نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2449
-
الف
+

نشر گزارش اختصاصی از مراسم نکوداشت «رودکی» امشب در آی فیلم 2

گزارش تصویری از مراسم نکوداشت «رودکی» پدر شعر فارسی امشب در شبکه  آی فیلم 2 نشر خواهد شد.

به گزارش آی فیلم 2، گزارش تصویری از مراسم نکوداشت «رودکی» پدر شعر فارسی در تالار وحدت تهران امشب از شبکه  آی فیلم 2 نشر خواهد شد.

مراسم نکوداشت رودکی در بخش های مختلف چون سخنرانی توسط «نادر کریمیان ‌سردشتی» نویسنده و پژوهشگر، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو  «حسام‌الدین طالقانی» رئیس عمومی سازمان نخبگان افغانستان در ایران و اجرای گروه های موسیقی همراه بود.

این مراسم با رونمایی از کتاب‌های رودکی وار، یاد یار و 4 جلد نخست گنجینه نت نوشت‌های رودکی‌ پایان یافت.

گفتنی است «ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم» متخلص به رودَکی و مشهور به استاد شاعران زاده ۴ جدی(دی) ۲۳۷ هجری قمری، نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرا در دوره سامانی در سده چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن در ایران است.

این شاعر فارسی گوی در روستایی به‌نام بَنُج رودک (پنجکنت در تاجیکستان امروزی) در ناحیه رودک در نزدیکی نخشب و سمرقند به دنیا آمد و در همان جا درگذشت.

در اشعار رودکی با باور به ناپایداری و بی‌وفایی جهان، اندیشه غنیمت‌شمردن فرصت، شادی و شادنوشی روبه‌رو می‌شویم.

سبک شعری رودکی، سبک غالب آن روزگار یعنی سبک خراسانی است. ویژگی‌های سبک خراسانی در شعر رودکی نمود کامل و جامعی دارد و به همین دلیل می‌توان او را نماینده تام این شیوه از شعر فارسی دانست.

«کلیله و دمنه» و «سندباد نامه» از مهمترین آثار وی می باشد.

بر این اساس گزارش تصویری از مراسم نکوداشت «رودکی» امشب 6 جدی (دی) 1400 ساعت 18:45 به وقت تهران، 19:45 به وقت کابل و 20:15 دقیقیه به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فلم 2 نشر خواهد شد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر