نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2204
-
الف
+

مروری بر کارنامه هنری «لوریس چکناواریان» آهنگساز برجسته در«خارج از کادر»

«لوریس چکناواریان»، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش امشب در برنامه «خارج از کادر» از زندگی حرفوی خود خواهد گفت.

به گزارش آی فیلم 2، برنامه «خارج از کادر» با حضور «لوریس چکناواریان» آهنگساز، نقاش و نویسنده پیشکسوت اهل ایران امشب 17 قوس(آذر) از آیفیلم۲ نشر میشود.

«لوریس هایکازی چکناواریان» متولد ۲۱ میزان(مهر) ۱۳۱۶ خورشیدی در بروجرد آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ارمنی‌تبار اهل ایران است.

وی تحصیلات موسیقی خود را از ۱۳۳۲ خورشیدی در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین رفت و تا ۱۳۴۰ خورشیدی در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت.

سپس به ایران بازگشت و با تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.

چکناوریان در اواخر ۱۳۴۲ خورشیدی رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. ۲ سال بعد به امریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت.

وی در ۱۳۴۹ خورشیدی به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و...، آثار متعددی آفرید که بیشتر آنها در تالار رودکی اجرا شد. 

چکناواریان به‌عنوان آهنگساز تاکنون بیش از ۷۵ اثر  و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو،  ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فلم ساخته ‌است.

این هنرمند پیشکسوت بسیاری از ارکسترهای مهم جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، «فیلارمونیک سلطنتی انگلستان»، «فیلارمونیک سلطنتی لیورپول»، «ارکستر مجلسی انگلیس»، «ارکستر سمفونیک لندن» را رهبری کرده‌ است. 

او  در ۱۳۴۲ خورشیدی با ساختن موسیقی متن فلم «جلد مار» به کارگردانی «هژیر داریوش»، آهنگسازی برای فلم را آغاز کرد. به عنوان یکی از موسیقیدانان صاحب سبک برای مستندهای بسیاری موسیقی ساخته و با کارگردان‌های متفاوتی همکاری داشته ‌است.

او همچنین کتاب طنزی با عنوان «خرستان» را در ۱۶۸ صفحه منتشر کرده است که شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه طنز می باشد.

وی در کنار دیگر حوزه های فعالیت از جمله نویسندگی و نوازندگی، دستی هم در طراحی و نقاشی دارد. نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناواریان با عنوان «موسیقی روی بوم» در  حمل (فروردین) ۱۳۹۵ خورشیدی  با حضور جمعی از مسئولان، چهره‌های هنری و علاقه‌مندان این هنرمند، در نگارخانه استاد ممیز خانهٔ هنرمندان ایران گشایش یافت.

او در این نمایشگاه تابلوهایش با تکنیک آکریلیک را در معرض بازدید عموم قرار داد.

گفتنی است برنامه «خارج از کادر» با حضور «لوریس  چکناواریان» امشب 17 قوس(آذر) 1400 ساعت 20:30 به وقت تهران، 21:30 به وقت کابل و 22:00 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 نشر خواهد شد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین