نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1986
-
الف
+

«سرور بختی»: شعر رودکی بر زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود

آیین نکوداشت «رودکی»، پدر شعر فارسی شنبه 4 جدی(دی) 1400 با حضور شخصیتهای فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، آیین نکوداشت «رودکی»، پدر شعر فارسی شنبه 4 جدی(دی) 1400 با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمع کثیری از شخصیتهای فرهنگی و هنری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

«سَرور بَختی» رییس موسسه فرهنگی اکو طی سخنانی در این مراسم  با بیان اینکه سروده‌های رودکی بهترین بازگوکننده پیام شعر پارسی است، گفت: رودکی فقط شاعر دوران سامانیان نبود بلکه معلمی خردمند، مترجم، خواننده و نوازنده محسوب می‌شد و او در تربیت ادیبان معاصر نقشی ستودنی دارد.

وی همچنین افزود: رودکی از میان توده‌ها برخاست و با شهرت بی‌سابقه در میان مردمان و دربار سامانیان حضور می‌یافت؛ با نیازهای آن دوران آشنا بود و اشعار خود را بر پایه تجربه گذشتگان، معاصران و مطالعه آثار گرانبهای جهان به رشته نثر کشید.

به گفته رئیس موسسه فرهنگی اکو ، شعر رودکی بر زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود و با گذشت بیش از هزار سال هنوز هم نقل محافل مردمان با خِرد است. او نهایت تلاش خود را به خرج داد تا توانمندی‌های این زبان را به خواننده اشعارش بشناساند و بر آن بود تا از واژگانی غیر و بیگانه در اشعار خود استفاده نکند.

بنا بر همین گزارش در ادامه این مراسم، «نادر کریمیان سردشتی»، محقق و پژوهشگر، اظهار داشت: بزرگداشت رودکی نه تنها پاسداشت زبان و ادب پارسی بلکه پاسداشت اخلاق و حکمت هم است. آموزه‌های رودکی همواره دنبال چنین بن مایه‌های فکری و علمی است و بیشتر اشعار رودکی بر پایه همین اندرزها شکل گرفت.

سخنران بخش دیگر این آیین، «حسام الدین طالقانی»، رییس عمومی سازمان نخبگان افغانستان عنوان کرد: رودکی پدر فارسی و استاد همه شعرا است. هر کدام از شهرهای بزرگ تاریخ ما دارای مفاخر بزرگ فلسفی، تاریخی، تمدنی و بینشی هستند.

در این مراسم، «وحید تاج» و همچنین «سهراب ولی‌‍زاده» به اجرای قطعاتی پرداخت و در نهایت نیز گروه موسیقی از افغانستان، قطعاتی را نواختند.

«ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم» متخلص به رودَکی و مشهور به استاد شاعران زاده ۴ جدی(دی) ۲۳۷ هجری قمری، نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرا در دوره سامانی در سده چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن در ایران است.

این شاعر فارسی گوی در روستایی به‌نام بَنُج رودک (پنجکنت در تاجیکستان امروزی) در ناحیه رودک در نزدیکی نخشب و سمرقند به دنیا آمد و در همان جا درگذشت.

در اشعار رودکی با باور به ناپایداری و بی‌وفایی جهان، اندیشه غنیمت‌شمردن فرصت، شادی و شادنوشی روبه‌رو می‌شویم.

سبک شعری رودکی، سبک غالب آن روزگار یعنی سبک خراسانی است. ویژگی‌های سبک خراسانی در شعر رودکی نمود کامل و جامعی دارد و به همین دلیل می‌توان او را نماینده تام این شیوه از شعر فارسی دانست.

«کلیله و دمنه» و «سندباد نامه» از مهمترین آثار وی می باشد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین