نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2137
-
الف
+

استاد «وحید قاسمی»: برگزاری مسابقه «نواهنگ» در کشف استعدادهای مهاجران افغانستانی تاثیر بسزایی دارد

«وحید قاسمی» از محبوب ترین آوازخوانان افغانستان در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 از تاثیرات برگزاری مسابقاتی همچون «نواهنگ» در میان هنرمندان مهاجر سخن گفت.

به گزارش آی فیلم2، «نواهنگ» عنوان مسابقه بزرگ آوازخوانی است که توسط شبکه آی فیلم2 برای خوانندگان جوان و مستعد افغانستانی مقیم ایران، در حال برگزاری است.

مسابقه «نواهنگ» قصد دارد با برگزاری یک رقابت حرفوی و کاملا کارشناسی میان آوازخوان های افغانستانی مقیم ایران به کشف استعدادها و معرفی آنان بپردازد.

خبرنگار آی فیلم2 به بهانه نشر این مسابقه جذاب و هیجان انگیز به سراغ استاد «وحید قاسمی» از آوازخوانان نامدار افغانستان رفته تا نظر وی را در ارتباط با برگزاری رقابت هایی این چنین و تاثیر آن بر روابط فرهنگی میان فارسی زبانان جویا شود.

استاد «قاسمی» در این مصاحبه عنوان کرده است: طی 20 سال اخیر برنامه های متعددی از سوی تلویزیون های خصوصی با هدف کشف و معرفی استعداد های جوانان افغانستانی برگزار شد که حرکت بسیار خوبی بود ولی چیزی که در ایران بیشتر قابل  توجه و ستایش می باشد این است که همان گونه که برنامه ریزی شده و هدف این برنامه می باشد جوانانی که به موسیقی علاقه دارند در نهایت به صورت حرفوی این هنر را پیگیری خواهند نمود و بهتر است که موسیقی را به صورت آکادمیک یاد بگیرند. 

وی تاکید کرد: از دید من موسیقی پدیده ای نیست که بشود آن را آسان یاد بگیریم و باید از طریق استاد این هنر و رمز و راز آن را فراگرفت.

این هنرمند برجسته افغانستانی اظهار داشت: برگزاری مسابقه «نواهنگ» برای کشف، حمایت و معرفی مهاجران هنرمند افغانستانی بسیار خوب است چون انسان ها هزاران استعداد نهفته دارند که خودشان از آن آگاه نیستند و گاه افرادی پیدا می شوند که ممکن است استعدادهای خارق العاده ای داشته باشند که از این طریق کشف می شوند.

استاد «وحید قاسمی» افزود: پدیده موسیقی در میان مردم فارسی زبان افغانستان، ایران و تاجیکستان بر اساس عرفان، ادبیات و عشق پایه ریزی شده است و حرکت بسیار خوبی است که جوانان را تشویق کنیم و در مسیر درست راهنمائیشان کنیم.

گفتنی است «وحید قاسمی» از جمله آوازخوانان معروف «افغانستان» است که توانسته در 33 سال کار هنری اش حدود 500 پارچه آهنگ را برای خود و سایر آواز خوانان هنر موسیقی بسازد.

«قاسمی» آوازخوان مطرح افغانستانی،آموزش‌های نخستین، متوسط و برتر را در مکتب سردار جانخان، لیسه نادریه و فاکولته ادبیات دانشگاه کابل فراگرفته‌ است. 

وی اساسات موسیقی شرقی را از کاکای خود استاد «یعقوب قاسمی» و پدرش «یوسف قاسمی» آموخته ولی به گفته خودش ابتدایی ترین آموزشها پیرامون موسیقی غربی را از استاد «سرمست» و تئوری موسیقی غربی، اساسات آرمونی و اکورد را از «ببرک وسا» فرا گرفته است. استاد قاسمی کار هنری خود را در سال 1356 خورشيدی با تشکيل گروه موسيقی به نام «شاين» با همکاری «عبدالله قاسمی»، «قاسم قاسمی» و «توريالی نواز» در کابل آغاز کرد.

قاسمی در تلاش برای بازآفرینی موسیقی سنتی افغانستان و حفظ این گونه موسیقی به سراغ هنرمندان اصیل، نوازندگان سازهای قدیمی و خوانندگان آوازهای فولکلور افغانستان می‌رود و صدای آن‌ها را ضبط می‌کند.وی در بازخوانی آوازهای فولکلوریک افغانستانی شهرت دارد.

«زیر و بم موسیقی اصیل بدخشان، هرات و بادغیس» حاصل پژوهش‌های ده ساله وحید قاسمی است. او در نخستین بخش این کتاب به موسیقی اصیل بدخشان در دو حوزه هنری موسیقی پامیری و تخاری پرداخته است و سبک‌ها و آثار موسیقایی هر دو حوزه را معرفی نموده است.

سپس در مورد سرودهای فولکلوری، در مناسبت‌های ویژه توضیحات داده است و در ادامه آلات موسیقی و هنرمندان را در هر دو حوزه معرفی کرده‌است.

استاد قاسمی از سه دهه بدینسو بحیث هنرمند جوان، مولد و مستعد در بخش آوازخوانی و آهنگ سازی در افغانستان مطرح است. تلاش ها و کارکردهای هنری او تاکنون نشان داده است که وی یک آوازخوان ساده  آماتوری نیست، بلکه توانسته است از داشته ها و میراث های  علمی و هنری پدرکلان خود ( استاد قاسم افغان ) در راه تکامل هنر موسیقی افغانستان بهره گیرد.

«وحید قاسمی» آوازخوان، نوازنده، آهنگ‌ساز و پژوهشگر موسیقی که توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و رادیو تلویزیون ملی افغانستان عنوان «استادی» را از آن خود کرد، بیش از 40 سال در عرصه موسیقی فعالیت کرده و تاکنون در چندین جشنواره تقدیر شده است. 

در سال ۲۰۱۵ میلادی بنیاد فرهنگی آرمان شهر جایزه سیمرغ را به عنوان سفیر صلح به استاد وحید قاسمی اهدا کرده است.

گفتنی است آهنگ تیتراژ ابتدایی سریال «همبازی» به تهیه کنندگی «نوید محمودی» توسط استاد «وحید قاسمی» با شعری از «سخی راهی» اجرا شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین