نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4023
-
الف
+

سومین دوره غیبت پیاپی سینمای افغانستان در اسکار

سینمای افغانستان در شاخه بهترین فلم بین‌الملی جوایز اسکار 2022نخواهد شد.

به گزارش آی فیلم 2، سینمای افغانستان برای سومین سال پیاپی نماینده‌ای در شاخه بهترین فلم بین‌الملی جوایز اسکار ندارد.

سینمای افغانستان سال گذشته نیز نماینده‌ای در جوایز اسکار نداشت اما در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فلم «حوا، مریم، عایشه» را به آکادمی معرفی کرد اما این فلم در نهایت واجد شرایط رقابت در این جوایز شناخته نشد.

آخرین حضور رسمی افغانستان در جوایز اسکار به سال ۲۰۱۹ باز می گردد که فلم «رونا، مادر عظیم» ساخته «جمشید محمودی» نماینده این کشور برای کسب جایزه اسکار بهترین فلم غیرانگلیسی زبان سال بود اما در نهایت نتوانست به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد. 

افغانستان نخستین حضور خود در جوایز اسکار را در سال ۲۰۰۲ با فلم «رقصنده آتش» ساخته «جواد واصل» تجربه کرد و پس از آن تاکنون ۱۳ بار دیگر نیز فلم برگزیده خود را برای رقابت در جوایز اسکار معرفی کرد اما تاکنون موفق به راهیابی به جمع نامزدهای اولیه و نهایی شاخه بهترین بین‌المللی نشده است. 

ایسنا نوشت؛ امسال فلم «وق جیغ انارها» ساخته «گراناز موسوی» و محصول مشترک افغاستان و استرالیا که به زبان فارسی و پشتو ساخته شده است، در نهایت نماینده رسمی استرالیا در اسکار 2022 نام گرفت. 

برای اسکار 2022 در مجموع ۹۳ کشور فلم های برگزیده خود را برای شرکت در شاخه بهترین فلم بین‌المللی (غیرانگلیسی زبان)  معرفی کرده‌اند.

فهرست ۱۵ فلم راه‌یافته به جمع نامزدهای اولیه شاخه بهترین فلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲ روز ۳۰ قوس(آذر)، ۲۱ دسمبر ۲۰۲۱ اعلام می‌شود.

گفتنی است نامزدهایی نهایی اسکار ۲۰۲۲ روز ۱۹ دلو(بهمن) ۸ فبروری ۲۰۲۲ معرفی شده و مراسم اسکار نیز ۲۷ مارچ ۲۰۲۲  برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«حوا، مریم، عایشه» نماینده افغانستان در اسکار ۲۰۲۰ شد

تاریخ برگزاری اسکار ۲۰۲۲اعلام شد

رقابت ۱۰ فیلم ایرانی در جشنواره «فلیکرز رودآیلند»

قرقیزستان با «شامبالا» به اسکار ۲۰۲۲ می‌رود

فیلم «قهرمان» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲

نماینده فلسطین در رقابت اسکار ۲۰۲۲ معرفی شد

 

ع ا

نظر شما
ارسال نظر