نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3315
-
الف
+

بازسازی 2 اثر تاریخی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در نظر دارد خانقاه «بهاالدین ولد» و آرامگاه «ابوریحان بیرونی» را بازسازی کند.

به گزارش آی فیلم 2، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در نظر دارد خانقاه «بهاالدین ولد»، پدر «مولانا جلال الدین محمد بلخی» را در ولایت بلخ و همچنین آرامگاه «ابوریحان بیرونی» را در ولایت غزنی بازسازی کند.

«عبدالمنان شیوای شرق»، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشته است که این وزارت، بازسازی این دو بنا را به عهده گرفته است و در کنار خانقاه، یک مسجد، موزیم و تالار برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده که در موزیم این خانقاه تمام آثار مربوط به مولانا نگهداری خواهد شد.

بر اساس نوشته‌های تاریخی این خانقاه با حمله مغولها ویران شد و تاکنون کسی اقدام به بازسازی آن نکرده است. خانقا بهاالدین ولد، پدر مولانا در بیست کیلومتری شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان قرار دارد. این بنا با خشت خام ساخته شده و عرض دیوارهای آن به ۱۱۰ سانتی‌متر می‌رسد که به صورت گنبدی و بلند در داخل زمین‌های پهن و درختان سر به فلک بنا شده‌ بود.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است: علاوه بر بازسازی خانقاه بهاالدین ولد، این وزارت برنامه دارد که آرامگاه منسوب به ابوریحان بیرونی، منجم و ستاره شناس شرق را نیز در ولایت غزنی بازسازی کند.

وی ادامه داد: برای بازسازی این بنا تلاش می‌شود که براساس روایت تاریخ بیهقی تمام خاطره‌هایی که ابوریحان با سلطان محمود داشته در قالب میناتور اسلامی حکاکی شود.

به گفته این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در سال گذشته کار ترمیم ۱۳۰ اثر تاریخی از جمله «منار پنجم مصلی هرات»، «استوپه‌ توپ‌دره»، «قلعه چگینی»، «بالا حصار کابل» و «آرامگاه کنشکا» در ولایت کاپیسا آغاز شده و دیگر بناها در پلان های آینده وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تدریج بازسازی می شوند. 

بیشتر بخوانید:

آغاز بازسازی «قلعه چگنی» در ولایت نیمروز افغانستان

آغاز استحکام سازی منار پنجم مصلی هرات

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر