نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2602
-
الف
+

تندیس نکوداشت علامه «عبدالحی حبیبی» به سفیر افغانستان اهدا شد

آیین بزرگداشت علامه «عبدالحی حبیبی» تاریخ نگار و پژوهشگر شهیر افغانستان در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، آیین بزرگداشت علامه «عبدالحی حبیبی» ادیب، مصحح، تاریخ نگار و پژوهشگر شهیر افغانستان شامگاه روز دوشنبه 14سرطان(تیر) 1400 به ابتکار موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

در این بزرگداشت «سرور بختی»،رئیس موسسه فرهنگی اکو، «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران، علی «میر انصاری»، عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، داکتر «علی رواقی» استاد دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادب و فارسی از جمله سخنرانان حاضر در این همایش بودند.

در این مراسم «علیرضا حبیبی» مدیر رادیو فرهنگ با اهدای لوح و‌تندیس یادبود به «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران از خدمات ارزنده زنده یاد علامه حبیبی به زبان و‌ ادبیات فارسی قدردانی کرد.

علامه «عبدالحی حبیبی» خاورشناس، تاریخ نگار، سیاستمدار، مصحح، نویسنده و شاعر شهیر افغانستان است که در سال ۱۳۲۸ قمری مصادف با ۱۹۱۰ میلادی در قندهار به دنیا آمد.

وی در طول حیات خویش در مناصب مختلفی از جمله سردبیری مجله آریانا، رییس انجمن تاریخ افغانستان، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل تا نماینده شورای ملی ایفای وظیفه نمود.

از علامه حبیبی صدها مقاله و کتاب به یادگار مانده که از جمله آنها می توان به تاریخ ادبیات پشتو، تاریخ افغانستان در عصر تیموریان هند، جوانمردان و عیاران، اشعار و دیوان تیمورشاه افغان، زَرَنج و احوال تاریخی آن، تاریخ افغانستان بعد از اسلام، روابط ادبی وادی سِند با افغانستان، تاریخ سیاسی افغانستان، جغرافیای تاریخی افغانستان، تصحیح و ترتیب صدمیدان خواجه عبدالله انصاری هروی و هنر عهد تیموریان و متفرعات آن اشاره کرد.

وی همچنین زین‌الاخبار گردیزی، طبقات‌الصوفیه، و فضائل بلخ را تصحیح کرده و کتاب‌شناسی ابوریحان بیرونی، و چهارمقاله درباره فردوسی را نگاشته است.

این استاد بزرگ علاوه بر دهها کتابی که به رشته تحریر درآورده است، در حدود ۵۰۰ مقاله به زبان پشتو و فارسی در جراید و مجلات مختلف داخل و خارج از افغانستان به نشر رسانیده است که امروز همه آنها در دسترس اهل علم و فرهنگ قرار دارد.

ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر