نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1882
-
الف
+

هارون حکیمی: میراث های فرهنگی و بنای های تاریخی سرمایه های ملی و مقدس مردم افغانستان است

نشست کمیته ملی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی توسط وزارت اطلاعت و فرهنگ افغانستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشست کمیته ملی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی به ریاست «هارون حکیمی»، معین وزارت اطلاعت و فرهنگ افغانستان برگزار شد.

در این نشست معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، از عدم مصونیت بناهای تاریخی و آثار باستانی که در مناطق جنگی قراردارد، ابراز نگرانی کرد.

وی خاطرنشان کرد که بناهای تاریخی و میراث های فرهنگی کشور سرمایه های مقدس و ملی مردم افغانستان است و بیشتر این بناها اماکن مقدس و مربوط به دورۀ اسلامی است .

«هارون حکیمی» افزود: حفاظت این سرمایه های ملی، نه تنها مسئولیت دولت بلکه مسئولیت تمام مردم افغانستان است و ازاین بناها نباید به عنوان سنگر و میدان جنگ استفاده شود.

همچنین «عبدالاحد عباسی» رییس حفظ آبدات تاریخی و «نورآغا نوری» رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ، به ترتیب در رابطه به وضعیت بناهای تاریخی افغانستان و خطرهای احتمالی برای آن ها و همچنان وضعیت ساحات باستانی، حفریات غیر قانونی و قاچاق آثار، توضیحاتی ارائه دادند.

گفتنی است در افغانستان تا کنون بیش از 100 ناحیه تاریخی و بیش از 1996 آبده تاریخی فهرست گردیده که حدود 811 بنا مرمت و بازساری شده است اما جنگ ها و درگیری های اخیر در این مناطق، باعث شده تا بازسازی این آثار متوقف شود. 

بیشتر بخوانید:

افزایش نگرانی ها در مورد غارت و آسیب آثار باستانی در افغانستان

  ع ا

نظر شما
ارسال نظر