نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2141
-
الف
+

«علیشیر نوایی»؛ادیب دولتمردی که سفیر دائمی دوستی ملتها شد

وبینار بین المللی با عنوان آثار«علیشیر نوایی»، دستاورد علمی و فرهنگی منطقه با همکاری «موسسه فرهنگی اکو» و سفارت «ازبکستان» در تهران بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، وبینار بین المللی  با عنوان (آثار «علیشیر نوایی»، دستاورد علمی و فرهنگی منطقه) با همکاری «موسسه فرهنگی اکو» و سفارت «ازبکستان» در تهران در روز دوشنبه20 دلو (بهمن) ماه سال 1399 بصورت مجازی برگزار شد.

«سرور بختی» رئیس این نهاد بین المللی به عنوان سخنران افتتاحیه این وبینار گفت: امروزکه از نظرگاه سیاسی، میان کشورهای منطقه، مرزهای جغرافیایی کشیده شده است، سخن به میان آوردن از پیشینه فرهنگ و ادبیات، با گرامیداشت نام و آثار درخشان به‌جامانده از ایشان، به عنوان عامل همگرایی و سازش و مبنای تعاملات همکاری‌‌جویانه، اثرگذارتر خواهد بود.

آقای «بختی»در ادامه گفت: نوایی به‌‌دلیل خدمات ویژه‌ای که به زبان و فرهنگ ترکی در کشور ازبکستان به‌طور خاص و نیز ملت‌های ترک‌زبان منطقه انجام داد، از احترام خاصی برخوردار است. در ازبکستان از وی به‌عنوان بنیان‌گذار ادبیات ازبکی یاد و تجلیل می‌شود. او برای نخستین‌‌بار نظریه استقلال «ترکی جغتایی» را مطرح کرد و آثار درخور توجهی به این زبان پدید آورد.

داکتر «غلامعلی حداد عادل»، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران به عنوان سخنران بعدی این وبینار تاکید کرد: «علیشیر نوایی» سفیر دوستی و فرهنگی دائمی در منطقه پهناور ما بود که از سوی تمام ملت ها پذیرفته شده است.

رئیس بنیاد سعدی ایران در ادامه افزود: ملت ها در نزد یکدیگر سفیران فرهنگی دارند و میرعلیشیر یکی از شخصیت چندبعدی و کم نظیر بود که میان مردم منطقه پیوند فرهنگی ایجاد کرده است.

داکتر «نظام الدین زاهدی»، سفیر جمهوری «تاجیکستان» در ایران نیز به عنوان سخنران بعدی این وبینار بین المللی گفت : میر علیشیر نوایی در در دو عرصه، امور دولت داری و ادبیات همزمان موفق بود و با تدبیر و درایت سیاست می راند و از ادیبان و هنرمندان حمایت می کرد.

آقای «بهادر عبدالله اف»، سفیر «ازبکستان» در تهران نیز در وبینار آثار علیشیر نوایی، دست آورد علمی و فرهنگی منطقه تاکید کرد: ازبکستان جهت پاسداشت و نکوداشت امیر علیشیر نوایی همت و تلاش زیادی به خرج داده و بنیاد بین المللی علیشیر نوایی، نشان نوایی را تاسیس و چندین موسسه و دانشگاه را به نام ایشان نامگذاری نموده است.

داکتر «عبدالرسول ایشان بابایف»، سرپرست موزیم علیشیر نوایی آکادمی علوم ازبکستان نیز به بیان بخش های دیگری از خدمات همگرایانه میر علیشیر نوایی پرداخت و افزود: با ظهور امیر علیشیر نوایی ترجمه آثار ترکی به زبان فارسی افزایش یافت.

داکتر «حسین محمدزاده صدیق»، پژوهشگر ایرانی و برنده نشان «دوستلیک» از دولت ازبکستان نیز با حضور در این وبینار بین المللی خاطر نشان کرد: :نوایی گذشته از خدمات شایان و دوران سازی که به زبان ازبکی ممتاز کرده، در زبان فارسی هم یک کنشگر تأثیرگذار و مکتب آفرین بود.

مؤسسه فرهنگی اکو در دوره جدید مدیریتی خود تلاش دارد در زمینه معرفی پیوندهای عمیق و میراث مشترک فرهنگی میان کشورهای عضو، گام برداشته و در راستای احیای میراث فرهنگ غنی و پرافتخار نیاكان و بزرگان این حوزه تمدنی دیرین اقدام نماید که برپایی این وبینار بین المللی که به مناسبت بزرگداشت 580 سالگی امیرعلیشیر نوایی برگزار ‌گردید، در همین راستا انجام شد.

گفتنی است «میرنظام‌الدین علی‌شیر نوائی» (۸۴۴ ه‍.ق در هرات - ۹۰۶ ه‍.ق) شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان و معاصر سلطان «حسین بایقرا» (۸۴۴ - ۹۱۱ ه‍.ق) بوده‌است. نام او علی‌شیر بن غیاث‌الدین کیچکنه بخشی یا کیچکینه بهادر و ملقب به «نظام‌الدین» است. او از نامدارترین سیاستمداران و فرهنگمردان روزگار فرمانروایی تیموریان به‌شمار می‌آید.

او مردی نیکوصفت و دانشمند و شاعر بوده اشعار بسیاری به دو زبان فارسی و جغتایی (ازبکی) دارد؛ به همین جهت مشهور به «ذواللسانین» بود. تخلص او در اشعار ترکی «نوایی» و در اشعار فارسی «فانی» است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر