نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2953
-
الف
+

تاثیر اشعار «حافظ» بر هنرمندان تاجیکستان

بسياري از آثار شاعران و هنرمندان تاجیکستان متاثر از اشعار خواجه «حافظ شیرازی» بوده‌ است.

خصوصیات شعر حافظ، شاعران، نویسندگان و موسیقی دان های بسیاری را مجذوب خود کرده، به طوری که در تاجیکستان از کوچک‏ تا بزرگ هنرمندی نیست که با استفاده از غزل حافظ آهنگی‏ نخوانده باشد.

آوازخوانان معروف آسیای مرکزی در تاریخ موسیقی این سرزمین نام جاوید از خود باقی‏ گذارده‏ اند، استادانی چون «شاه‏نظر صاحب»، «احمد باباقل»، «اکه شریف جوره»، «آدینه هاشم»، «معروف‏ خواجه بهادر» و... اهنگ های بسیاری بر غزل های حافظ دارند که‏ هنوز در بایگانی موسیقی‏ تاجیکستان نگاه داشته‏ می‏ شوند.

غزلیات حافظ در نظام و سیستم موسیقی سنتی ماوراءالنهر که به «شش‌ مقام» معروف است، بخشی از همان دوازده مقام کلاسیک و باستانی «باربد» است که شعر حافظ جایگاه ویژه‌ای در متن بسیاری از سرود‌‌ه‌ها در این پرده و سیستم موسیقی منطقه دارد. 

شعر عالم‏گیر حافظ از محافل حافظ خوانی،مدارس‏ و دانشگاههای تاجیکستان به صحنه تیاتر این کشور هم راه یافت، «محمود جان» هنرمند مشهور تاجیکستان، نمایشنامه ‏ای برمبنای غزل های حافظ به‏ عنوان ‏«عشق زندگی‏» اجرا کرد.غزلهای حافظ در اجرای این‏ هنرپیشه نامی با استفاده از موسیقی سنتی و نمایش‏ مناظر رنگین با مهارت عالی خوانده می‏ شدند به طوری که تماشاچیان در تالار سخت به شوق و شور می‏ آمدند.

شعر حافظ، شاعران و نویسندگان بزرگ جهان را مجذوب خود می‌کند. شاعران بزرگ روس، نظیر «پوشکین» و «تولستوی» علاقه شدیدی به حافظ داشته‌اند و بسیاری از آثار ایشان متاثر از شعرهای حافظ شیرازی است چرا که دغدغه‌های انسانی، صلح، دوستی و همدلی از ویژگی‌های مشترک ادبیات کلاسیک ایران و جهان است  .

در ادبیات شفاهی تاجیکستان، حکایت،قصه و روایت درباره خواجه بزرگ شیراز بسیار هستند و بعضی‏ از آنها در مجموعه‏ های عامیانه چون غزلهای حافظ گوارا است.

از پایه ‏گذار ادبیات جدید تاجیکستان «علامه‏ صدر الدین عینی» تا جوانترین شاعران امروز تاجیکستان‏ همه در غزل، حافظ را استاد برحق خویش می‏ دانند و در پیروی بر اشعار او غزل گفته ‏اند. 

نویسنده معروف تاجیکستان استاد «جلال اکرامی» که‏ رمان هایش به چند زبان ترجمه و نشر یافته‏ اند، قهرمانان آثار وی به‏ ویژه‏ فیروزه در رمان‏ «دختر آتش‏» در چندین مورد جهت‏ تصدیق یا تقویت فکر و اندیشه خود، ابیات عارفانه‏ حافظ را چون زرگری هنرمند و تمیزکار با مهارت بسیار استفاده می‏ کند.

درباره اعجاز سخن حافظ و مقام و مرتبه جهانی‏ این عارف روشن‏ ضمیر، شاعران تاجیکستان اشعار فراوان‏ سروده اند، «عبدالواحد منظیم» که از سرایندگان نامور و از خوشنویسان نامدار روزگار بود، غزل مشهور حافظ را برای بیان افکار و اندیشه‌های پر از اعتراض و درد خویش به کار می گرفت.

اشعار حافظ، «عبدالسّلام دهاتی» از دیگر شاعران شیرین سخن تاجیکستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است و او با استفاده از معانی و مضامین بلبل شیراز افکار خویش را که بیشتر جنبه اجتماعی دارند، بیان می‌کند. همچنانکه اشاره شد، شعرای پارسی گوی تاجیکستان همواره با غزل‌های ملکوتی حافظ زیسته و احساس و دوستداری خود را در برابر این خداوندگار سخن به تصویر کشیده‌اند.

گفتنی است 20 میزان(مهر)، روز بزرگداشت شاعر بزرگ «حافظ شیرازی» نام گذاری شده و در این روز مراسم های مختلف در کشورهای فارسی زبان به شمول ایران، افغانستان و تاجیکستان برگزار می گردد.

بیشتر بخوانید:

«حافظ» شاعر عموم مردم افغانستان است

محفل «شبی با حافظ» در ترکمنستان برگزار شد

برگزاری مراسم بزرگداشت «حافظ» به صورت مجازی

به مناسبت روز بزرگداشت «حافظ»/آهنگ «ای پادشه خوبان داد از غم تنهايی» با صدای «احمد ظاهر»

بزرگداشت بین المللی حافظ در موسسه فرهنگی اکو

«حافظ خوانی» در« عشق آباد» به مناسبت بزرگداشت «حافظ »

ع ا /ح ح

نظر شما
ارسال نظر
حسین ملکی

درود بیکران بر هموطنان تاجیک چرا هموطن؟ دلیل روشن است که ما از یک سرزمین چندین هزار ساله هستیم درود بر منش و بزرگواری همه تاجیکان که براستی مردم فرهیخته و با هویت هستند و درود و سپاس ویژه دانشمندان و ادیبان سرزمین نیاکانی ما ایرانیان.