نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2106
-
الف
+

بازار سرپوشیده «پنجشنبه» در تاجیکستان+تصویر

در این گزارش با بازار سرپوشیده «پنجشنبه » شهر «خجند» یکی از مکان های تاریخی «تاجیکستان» آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «پنجشنبه» بازاری در شهر «خجند» مرکز ولایت «سغد» تاجیکستان می باشد که یکی از مراکز بزرگ خرید و جذب گردشگران داخلی و خارجی دانسته می‌شود.

این بازار در اواسط قرن گذشته توسط هنرمندان خجندی براساس معماری شرقی و اسلامی ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده آسیای مرکزی می‌باشد.

در طبقه همکف مواد غذایی، نان، میوه، میوه خشک،آجیل، عسل، سبزیجات، گوشت، شیرینی و... عرضه شده و در طبقه دوم غرفه‌های فروش پوشاک، ظروف، لوازم خانه، دستگاه‌های برقی، تلفون و... فروخته می‌شوند.

این بازار به دلیل تنوع محصولات خود نه تنها مورد توجه خریداران شهر خجند بلکه سایر مناطق سغد و حتی نواحی همجوار «قرقیزستان» نیز قرار گرفته است.

در رستورانت‌های پیرامون این بازار غذاهای مختلف و به خصوص سنتی خجندی عرضه می‌شود که توجه مردم به این مرکز را بیشتر بالا برده است.

ویژگی اصلی بازار پنج‌شنبه تاجیکستان معماری و طراحی بی‌نظیر آن است. ساخت آن اواسط قرن بیستم آغاز و در سال 1964 به پایان رسید.

معماری بازار ترکیبی از عناصر معماری کلاسیک و امپراطوری استالین است وفضای داخلی آن ترکیبی از سبک‌های شوروی و شرقی است.

در بالای در ورودی مرکزی یک درگاه نیمه کروی وجود دارد که با نقاشی روشن و مجسمه های زن و مرد در طرفین تزئین شده است. هنگامی که وارد بازار می‌شوید، یک سالن طاقدار با ردیف‌های ستون مشاهده می‌کنید.

این بازار در مرکز شهر و روبه روی مقبره «شیخ مصلح الدین» قرار دارد و همیشه شلوغ است، زیرا نه تنها ساکنان شهر بلکه از اطراف نیز برای تجارت به این بازار می‌آیند. اجناسی که در این بازار عرضه می‌شود متنوع و رنگارنگ است. همین موضوع جذابیتش را برای من به عنوان یک گردشگر عکاس (یا به قول تاجیک‌ها صورت گیر) دوچندان می‌کند.

 

بازاربازاربازاربازاربازاربازاربازار

بیشتر بخوانید :

با «خجند» عروس افسانه ای دنیا بیشتر آشنا شوید+تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر