نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3084
-
الف
+

روزهای بی رونق هنر تیاتر در تاجیکستان

ظهور اینترنت و بسترهای آنلاین نشر فلم، تیاتر 92 ساله تاجیکستان را تهدید می کند.

به گزارش آی فیلم 2، تیاتر در تاجیکستان از هنرهای اصیل و قدیم این کشور محسوب می شود. بخشی از پیشینه این هنر در عرصه تیاتر عروسکی است که مخاطبان خود را در بین کودکان و نوجوانان می یابد.

7 نوامبر تیاتر تاجیکستان 92 ساله شد؛ طی سال‌های متمادی تیاتر در تاجیکستان، به صورت عروسکی‌‌ و نقالی رایج بود، اما شکل اروپایی تیاتر در این کشور به تشکیل شوروی مربوط می‌شود.

نخستین گروه تیاتر حرفوی سال 1929 در شهر دوشنبه تاسیس شد و هم اکنون این تیاتر با نام «ابوالقاسم لاهوتی» فعالیت می‌کند.

طی سال‌های 1932 تا 1937 تیاترهای حرفوی در شهرهای مختلف تاجیکستان به وجود آمد و هنرمندان تاجیکستانی آثار نمایشی چون آثار «شکسپیر»، «کاوه آهنگر» و «رستم و سهراب» را روی صحنه آوردند.

همچنین تیاتر دولتی شهر دوشنبه با نام «صدرالدین عینی» از نظر محبوبیت بین تماشاگران از جایگاه ویژه برخوردار است.

در گذشته مردم برای دیدن اجرای تیاتر صف های طویلی را برای خریدن تیکت تشکیل می دادند اما رفته رفته این هنر با ظهور وسایل دیجیتال، اینترنت و دسترسی به فلم های مختلف کمرنگ شده است.

نگرانی ها در مورد وضعیت تئاتر تاجیکستان در سال های اخیر افزایش یافته است. هنرمندان از سالن های خالی یا آوردن تماشاگر به زور ناراضی هستند.

فقدان تولیدات ملی ، کارگردانی پیشرفته و کمبود نقدینگی و تبلیغاتی تیاتر نیز در این امر تاثیرگذار است.

گفتنی است به دنبال کم رونقی تیاتر در تاجیکستان، هنرمندان کهنه کار در تلاش هستند تا سالون های تیاتر رونق بگیرند و تعداد سالون ها را با کمک دولت افزایش دهند تا تیاتر تاجیکستان به جایگاه سابق خود بازگردد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر