نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2150
-
الف
+

300 سکه از دوره های مختلف تاریخی در هرات کشف شد

بر اساس گزارش اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف در این ولایت کشف شده است.

به گزارش آی فیلم 2، بر اساس گزارش مقام‌های محلی هرات، مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف در این ولایت کشف شده است.

این مجموعه که شامل ۳۱۰ سکه می‌شود از نزد یک شهروند هرات گرفته شده است که بعد از حفاری زمین شخصی‌اش پیدا کرده بود.

طبق گفته اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، ارزش این مجموعه مشخص نیست، اما بخش بزرگی از این سکه‌ها مربوط به دوره‌های قاجار می‌باشد و قسمت کم‌تر آن هم متعلق دوره‌های عبدالرحمان خان و حبیب‌الله خان است.

«احمدجاوید ضرغام»، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: این سکه‌ها از منطقه دولت‌خانه در ناحیه اول شهرداری هرات که جز ساحات باستانی این ولایت است به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

وی افزود: زمانی که یکی از باشندگان یک خانه‌ قدیمی را برای ساخت مجدد تخریب می‌کرد این مجموعه را پیدا کرده و پس از پیدا کردن این مجموعه تاریخی قصد داشته تا آن ها را با سکه‌های جعلی که از بازار هرات خریداری کرده بود، جا‌به‌جا کند که به چنگ نیروهای امنیتی افتاده است.

به طور دقیق مشخص نیست که تعداد سکه‌های به دست آمده همین ۳۱۰ عدد بوده یا مقداری از آن ناپدید شده است، اما تحقیقات نیروهای امنیتی از صاحب خانه‌ قدیمی آغاز شده و به زودی مشخص خواهد شده که کل مجموعه به چه تعداد است.

شفقنا نوشت: بر اساس قوانین حفظ آثار تاریخی و فرهنگی افغانستان، مالک زمین نمی‌تواند به استناد حق مالکیت زمین، آثار تاریخی و فرهنگی موجود روی زمین یا زیر زمین را متصرف شده یا به کاوش آن اقدام کند.

گفتنی است این مجموعه سکه‌ها به تعداد ۲۳۶ آن نقره مربوط به دوره شاهان قاجاری «ناصر الدین شاه قاجار»، «مظفر الدین شاه قاجار»، «محمد علی شاه قاجار» و «احمد شاه قاجار» با قدمت تاریخی ۱۰۲ تا ۱۷۳ سال‌ قبل، دارای ارزش تاریخی بوده و ۷۴ عدد آن نقره متعلق به شاهان افغانستان «عبدالرحمن خان» و «حبیب الله خان» می‌باشد.

ع ا 

نظر شما
ارسال نظر