نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2080
-
الف
+

مسئولان برای مرمت سازی «منار جام» ولایت «غور» دست‌به‌کار شدند

تیم 13 نفره از وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و «سازمان جهانی یونسکو» برای بررسی و مرمت سازی «منارجام» به ولایت «غور» اعزام شدند.

به گزارش آی فیلم2، مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کردند برای بررسی، بازدید و شروع مرمت سازی «منارجام» غور یک هیئت از این وزارت و «سازمان جهانی یونسکو» به این ولایت رفته است.

«عبدالاحد عباسی» مدیر آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در یک مصاحبه عنوان کرده است: «تیم 13 نفره از وزارت اطلاعات و فرهنگ و سازمان جهانی یونسکو برای بررسی و مرمت سازی منارجام به ولایت غور رفته است.»

به بیان وی این تیم در شهر «فیروزکوه» حضور دارد و در این سفر تمام چالش‌های موجود در بخش شروع مرمت سازی و بررسی تخنیکی روی منارجام را انجام خواهد داد.

مدیر آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت و گو با خبرگزاری جمهور عنوان کرد: تا کنون به علت وضعیت وخیم امنیتی در اطراف منارجام باعث شده سازمان‌های جهانی و وزارت اطلاعات و فرهنگ نتوانند عملا پروژه‌های نسبتا بزرگ را برای مرمت سازی و جلوگیری از فروپاشی این منار انجام دهند.

وی افزود: اکنون اداره محلی غور در راستای تامین امنیت این منطقه اطمینان داده و امید است کار عملی این پروسه بدون چالش صورت بگیرد.

«منارجام» دومین برج خِشتی بزرگ و خارق‌العاده در جهان است که در عصر حکمروایی «غوری‌ها» ساخته شده و روایت‌گری تمدن با شکوه آن دوران به شمار می‌رود. این منار در سال 2002 به عنوان میراث جهانی در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

«منار جام» در لست آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد

ولایت «غور» افغانستان، نمایی از تاریخ هفت هزار ساله + تصاویر

«منار جام» قیمتی ترین اثر تاریخی افغانستان+تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر