نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3897
-
الف
+

ماجرای واقعی «پرواز از کابل» فلم می‌شود

فلم سینمایی «پرواز از کابل» بر اساس تحولات اخیر افغانستان ساخته می شود.

به گزارش آی فیلم 2، «صحرا کریمی» کارگردان افغانستانی از ساخت یک فلم سینمایی بر اساس تحولات اخیر افغانستان  خبر داد.

این فلم سینمایی که «پرواز از کابل» نام دارد، روایتگر  تحولات مربوط به ورود طالبان به کابل تا زمانی است که صحرا کریمی در نهایت توانست به همراه خانواده‌اش از افغانستان خارج و ابتدا به استانبول و از آنجا به شهر «کیف» در اوکراین نقل مکان کند.

این سینماگر افغانستانی درباره این فلم گفته است: «می خواهم به تمام دنیا نشان دهم که همه چیز معمولی بود و یک روز مثل همیشه بود اما ناگهان همه چیز فرو ریخت».

«صحرا کریمی» روز گذشته به عنوان مهمان ویژه هفتاد و هشتمین جشنواره فلم ونیز درباره نقش سینمای بین الملل در ارتباط با افزایش آگاهی عمومی پیرامون شرایط کنونی مردم و هنرمندان در افغانستان صحبت و اظهار کرد: «از جامعه بین‌المللی سینما می خواهم که صدای ما باشد و ما را فراموش نکنند، ما مستعد و سختکوش هستیم و داستان‌هایی برای روایت داریم و می توانیم بخشی از جامعه جهانی باشیم». 

گفتنی است چندی پیش همزمان با ورود نیرو های طالبان به شهر «کابل» بانو کریمی یک لایو از فرار خود را در فضای مجازی منتشر کرد که با واکنش های متعدی از سوی کاربران روبرو شد و عده ای این حرکت وی را اغراق آمیز خوانند حال باید دید که این فلم تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد بود.

«صحرا کریمی»، متولد ٣١ ثور ۱۳۶۲ در تهران است.

صحرا اولین بار با بازی در فلم «دختران خورشید»، به کارگردانی «مریم شهریار» و «خواب سفید»، به کارگردانی «حمید جبلی» در ایران پا به عرصه سینما گذاشت.

بانو کریمی پس از بازی در این 2 فلم، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینما در پراگ به پایان رساند.

آثار این کارگردان جوان افغان در بیش از ١۵٠ جشنواره بین‌المللی فلم به نمایش درآمده است؛ فلم مستند «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» او توانست ١٨ جایزه بین‌المللی، ازجمله جایزه بهترین فلم مستند سال ٢٠١٠ اسلواکی را کسب کند و از تلویزیون آرته فرانسه نشر شود.

هم‌چنین فلم بلند داستانی او به نام «نسیمه؛ خاطرات روزانه دختری مهاجر» در سال ٢٠١٠ توانست جایزه «گراند پریکس کداک» را کسب کند. این فلم پیش‌تر کاندیدای کسب اسکار دانشجویی نیز شده بود.

فلم «حوا، مریم، عایشه»به کارگردانی و نویسندگی بانو «کریمی» در سال ۱۳۹۸  خورشیدی تولید شد و  به‌عنوان نماینده‌ی سینمای افغانستان به نود و دومین دوره‌ جوایز آکادمی اسکار معرفی شده بود.

گفتنی است تا مدتی قبل «صحرا کریمی» به عنوان رئیس افغان فلم  مصروف فعالیت بود.

افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر