نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1085
-
الف
+

بازیگر نقش «ابن سینا» را بیشتر بشناسید+ویدیو

در این گزارش با «امین تارخ» بازیگر نقش «ابن سینا» بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، «امین تارخ» استاد بازیگری در عرصه تیاتر سینما و تلویزیون ایران که مخاطبان شبکه آی فیلم 2 هنرنمایی وی را در سریال های «اغما»و «سفر سبز» مشاهده کردند متولد 20 اسد(مرداد)  سال 1332 در شیراز است.

وی در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک ماستری در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

«تارخ» بازیگری صاحب سبک است و به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پردازد. او نقش‌های مختلف و مهمی را در فلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تیاتر ایران ایفا کرده‌ است.

سال 1351 در 19 سالگی بعد از قبولی در دانشگاه راهی تهران شد تا اینکه سال 1354 با سریالی بنام «شهر من شیراز» وارد تلویزیون ملی ایران شد.

امین تارخ سپس سال 1356 در سریال «ارثیه ایرانی» بازی کرد ولی بیشترین فعالیت او در تیاتر بود.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سال 1360 با فلم «مرگ یزدگرد» به کارگردانی «بهرام بیضایی» وارد سینما شد و در همین سال در سریال «سربداران» تجربه موفقی بدست آورد.

امین تارخ
امین تارخ در سال 1363 با بازی در سریال «بوعلی سینا» به نویسندگی و تدوین و کارگردانی مرحوم «کیهان رهگذار» به ایفای نقش پرداخت و به شهرت رسید

امین تارخ نقش اصلی سریال بوعلی سینا را بازی می کند و زنده یاد فیروز بهجت محمدی، زنده یاد جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجات ‏الهی و... دیگر بازیگران این سریال هستند.

همچنین بازی در سریال‌ های «سربداران» (۱۳۶۰-۶۲)، «آپارتمان» (۱۳۷۱-۷۲)، «شیخ مفید» (۱۳۷۳)، «سفر سبز» (۱۳۸۰)، «معصومیت از دست رفته» (۱۳۸۱) و «اغما» (۱۳۸۶) در کارنامه هنری امین تارخ به چشم می خورد.

امین تارخ امین تارخ امین تارخ

«اغما» یکی از سریال های به یادماندنی بود که «امین تارخ» در آن در نقش داکتر پژوهان به ایفای نقش پرداخت و یکی از بازی های خوب خود را به اجرا گذاشت.

این سریال به کارگردانی «سیروس مقدم» و تهیه کنندگی «رضا جودی» که سال 1387 نشر شد، داستان زندگی یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب (داکتر طاها پژوهان) را به تصویر می کشد که به دلیل عملیات های موفقیت آمیزش به «پنجه طلایی» مشهور است. داکتر طاها به دلیل بیماری سخت همسرش «مولود» بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع عملیات همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری مخالف این عملیات توسط پدر است.

 البته در کنار این داستان اصلی، قصه‌های دیگری نیز به صورت همزمان روایت می‌شود که در هر یک از آنها شیطان به نوعی بر روند داستان تاثیر می‌گذارد.

امین تارخ

حضور در آثار برجسته که برخی از آنان به آثاری ماندگار در سینما و تلویزیون ایران بدل شدند، بخشی از کارنامه هنری تارخ را تشکیل می‌دهند؛ «پرنده کوچک خوشبختی»(پوران درخشنده ۱۳۶۵)، «مادر» (علی حاتمی ۱۳۶۸)، «دلشدگان» (علی حاتمی ۱۳۷۰)، «سارا» (داریوش مهرجویی ۱۳۷۱)، «ساغر» (سیروس الوند ۱۳۷۶)، «رئیس» (مسعود کیمیایی ۱۳۸۵) بخشی از آثار سینمایی تارخ است که حضور وی را در کارهای برجسته و همکاری با اسامی بزرگ سینمای ایران نشان می‌دهد.

مادریامین تارخامین تارخ

امین تارخ در سال 1373 وقتی 41 ساله بود اولین کورس آموزش بازیگری به نام «کارگاه آزاد بازیگری» در تهران را تاسیس کرد.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری جذب سینما، تیاتر و تلویزیون ایران شدند و تعدادی از آن‌ها نیز به بازیگران مهم و مشهوری تبدیل شدند. از فارغ التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصه‌ های بازیگری شده‌ اند می‌توان به حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان، مجید واشقانی ، پوریا پورسرخ ، حبیبی رضایی و گلاره عباسی اشاره کرد.

تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تیاتر ایران شناخته شد و در هجدهمین جشنواره تیاتر و فیلم فجر ایران هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت. امین تارخ در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی ایران» شد.

«هفت‌سنگ»، «باران عشق »، «راه شیری»، « خسته‌دلان»، «جراحت»، « گاهی به پشت سر نگاه کنم»، «سایه‌بان »، «رهایم نکن»، و «آقازاده» از دیگر آثار تلویزیونی «امین تارخ» می باشد.

امین تارخ

امین تارخ همچنین در فلم های سینمایی «پشت دیوار سکوت»، «باغ قرمز»، «زمهریر»، «رئیس»، «ساعت ۲۵  »، «پرونده هاوانا »، «پابرهنه در بهشت »، «رازها»، «ماه و خورشید»، «مجسمه»، «آرزوی بزرگ»، «آنها هیچ‌کس را دوست ندارند»، «سرب»،  «پاییزان»، «پرنده کوچک خوشبختی» و «چمدان» بازی کرده است.

بیشتر بخوانید :

بازیگر سریال «سایه بان» با یک سریال جدید به تلویزیون می آید

فلم نما/ایمان واقعی در مصیبت و سختی مورد آزمون و امتحان قرار میگیرد

علت انصراف «امین تارخ» از نقش آفرینی در سریال «زمانه» چه بود؟

راز و نیاز «حاج رضا» با خدا در قسمت آخر سریال «سفر سبز»

م ا 

نظر شما
ارسال نظر