نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3388
-
الف
+

«سیدرضا محمدی» شاعر پر آوازه افغانستان میزبان نوروزی آی فیلم2

«سیدرضا محمدی» شاعر برجسته و پر آوازه افغانستان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه آی فیلم2 از نوروز در افغانستان سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «سیدرضا محمدی» شاعر برجسته و پر آوازه افغانستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه آی فیلم2 از نوروز در افغانستان سخن گفت.

وی در پیوند با رسم و رواج های نوروزی در افغانستان اظهار داشت: نوروز هدیه بلخیان به مردم دنیا است، جشنی که در بیش از 20 کشور تجلیل می شود. «خواجه نظام الملک» شاعری است که نوروز را زنده کرد، مثلث «ملک شاه»، «نظام الملک» و «خیام» نه تنها نوروز بلکه بسیاری از آداب و رسوم از یاد رفته را زنده ساختند.

وی ادامه داد: یکی از آدابی که مردم افغانستان در نوروز انجام می دهند، «شاهنامه خوانی» می باشد، در 40 روز آغازین بهار شاهنامه خوان ها از مدت ها قبل هزینه ای را برای خواندن شاهنامه دریافت می کردند و در شب نشینی ها شاهنامه می خواندند، همچنین بعدها کتاب «حمله حیدری» هم به مجالس شب نشینی اضافه شد اما روز اول نوروز را با «حافظ خوانی» آغاز می کردند.

نویسنده کتاب «روح اندوهگین یک شاعر» در مورد شعر و اهمیت آن ابراز داشت: شعر هنر ملی ما فارسی زبانان است، همانطور که نقاشی در ایتالیا هنر ملی می باشد. شعر جان مایه روشنفکری محسوب می شود و شعر فارسی با خیام و مولانا در کشورهای دیگر شناخته می شود که طرفداران بسیاری دارد.

«سیدرضا محمدی» در سال 1397 به خاطر تالیف کتاب «روح اندوهگین یک شاعر» به عنوان برگزیدهٔ بخش شعر بزرگسال سیزدهمین جشنواره شعر فجر شناخته شد. همچنین او به حیث یک شاعر موفق به کسب عالی‌ترین مدال دولتی از رئیس‌جمهور افغانستان شده و جایزهٔ مخصوص شهرداری تهران به عنوان تأثیرگذارترین شاعر بر مردم ایران را نیز به دست آورده است.

در ویدئوی بالا بخش هایی از صحبت های «سیدرضا محمدی» را مشاهده می نمایید.

بیشتر بخوانید:

«روح اندوهگین یک شاعر» افغانستانی کتاب سال ایران شد

شاعر افغانستانی در جمع بهترین های جشنواره شعر ایرانی

شاعر افغانستانی برگزیده جشنواره شعر فجر شد

دل‌نوشته شاعر افغانستانی در پی درگذشت «حسین آهی»

اختصاصی: «از گریه، از تب، از هیجان» در کابل رونمایی شد

شاعر افغانستانی ملت های فارسی زبان را «وطن زبانی» میداند

ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر