نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2460
-
الف
+

اختتامیه نمایشگاه بین المللی خوشنویسی «رقص قلم»

سرور بختی، رییس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: نقش فرهنگ و هنر برای همگرایی و ایجاد زمینه دوستی بین ملتها بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش آی فیلم2، آیین پایانی نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و سفرای کشور‌های مختلف برگزار شد.

«سرور بختی» رییس موسسه فرهنگی اکو طی اظهاراتی در اختتامیه این نمایشگاه گفت: ما در این چند روز شاهد پدیده کم‌نظیر، برگزاری جشنواره بین‌المللی خوشنویسی کشور‌های جاده ابریشم تحت عنوان «رقص قلم» بودیم.  واقعاً این اقدام نکو را به همه فرهنگیان فرّخ باد می‌گویم.

وی ادامه داد: این جشنواره در نوع خود بی‌نظیر بود و جا دارد دست تک تک دست‌اندرکاران این برنامه را بفشارم، ما در چند برنامه مشترک که با کمیسیون ملّی یونسکو داشتیم، این معنی را دریافتیم که تنها دید ژرف و عمیق، آینده‌نگری و عشق به فرهنگ و هنر موجب شکوفایی و بالندگی کار فرهنگی می‌شود، در غیر این صورت آب به هاون کوبیدن است.

بختی گفت: بنده که خود مسئولیت ریاست مؤسسة فرهنگی اکو را بر دوش دارم، می‌دانم برای این برنامه چه بیدارخوابی‌ها و زحمت و محنت‌ها کشیده شده است. هدف مؤسسه ما نیز بهم آیی، تعمیق پیوند‌های گسسته و معرفی داشته‌ها و ظرفیّت‌های موجود، دستاورد‌ها و ارزش‌های معنوی است.

وی ادامه داد: به پندار اینجانب در روزگار کنونی تنها وسیله‌ای که ما را در عرصة جهانی معرفی خواهد کرد، همانا فرهنگ است که در این زمینه ما برای عالمیان‌ای بسا حرف‌هایی برای گفتن داریم و تنها فرهنگ است که ما را از جمله گزند‌ها و آسیب‌ها مصون می‌دارد و تنها از طریق حفظ، صیانت و دلسوزی میراث نیاکان نکونام ما بقا خواهد یافت و به آیندگان به ارث خواهد رسید.

رییس موسسه اکو بیان کرد: هنر خوشنویسی با زیبایی و مانایی توأم است و هر کس قلم به دست می‌گیرد، در فکر ماندگاری و خلق اثر بی‌بدیل است. در حقیقت این هنر که از جوهر ذاتی منشأ می‌گیرد، گذشته از ارائه زیبایی و نفاست خواننده و بیننده را به عالم پاک و بی‌آلایش عاطفی رهنمون می‌شود. جایی، که گذرگاه دل‌های صاف، منزّه از کینه و آز و بدسگالی است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: هنر خوشنویسی و یا همان خطّاطی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی می‌بریم، عاشق زیبایی می‌شویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا می‌کنیم. این است، که پیشطاق مسجد و عبادتگاه‌ها، عمارات و آرامگاه‌های ما با کتیبه‌های خوشنویسان تزیین یافته است و ما به محض ورود به این اماکن اوّلین چیزی را، که می‌بینیم، همین خطّ زیبا، مقبول و پربار و وزین است. از تماشای آن‌ها آیینة دیده و دل جلا و روح ما صیقل می‌یابد. رسالت هنر نیز همین است؛ پرورش روح و دل و تکمیل عقل و خرد. به راستی این هنرمندانند، که صفحه‌های پوچ و خالی روزگاران را در هر دور و زمان پربار و پرمعنی می‌کنند و امید را در بنی بشر پدید می‌آرند.

وی ادامه داد: خوشحالم که در شمار نزدیک به ۱۰۰۰ اثری، که به دبیرخانه جشنواره رسید، از اکثر کشور‌های عضو خانواده اکو نیز آثاری از هنرمندان پیشکسوت پیشنهاد شد و ما شاهد استقبال اهالی هنر از آن‌ها شدیم. مؤسسة فرهنگی اکو به عنوان بالاترین نهاد فرهنگی در منطقة تصمیم دارد در امر پاسداشت و نکوداشت هنر‌های فاخر منطقه در آینده نیز همکاری‌ها را با کمیسّیون ملّی یونسکو مثل قبل ادامه و تقویت بخشد و در سال جاری میلادی تصمیم داریم چند برنامة دیگر مشترک با این نهاد خوش‌نام و کوشا داشته باشیم.

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین