نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2896
-
الف
+

بازیگر نقش «اکبر عالی مقام» در سریال «آشپزباشی» را بیشتر بشناسید

در این گزارش با «پرویز پرستویی» بازیگر سریال «آشپزباشی» بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، «پرویز پرستویی» بازیگر سریال در حال نشر «آشپزباشی» زاده 2 سرطان(تیر) ۱۳۳۴ خورشیدی بازیگر، آوازخوان و صداپیشه اهل ایران است.

پرستویی

وی موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌ است و با دریافت 4 سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر» نقش اول مرد از جشنواره فلم فجر ایران، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

این بازیگر ایرانی فعالیت هنری اش  را از سال 1348 با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

در سال 1353 خورشیدی برای بازی در نمایش «دکه» و یک سال بعد برای بازی در نمایش «تسلیم شدگان» جایزه کاخ جوانان را گرفت. 

اوج دوران کاری وی در سال ۱۳۵۲ در نمایش‌های چشم برابر چشم، شبی در حلبی‌آباد، پتک و خانه روشن بود که در آن به بازی پرداخت.

بازی او در نمایش پرطرفدار «میلاد» در نقش یک دلال زمین، خیلی زود اسم او را در بین طرفداران تیاتر بر سر زبان‌ها انداخت.

پرستویی در سال ۱۳۶۲ اولین فعالیت خود را در سینما با «دیار عاشقان» آغاز کرد و در همان ابتدا مورد تحسین قرار گرفته و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.

وی در سال ۱۳۶۶ در فلم «شکار» با زنده یاد «خسرو شکیبایی» هم بازی شد. بازی او در فلم  «آدم‌برفی» (۱۳۷۳) و «لیلی با من است» (۱۳۷۴) در نقش‌های متفاوت، باعث شهرت بیشترش شد و نیز برای ایفای نقش «صادق مشکینی» دیپلوم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد.

پرستویی

نقطه اوج پرویز پرستویی در سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ برای بازی در فلم «آژانس شیشه‌ای» در نقش «حاج کاظم» بود. وی برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر و دیپلوم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم «یوگسلاوی» را در سال ۲۰۰۰ میلادی به دست آورد.

پرستویی

بازی پرویز پرستویی در فلم «مومیایی3» در سال ۱۳۷۸ خورشیدی نیز از دیگر کارهای قابل توجه او در دهه ۷۰ بود.

پرستویی

پرستویی در سال ۱۳۸۲ بار دیگر چشم‌ها را به سوی خود خیره کرد. بازی ماندگار او در نقش «رضا مارمولک» در فلم «مارمولک» از «کمال تبریزی» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد.

پرستویی

وی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فلم‌های موفق «دوئل»، «بید مجنون»، «کافه ترانزیت» محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش متفاوت پرداخت.

این هنرمند ایرانی 2 بار دیگر در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم فجر را برای بازی در فلم‌های «بید مجنون» به کارگردانی «مجید مجیدی»و «به نام پدر» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا » را از آن خود کرد.

پرستویی

«پاداش سکوت» و «کتاب قانون» دو فلم او در همکاری با «مازیار میری» در دو سال متوالی بود.

پرستویی

وی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فلم «بیست» از «عبدالرضا کاهانی» توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم‌های هنری «باتومی»  ۲۰۰۹ را به دست آورد.

بیست

پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فلم «امروز» از «رضا میرکریمی» مورد تحسین قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فلم «سان فرانسیسکو» ۲۰۱۴، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی سینمایی «مؤلف رباط» ۲۰۱۴ و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فلم «جیپور» در سال ۲۰۱۴ شد.

پرستویی

پرستویی در سال ۱۳۹۴ پس از 10 سال و برای ششمین بار با فلم «بادیگارد» مقابل کمره «ابراهیم حاتمی‌کیا» رفت و در نقش «حیدر ذبیحی» به ایفای نقش پرداخت. وی برای بازی در این نقش در سی و چهارمین دوره جشنواره فلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

بادیگارد

تلویزیون
پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. «امام علی»، «آوای فاخته» و «خاک سرخ» سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌ است.

«زیر تیغ» در سال ۱۳۸۵ و «آشپزباشی» در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود.

پرستویی

گفتنی است این بازیگر کهنه کار ایرانی همچنین در فلم های بی‌همه چیز، مطرب، آنجا همان ساعت، لس آنجلس تهران، خانه کاغذی، بوفالو، بیداری برای سه روز، مهمان داریم، من و زیبا، خرس، سیزده 59، عزیزم من کوک نیستم، عشق شیشه ای، روبان قرمز، مرد عوضی و سریال های هم گناه، آنها، طالب، رعنا و زیر چتر خورشید به ایفای نقش پرداخته است.

پرستویی

گفتنی است سریال «آشپزباشی» با هنر نمایی «پرویز پرستویی»  هر شب ساعت 21:00 به وقت تهران و کابل و 21:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان برای مخاطبان آی فیلم 2 نشر می شود.

بیشتر بخوانید:

فلم سینمایی «مطرب» با بازی «پرویز پرستویی» و «الناز شاکردوست» به سینما می‌آید

«پرویز پرستویی» به شایعات پیرامون پسرش واکنش نشان داد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر