نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3400
-
الف
+

«پل خشتی» اثر تاریخی منحصر به فرد «بدخشان» در معرض نابودی

فرهنگیان بدخشان اعلام کردند «پل خشتی» 300 ساله ای که روی دریای «کوکچه» واقع شده در حال نابودی است.

به گزارش آی فیلم 2، مسئولان و فرهنگیان بدخشان می گویند که «پل خشتی» یک اثر تاریخی در این ولایت که بیش از ۳۰۰ سال عمر دارد و در «فیض آباد» روی دریای «کوکچه» واقع شده در حال نابودی است و دولت باید برای بازسازی آن هرچه زودتر اقدام کند.

براساس اطلاعات فرهنگیان بدخشان، پل خشتی از جمله آثار تاریخی و قدیم در  این ولایت به شمار می آید که در طول سالیان دراز، حکایت گر معماری منحصر به زمان خود بوده و با گذشت بیش از ۳۱۸ سال هنوز هم در برابر امواج طوفانی کوکچه ایستادگی کرده است.

اگرچه درباره تاریخ ساخت این پل، کتیبه یا سنگ نوشته ای در دست نیست؛ اما از قرائن و معلومات شفاهی چنین برداشت می شود که پل خشتی «فیض آباد» بنا بر ضرورت و جهت تامین ارتباطات بازرگانی و فرهنگی با سایر بخش های بدخشان چون «بهارستان قدیم»، «وردوج»، «یمگان» و دیگر مراکز و حتی خارج از بدخشان از جایگاه با اهمیتی برخوردار بوده است.

این پل دو ساحل شرقی و غربی رود کوکچه را به هم متصل کرده، جاده شهر قدیم خمچان از کمرگاه کوه بلند «جلغر» به این پل متصل می گردد.

فرهنگیان بدخشان تاکید می کنند که در حال حاضر چند پایه این پل در آستانه تخریب قرار دارد و با افزایش آب رودخانه کوکچه خطر نابودی آن بیشتر گردیده است.

«نقیب الله ثاقب‌یار»؛ رییس پیشین اطلاعات و فرهنگ بدخشان با تایید خطر نابودی پل خشتی این ولایت به آوا گفت: طی سالیان گذشته نامه های ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان به خاطر مرمت این آبده تاریخی به وزارت شهرسازی و اداره حمایوی و عملیاتی مقام ریاست جمهوری فرستاده شده بود تا ترمیم این آبده تاریخی را که ارزش فرهنگی و تاریخی دارد را شروع کنند؛ اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین