نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2189
-
الف
+

«بالاحصار کابل» مرمت و بازسازی می شود

«بالاحصار کابل» توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مرمت می شود.

به گزارش آی فیلم 2، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در نظر دارد دیوارها و ساختمان‌های «بالاحصار کابل» را بازسازی و مرمت نماید.

بر طبق تفاهم‌نامه ای که از سوی «محمدطاهر زهیر»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، امروز یک‌شنبه، 3 حوت(اسفند)  1399به امضا رسید، دیوارها و ساختمان‌های بالاحصار کابل ترمیم شده و هم‌چنان پارک باستان‌شناسی و تفریحی در کنار ان ساخته می شود.

«محمدطاهر زهیر» در جریان مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن اشاره به اینکه بالاحصار کابل قدمت پنج هزار ساله دارد و یکی از بناهای مهم تاریخی برای افغانستان می باشد، مدت ۲۰ سال مرکز قدرت و سلطنت ظهیرالدین بابرشاه نیز بوده است.

قلعه «بالاحصار» کابل در مرکز شهر کابل، قرار دارد، تاریخ دقیق ساخت قلعه بالاحصار معلوم نیست، اما اسناد موجود گواهی می‌دهند که حداقل ۲ قرن قبل از میلاد ساخته شده است.

 بالاحصار کابل یکی از قلعه‌های مستحکمی است که در گذشته عظمت و شکوه آن از مقام و موقعیت کلیدی برخوردار بود و با دیوارهای پر پیچ‌ و خم در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان استوار است.

این قلعه در گام نخست مکان دفاعی مطلوبی در زمان جنگ بوده و دیوارهای قلعه «کوه شیردروازه» نمایانگر وجود قلعه نظامی و استحکامات مربوط به آن است.

گفتنی است از آغاز سال جدید مرمت آثار تاریخی از جمله «منار پنجم مصلی هرات»، «استوپه‌ توپ‌دره» و «قلعه چگنی» آغاز شده و دیگر بناها در پلان های آینده وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تدریج بازسازی می شوند. 

بیشتر بخوانید :

بازسازی و مرمت «تخت رستم» در ولایت سمنگان

 

سال طلایی برای ترمیم بناهای باستانی هرات

مرمت اساسی یک بنای تاریخی دو هزارساله در «هرات»

آغاز بازسازی «قلعه چگنی» در ولایت نیمروز افغانستان

سالون نگارخانه مسجد جامع «هرات» افتتاح شد

آغاز استحکام سازی منار پنجم مصلی هرات

ع ا  

نظر شما
ارسال نظر