نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4516
-
الف
+

بازیگران ایرانی که در سال 1400 آسمانی شدند؛ از «فتحعلی اویسی» تا «زهره فکور صبور»

در این گزارش یادی کردیم از هنرمندان ایرانی که در سال 1400 دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش آی فیلم2، سال 1400 با شیوع ویروس کرونا  بسیاری از هنرمندان ایرانی به دلیل ابتلاء به این ویروس خطرناک جان خود را از دست دادند و ضربه سختی بر پیکره سینما و تلویزیون ایران وارد شد.

در این گزارش تلاش کردیم تا در آستانه سال جدید، نام و خاطره هنرمندانی که در سال 1400 خورشیدی درگذشته‌اند را زنده نگهداریم:

 «محسن قاضی مرادی» 

محسن قاضی مرادی

«محسن قاضی مرادی» از جمله بازیگران درگذشته در سال ۱۴۰۰ است.

او 11 سنبله (شهریور) 1320 در تهران متولد شد و در سال 1351 با یک فلم سینمایی کار هنری خود را آغاز کرد. از آثار شناخته شده او در تلویزیون و سینما باید «همه بچه‌های من»، «شمعدونی»، «چمدان»، «دختر شیرینی فروش»، «سگ کشی»، «سوغات فرنگ»، «دایره زنگی» و «همه چی آرومه» را نام برد.

قاضی مرادی پس از چندین سال تحمل درد و رنج بیماری پارکینسون سرانجام در سن 79 سالگی به‌دلیل عوارض بیماری در منزل از دنیا رفت.

«بیژن افشار»

بیژن افشار

 «بیژن افشار» زاده ۱۳۴۵ هجری خورشیدی در تهران بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران بودکه 20 ثور(اردیبهشت) 1400 به عمر 55 سالگی در گذشت.

حضور در سریال های «معمای شاه» و «مختارنامه» از بازی های ماندگار و شاخص این هنرمند است.

وی دارای مدرک تحصیلی لیسانس بود و از سال ۱۳۸۰ به طور حرفوی وارد بازیگری شد و برای اولین بار در فلم «مربای شیرین» به کارگردانی «مرضیه برومند» در کنار بازیگرانی چون سیامک نعمتی، لیلا حاتمی، ارژنگ امیر فضلی، مانی نوری، محمدرضا شریفی نیا و گوهر خیراندیش حضور پیدا کرد.

بیژن افشار در فلم های «قلب‌های ناآرام»، «در وجه حامل»، «خبر خاصی نیست»، «خیابان دیوار»، «پیچ جاده نمناک»، «تابو» و «تمشک» و سریال های «شهریار»، «خواب بلند»، «پرواز در ارتفاع صفر»، «یلدا» و… حضور داشته است.

«علی سلیمانی سرنسری»

علی سلیمانی

«علی سلیمانی»، بازیگر سینما، تیاتر و تلویزیون 21 مرداد 1400 به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

سلیمانی زاده ۱۰ عقرب(آبان) ‎ 1350هجری خورشیدی در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود.

وی فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد تهران بود. وی سال 1373 با بازی در فلم «سفر بخیر» داریوش مودبیان، وارد عرصه‎ تصویر شد

این هنرمند در سریال‌های «سفر به چزابه» (1375)، «ماه مهربان» (1375)، «داستان یک شهر» (1378)، «روشن‌تر از خاموشی» (1378)، «دروازه‌ ساعات» (1388)، «اشک‌ها و لبخندها» (1388)، «سقوط یک فرشته» (1389)، «وضعیت سفید» (90-1387)، «عصر پاییزی» (1392)، «پایتخت4» (1394)، «معمای شاه» (1394) و ... به ایفای نقش پرداخته بود.

سلیمانی فلم‌های «نجات‌یافتگان» (1374)، «سرزمین پدربزرگ» (1377)، «سگ کشی» (1379)، «قارچ سمی» (1380)، «یک وجب از آسمان» (1387)، «کلانتری غیرانتفاعی» (1387)، «خاله سوسکه» (1388)، «بچه ‎های محله‎ گل‌ها» (1388)، «خورشید» (1388)، «فریدون مهربان است» (1388)، «زخم شانه‎ حوا» (1388)، «تونل» (1393) و ... را نیز در کارنامه‎ هنری خود به ثبت رسانده بود.

علی سلیمانی علاوه بر بازیگری در زمینه‌ی اجرا، کارگردانی، دستیاری کارگردان و طراحی دکور نیز فعالیت داشت.

«سیامک اطلسی»

اطلسی

«سیامک اطلسی» بازیگر سریال خاطره‌انگیز «پدرسالار» به عمر ۸۵ سالگی در 4 میزان (مهر) سال روان بر اثر عوارض بیماری کرونا درگذشت.

از آثار شناخته شده او در سینما و تلویزیون می‌توان به «پدرسالار»، «کلانتر 2»، «مختارنامه»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «هشت و نیم دقیقه»، «از یادها رفته»، «مردی بدون سایه»، «ملک سلیمان» و «روز واقعه» اشاره کرد.

«فتحعلی اویسی»

اویسی

 «فتحعلی اویسی» کارگردان و بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون ایران، 13 میزان(مهر) سال 1400 دار فانی را وداع گفت.

فعالیت سینمایی «فتحعلی اویسی» در سال ١٣۵٧ خورشیدی آغاز شد.

وی پس از اتمام تحصیل به عضویت سیمای جمهوری اسلامی ایران درآمد و در دهه شصت در فلم‌های بسیاری بازی کرد.

اویسی در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فلم بلندش «مریم و میتیل» فلم موفقی از آب درآمد. 

در سینما هم بازی ماندگار او در فلم‌های «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی(۱۳۶۵)، «سرب»  مسعود کیمیایی(۱۳۶۷)، «هی جو» منوچهر عسگری نسب (۱۳۶۷)، «بانو» داریوش مهرجویی(۱۳۷۰)، «جهان پهلوان تختی» بهروز افخمی، ۱۳۷۶ و فلم «مومیایی۳» محمدرضا هنرمند(۱۳۷۸ ) در یادها مانده است.

در تلویزیون ایران نقش آفرینی زنده یاد اویسی در یک قسمت از مجموعه «تهران ۱۱» و مجموعه «چمدان‌های بسته» تحسین همه را برانگیخت و اوج هنرنمایی و موفقیتش، ‌بازی در مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» بود.

اویسی همچنین در سریال‌هایی چون «دارا و ندار»، «دست بالای دست»، «سربداران»، «زیرزمین»، «خودرو تهران 11»، «تصمیم نهایی»، «ولایت عشق»، «کوچک جنگلی»،«پس از باران»، «دلیران تنگستان» و «تفنگ سرپر» و ... به ایفای نقش پرداخته است. 

«عزت الله مهرآوران»

مهر آروارن

«عزت الله مهرآوران» بازیگر پیشکسوت ایرانی که مدتی قبل به علت ابتلا به کرونا در شفاخانه بستری بود 17 میزان (مهر) 1400 دار فانی را وداع گفت.

مهرآوران زاده ۱۸ ثور(اردیبهشت) ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان، بازیگر و کارگردان تیاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران بود.

مهرآوران در فلم های «مرد عوضی» (۱۳۷۶)، «آژانس شیشه‌ای» (۱۳۷۶)، «سیب سرخ حوا» (۱۳۷۷)، «مومیایی ۳» (۱۳۷۸)، «بانوی من» (۱۳۸۱) و سریال‌هایی نظیر «کژدم ۳۳» (۱۳۷۶)، «هتل پیاده‌رو» (۱۳۷۸)، «پیامک از دیار باقی» (۱۳۸۶)، «وضعیت سفید» (۱۳۹۰)، «مسیر انحرافی» (۱۳۹۱)، «دزد و پلیس» (۱۳۹۱) و «هفت‌ سنگ» (۱۳۹۳) ایفای نقش کرده‌ بود.

گفتنی است تا کنون سریال های «فروشگاه»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید»، «لیسانسه ها» و «فوق لیسانسه ها» با هنرنمایی «عزت الله مهرآوران» از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

«ارشا اقدسی»

 

ارشا اقدسی

«ارشا اقدسی» بدلکار مشهور ایرانی که در فلم های بسیاری حضور داشت، روز چهارشنبه ۱۳ اسد(مرداد) در جریان ثبت یک فلم خارجی در لبنان دچار سانحه‌ شد و درگذشت.

وی به دلیل جراحت های بسیار چند روز در شفاخانه بستری بود اما در نهایت با وجود تلاش های بسیار تیم تداوی، «ارشا اقدسی» ساعت 19:30 به وقت بیروت و 21:00 به وقت تهران دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد «ارشا اقدسی» یکی از برترین بدلکاران جهان بود که جوایز زیادی را کسب کرد. وی در فلم‌های بسیاری به‌عنوان بدلکار حضورداشته و با کارگردانان و فلم‌سازان مشهور دنیا و همچنین کمپانی‌های بزرگ فلم‌سازی همکاری داشته است.

مرحوم «ارشا اقدسی» 14 ثور(اردیبهشت) سال 1361 در تهران به دنیا آمد. او رشته ورزشی آی کی دو (هنر رزمی جاپانی) را فراگرفت و توانست مربی‌گری این رشته را هم کسب کند. در سال 84 در رشته تربیت‌بدنی، بورسیه تحصیلی ایتالیا را گرفت ولی با دیدن اعلان دوره‌های بدلکاری با مرحوم پیمان ابدی یکی از بزرگترین بدلکاران ایران و جهان آشنا شد، از دانشگاه انصراف داد و کار بدلکاری را آغاز کرد.

اقدسی با ادامه دادن بدلکاری توانست سرمربی کلاس‌های بدلکاری پیمان ابدی شود و به دنبال آن سکوی بانجی جامپینگ احداث کرد و عنوان اولین مربی بانجی جامپینگ و تونل باد صبا در ایران را از آن خود کرد. «ارشا اقدسی» سرانجام در سال 1385 گروه بدلکاران 13 را تأسیس کرد.

او همچنین در آثاری چون «شبی که ماه کامل شد»، «ما همه باهم هستیم»، «سونامی» و… گروه بدلکاری را همراهی کرده بود.

«زهره فکور صبور»

زهره فکور صبور

«زهره فکور صبور» بازیگر سینما و تلویزیون ایران  ساعت ۸ شام  روز سه‌شنبه  10 حوت (اسفند) در منزل شخصی خود درگذشت..

به نقل از برخی از رسانه‌ها، علت دقیق مرگ این بازیگر مشخص نیست اما بنا بر گفته منابع کاملا آگاه این بازیگر ساعت هشت شام به شفاخانه منتقل شده اما داکترها موفق به نجات وی نشده‌اند.

گفتنی است تا کنون سریال های «دلنوازان»، «پنچری»، «فصل زرد»، «کارآگاهان»، «روزگار جوانی»، «دردسر های عظیم 1»، «دردسرهای عظیم 2»، «از نفس افتاده» با هنرنمایی «زهره فکور صبور» از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر