نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2121
-
الف
+

برنامه های فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در سال ۱۴۰۰

«محمد طاهرزهیر» وسفیر «ازبکستان»در کابل برتوسعه همکاری های فرهنگی میان دوکشور تاکید کردند.

به گزارش آی فیلم 2، «محمد طاهر زهیر» سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان در نشستی در دیدار با «یادگارخواجه شاد مانوف»، سفیر «ازبکستان» مقیم کابل، پیرامون برگزاری برنامه مشترک تجلیل از پنجصد و هشتادمین سالگرد تولد «امیرعلی شیرنوایی»، گفت و گو کردند.

در این نشست سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان، از توسعه و گسترش همکاری ها میان افغانستان و ازبکستان دربخش فرهنگی قدردانی کرد.

وی ازبرگزاری برنامه مشترک تجلیل ازپنجصد و هشتادمین سالگرد تولد «امیر علیشیر نوایی» که در اوایل سال آینده با همکاری ازبکستان درهرات برگزار می شود، یاد کرد و گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درسال ۱۴۰۰ خورشیدی برنامه های وسیعی به ویژه دربخش فرهنگی روی دست دارد.

«محمد طاهر زهیر»در رابطه با جایگاه و شخصیت «امیرعلی شیرنوایی» صحبت کرد و بیان کرد: نوایی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های فرهنگی و تاریخی درکشور افغانستان بود و نقش ارزشمندی درعرصه های فرهنگی و تاریخی داشت.

وی از رییس جمهوری ازبکستان به خاطر توجه به ترمیم و مرمت بنا های تاریخی دوره تیموریان و به خصوص مقبره «امیرعلی شیرنوایی» تشکر کرد.

«یادگار خواجه شاد مانوف» سفیر «ازبکستان» مقیم کابل از همکاری های دو کشور به خصوص دربخش فرهنگی اطمینان داد و گفت: روسای جمهوری«ازبکستان» و «افغانستان» بر توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور نسبت به هر زمانی دیگر بیشتر تاکید دارند.

وی عنوان کرد: در ازبکستان از سالگرد تولد امیرعلی شیرنوایی هرسال به صورت با شکوه تجلیل به عمل می آید و پوهنتونی در «ازبکستان» به نام امیر علی شیرنوایی مسمی (نامیده شده) است، بنیاد امیر علی شیرنوایی ایجاد شده ، مدالی به نام وی ساخته خواهد شد و همچنین در سال روان میلادی مکتب هنر به نام این ادیب بزرگ در «ازبکستان» ایجاد می شود.

«یادگارخواجه شاد مانوف»  اطمینان داد که کشورش در زمینه ترمیم و مرمت مقبره «امیرعلی شیرنوایی» و در عرصه های علمی و فرهنگی با وزارت اطلاعات وفرهنگ همکاری خواهد کرد.

در این نشست «عبدالااحد عباسی» سرپرست معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان، در رابطه با کار بازسازی، ترمیم و مرمت باغ و گنبد مقبره امیرعلی شیرنوایی که با همکاری ازبکستان آغاز خواهد شد، معلومات داد. 

وی خواهان همکاری ازبکستان دربازسازی و ترمیم سایربنا های تاریخی در افغانستان نیز شد.

بیشتر بخوانید :

«علیشیر نوایی»؛ادیب دولتمردی که سفیر دائمی دوستی ملتها شد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر