نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1272
-
الف
+

«محمدجواد خاوری​​​​​​​»: مهم ترین بخش شب چله دور هم بودن خانواده ها است

«محمدجواد خاوری​​​​​​​» با حضور در ویژه برنامه شب چله(یلدا) از مراسم شب یلدا در افغانستان گفت.

به گزارش آی فیلم2، «محمدجواد خاوری» پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، با حضور در ویژه برنامه شب چله(یلدا) از مراسم شب یلدا در افغانستان گفت.

وی در پیوند با مفهوم شب چله عنوان کرد: همان طور که می دانیم شب چله، آخرین شب خزان و آغاز زمستان است و اهمیت بزرگداشت آن به این علت است که روز بازگشت می کند و ترس مردم از اینکه اگر شب ها به طولانی شدن تا تاریکی و نابودی برسد را از بین می برد و به همین دلیل از آن تجلیل می شود.

وی ادامه داد: به این شکل روزها دوباره طولانی می شود و خوشی و خوشحالی به مردم باز می گردد و می دانیم که روز روشنایی و خورشید نمادی از زندگی است و بدون خورشید کشاورزی و کشت وجود ندارد.

نویسنده کتاب «گل سرخ دل افگار» در مورد مراسم شب چله در افغانستان ادامه داد: مراسم شب چله تقریبا در همه جا که از آن تجلیل می شود، به یک شکل است که مهم ترین بخش آن شب زنده داری و دور هم بودن خانواده می باشد، همچنین بهترین خوراکی ممکن و در دسترس را برای این شب تهیه می کنند.

وی افزود: خوراکی مخصوص این شب عموما تربز(هندوانه) و انار است اما امکان دارد در بعضی مناطق تربز و انار موجود نباشد و به این ترتیب از میوه های خشک شده برای پذیرایی در این شب استفاده کنند.

«محمدجواد خاوری» در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در بامیان افغانستان به دنیا آمد. در کودکی همراه والدینش به ایران مهاجرت کرد و در مشهد اقامت گزید. هم‌زمان با تحصیل علوم حوزوی به مطالعات ادبی روی آورد و چندین داستان کوتاه نوشت.

از اوایل دهه ۱۳۷۰ به فرهنگ عامیانه علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۷۵ به عضویت مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان در شهر قم درآمد. در سال ۱۳۷۶ به همراه برخی از چهره‌های فرهنگی ادبی افغانستانی در ایران فصلنامه ادبی و فرهنگی «دُرِّ دَری» را راه‌اندازی کرد و تا پایان انتشار آن فصلنامه یکی از اعضای هیأت تحریریه آن بود. در سال ۱۳۸۱ به عنوان مدیرمسوؤل فصلنامه ادبی فرهنگی «خط سوم» در آن نشریه حضور داشت.

او در سال ۱۳۹۰ به اروپا مهاجرت کرد و اکنون در کشور ناروی(نروژ) زندگی می‌کند. خاوری با گردآوری و تنظیم کتاب در حوزه فرهنگ بومی، یکی از تأثیرگذارترین افراد در بازیابی هویت و شناخت فرهنگ فولکلور است.

«پشت کوه قاف»، «امثال و حِکَم مردم هزاره»، «گزیده کتاب نیستان» (داستان)، «دوبیتی‌های عامیانه هزارگی»، «قصه‌های هزاره‌های افغانستان»، «گل سرخ دل‌افگار»، «مرگ مفاجات»، «شگفتی‌های بامیان»، «بود و نبود» و «طلسمات» آثاری هستند که تا کنون از او منتشر شده‌اند.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین