستان شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد.

در ویدیو فوق  آهنگ «شاد کن جان من» را با صدای استاد «محمدحسین سرآهنگ» مشاهده می کنید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر