نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1666
-
الف
+

برگزاری اولین جشنواره‌ «داستان کوتاه» به زبان های »دری» و «پشتو» در «سویدن»

اولین جشنواره‌ داستان‌نویسی تحت عنوان «اکرم عثمان»، داستان‌نویس معروف «افغانستان» در «سویدن» برگزار می شود.

به گزارش آی فیلم 2،کلوب «فرهنگی – هنری فردا» در «سویدن» برای گرامی‌داشت از کارنامه ادبی نویسنده پرآوازه افغانستان، زنده‌یاد داکتر «اکرم عثمان»، برای نخستین بار جشنواره‌ای را به‌نام «جایزه ادبی اکرم عثمان» برگزار می‌کند.

این جشنواره، در سال روان، داستان‌های کوتاه به زبان‌های پشتو و دری می‌پذیرد و به گفته مسوولان برگزارکننده، تمرکز این جشنواره بر داستان‌های کوتاه داستان‌نویسان برتر و تازه است.

مهلت پذیرش آثار ادبی در ششم دلو(بهمن)، به پایان می‌رسد و در نظر است که دوازدهم ماه ثور(اردیبهشت) سال ۱۴۰۰، این جشنواره برگزار شود.

رحیم غفوری، مدیر برگزاری «جشنواره ادبی اکرم عثمان» به روزنامه ۸صبح درباره این جشنواره توضیح داده است: «بعد از وفات داکتر اکرم عثمان، داستان‌نویس و شخصیت برجسته فرهنگی افغانستان، «کلوب  فرهنگی – هنری فردا»، برای گرامی‌داشت جایگاه والا و کارکردهای درخشان ادبی آن زنده‌یاد، تصمیم گرفت که هر ساله  جشنواره ادبی به‌نام «جایزه ادبی اکرم عثمان» برگزار کند.

از آن‌جایی که برگزاری چنین جشنواره‌ای، نیاز به مطالعه، دقت بیش‌تر و در نهایت بودجه داشت، در سه سال گذشته موفق نشدیم، آن را برگزار کنیم، در اواخر سال گذشته میلادی، به امید این‌که آفت کرونا برطرف شود و امکان برگزاری اولین جشنواره ادبی اکرم عثمان فراهم آید، قرار را بر این گذاشتیم که دوازدهم ماه ثور(اردیبهشت) سال ۱۴۰۰ که مصادف با زادروز آن بزرگ‌مرد است، این جشنواره را حتما برگزار کنیم.»

آقای غفوری عنوان کرده است : هدف این جشنواره، معرفی چهره‌های برتر و تازه در عرصه داستان‌نویسی افغانستان است. «ما طی فراخوانی که به سه زبان فارسی، پشتو و انگلیسی، از طریق سایت و فیس‌بوک فردا به نشر رسیده است، از همه داستان‌نویسان افغانستان، در داخل و خارج افغانستان، دعوت کردیم تا با ارسال دو اثر داستانی خود، در این جشنواره شرکت کنند.»

رحیم غفوری می‌افزاید :تمام کوشش ما بر این است که اسباب تشویق داستان‌نویسان و رشد داستان‌نویسی کشور را فراهم شود. «گروه داوران جشنواره، به سه اثر برگزیده، در هر یک از زبان‌های فارسی و پشتو، «جایزه ادبی اکرم عثمان» را اهدا خواهد کرد و داستان‌های برگزیده این جشنواره در قالب یک کتاب ویژه، چاپ خواهد شد.»

«اکرم عثمان» از داستان‌نویسان معروف افغانستان در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در «هرات»به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۹۵ درگذشت.

از وی چهار اثر پژوهشی، سه مجموعه داستان کوتاه و دو رمان برجا مانده است که معروف‌ترین آن رمان «مردها را قول است» می باشد که براساس آن فلم هم ساخته شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر