نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1326
-
الف
+

بزرگداشت «حبیب‌الله عبدالرزاق‌اف» هنرمند فقید تاجیک در تهران

مراسم «حبیب هنر» به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد «حبیب‌الله عبدالرزاق‎اف» هنرمند مردمی کشور تاجیکستان در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، مراسم «حبیب هنر» به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد «حبیب‌الله عبدالرزاق‎اف» هنرمند مردمی کشور تاجیکستان و بازیگر سریال ماندگار و تاریخی «در چشم باد»، با همکاری سفارت تاجیکستان در ایران و همچنین با حضور نمایندگی‌های دیپلوماتیک مقیم تهران و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری ساعت روز پنجشنبه ۵ اسفند (۲۴ فبروری ۲۰۲۲) در سالن مؤسسه فرهنگی اکو در شهر تهران برگزار شد.

حبیب هنر

در بخشی از این مراسم، فلم مستند «حبیب الله» با پژوهشگری و تهیه‌کنندگی «سحر جعفری جوزانی» بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون ایران با محوریت زندگی و فعالیت‌های هنری این بازیگر مطرح سینما و تیاتر کشور تاجیکستان نشر شد.

در این اثر مستند، چهره‌های مختلف سینما، تیاتر و تلویزیون کشورهای ایران و تاجیکستان، از جمله «مسعود جعفری جوزانی»، «مریم عیسی‎آوا»، «توره‎خان احمدخان»، «سحر جعفری جوزانی»، «آرتیق قادر»، «قربان صابر»، «حسین طاهری»، «ارسلان قاسمی» بازیگر سریال «در چشم باد» و … در مورد شخصیت و جایگاه هنری «حبیب‌الله عبدالرزاق‎اف» سخن گفتند.

«مسعود جعفری جوزانی» کارگردان و فلم‎نامه‌نویس سرشناس سینمای ایران درباره شادروان «حبیب‌الله عبدالرزاقاف‎» گفت: در شهر دوشنبه تاجکستان دیدمش؛ چشم‌های مهربانی داشت. وقتی اسم ایران را شنید، گُل از گُلش شکفت. عاشقش شدم چون عاشق سینما بود. 

نویسنده و کارگردان سریال تاریخی «در چشم باد» در ادامه سخنانش افزود: «حبیب‌الله عبدالرزاق‎» پر از انرژی بود. همان نیروی محرکه‌ای که لازم است تا بیننده‌های سینما را به وجد بیاورد اما مثل بقیه هنرمندها حساس بود.

کارگردان فلم‌های سینمایی «جاده‌های سرد» و «شیرسنگی» در پایان سخنانش تأکید کرد: «حبیب‌الله عبدالرزاق‎» در پشت کمره، رفیق و یار بود و آدمی بود که هیچ کسی در گپ‌وگفت با او خسته نمی‌شد.

مراسم حبیب هنر

سحر جعفری جوزانی بازیگر مطرح سینمای ایران نیز در مورد «حبیب‌الله عبدالرزاق‎» اظهار کرد: بعضی‌ها فراتر از بازیگرند، یعنی هنرمندند، مثل آقای عبدالرزاق، آقا «حسام»ِ سریال «در چشم باد»، در وهله اول، زندگی را درست فهمیده بود.

در بخش دیگری از فلم مستند «حبیب‌ الله»، «حسین طاهری» تهیه‌کننده سریال «در چشم باد» در مورد «حبیب‌الله عبدالرزاق‎» گفت: به نظر من، حبیب‌الله عبدالرزاق تجلی هنر بازیگری و کارگردانی کشور تاجیکستان است. حبیب‌الله عاشق سینما و فلمسازی بود. عاشق ایران بود؛ به ادبیات فارسی آشنا و مسلط بود و به‌خوبی زبان شیرین مشترکی را در شرایط فلمسازی سریال «در چشم باد» ایجاد می‌کرد.

این تهیه‌کننده باسابقه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: حبیب‌الله عبدالرزاق مثل خانواده ما بود و ما علاقه‌مند بودیم که به بهانه‌های مختلف، با ایشان گفت‌وگو کنیم. بازی‌هایی که با بازیگران ایرانی داشت و رنگ‌آمیزی بازی‌هایشان واقعاً شاخص و دیدنی بود و مخاطب می‌تواند در سریال «در چشم باد» با این نگاه، آن وجه تمایز ایشان را ببیند. عبدالرزاق به کار خودش بسیار معتقد بود و به کارش باور داشت. از بستر تیاتر توانسته بود یک بازیگر درجه یک خلق بشود.

طاهری تأکید کرد: رفتن حبیب‌الله عبدالرزاق برای ما باورکردنی نیست و امیدواریم که این آثاری که از ایشان به جای مانده است را ارج بنهیم و بزرگداشتی که ما برای این هنرمند ارزشمند در ایران برگزار می‌کنیم و یاد و نامش را گرامی می‌داریم؛ سعی می‌کنیم که هنر و خلاقیتش فراموش نشود و در واقع، این بستر ارتباطی ارزشمندی بین هنرمندان تاجیکستان و هنرمندان این خطه زبان فارسی با سینمای ایران باشد.

گفتنی است «حبیب‌الله عبدالرزاقاف» معروف به حبیب‌الله عبدالرزاق در ۳۰ فلم و سریال تلویزیونی ازجمله در مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی «در چشم باد» (حسام‌آقا) و «شکرانه» (سرگرد پلیس تاجیکستان) نقش‌آفرینی کرده و بیش از ۳۰ نمایشنامه تیاتر را نیز کارگردانی کرده بود. این هنرمند معروف تاجیکستانی روز ۳۰ جدی (دی) ۱۳۹۹ در ۸۴ سالگی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان درگذشت.

 

نظر شما
ارسال نظر