نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7146
-
الف
+

مروری بر کارنامه هنری «کتایون ریاحی» به بهانه سالروز تولدش

در این گزارش به بهانه سالروز تولد «کتایون ریاحی» مروری گذرا بر کارنامه هنری این بازیگر ایرانی داریم.

به گزارش آی فیلم 2، «کتایون ریاحی» متولد ۱۰ جدی (دی)۱۳۴۰ هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران است.وی موسیقیدان و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی و کارشناس ادبیات و انسان شناسی است.

ریاحی کارش را  با نویسندگی برای کودکان آغاز و با فلم «خبرچین» به سینما آمد، اما فلم در نیمه راه متوقف شد و او برای بازی در فلم «پاییزان» انتخاب شد.

در آن زمان در سینما چندان موفق نبود اما با بازی در سریال «پدرسالار» توانست خود را مطرح کند و حضور او در سریال «روزهای زندگی» و به‌ویژه مجموعه تلویزیونی «پس از باران»  از او چهره‌ای شناخته‌شده ساخت.

ریاحی

ریاحی

بازی بانو ریاحی در سریال «شب دهم» به کارگردانی «حسن فتحی» نیز چشمگیر بود.

ریاحی

او پس از پنج سال دوری از سینما با نقش آفرینی در «شام آخر» مهم‌ترین بازی دوران بازیگری خود را به معرض نمایش گذاشت و برای بازی در همین فلم نامزد جایزه بهترین بازی نقش اول زن از بیستمین جشنواره فلم فجر شد.

ریاحی

«این زن حرف نمی‌زند» دیگر فلمی بود که توانایی‌های کتایون ریاحی را نشان داد و برای بازی در این فلم هم نامزد جایزه از هفتمین جشن خانه سینما شد.

آخرین بازی کتایون ریاحی در تلویزیون به نقش آفرینی در سریال «یوسف پیامبر»  بازمی گردد و وی در جوزا (خرداد) ۱۳۸۸ طی یادداشتی کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد.

ریاحی

وی بعدها دلیل کناره گیری خود از دنیای بازیگری را اینگونه عنوان کرده بود : کرکتر «زلیخا» برای من نقش خاصی بود که در ایفای آن حس و حال خاصی پیدا کرده بودم و بعد از این کار به دلایل متعددی که داشتم و بخشی هم شاید به همین کرکتر مربوط می شد ، ترجیح دادم از دنیای بازیگری خداحافظی کنم.

ریاحی

کتایون ریاحی در سریال های «مرده متحرک» ، «روشن تر از خاموشی»  ،«روزهای زندگی»  ، «خبرنگار خارجی» ، «فردا دیر است» ، «شرکت» ،«بازگشت پرستوها» ، «پهلوانان نمی میرند» ، «صدای صنوبر»، «عاطفه» ، «همسایه ها» ، «دردسر»  و «سایهٔ همسایه» بازی کرده است.

 «دعوت»، «تارا و تب توت فرنگی» ، «بانوی من» ، «جایی» ، «لاک پشت» ، «ماه مهربان» ،«قافله» ، «تماس شیطانی» ، «حکایت آن مرد خوشبخت» ، «آپارتمان شماره 13»، «کشتی آنجلیکا» ، «آخرین لحظه» ، «غریبه»و «پاییزان» از جمله فلمهایی است که کتایون ریاحی در آن ها ایفای نقش کرده است.

گفتنی است شبکه آی فیلم 2 تا کنون سریال های یوسف پیامبر»، «شب دهم» ،  «پس از باران» ، «پدرسالار»،«روشن تر از خاموشی» و «پهلوانان نمی میرند» را با هنرنمایی این بانوی ایرانی برای مخاطبان فارسی زبانش نشر کرده است.

درپیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

بازیگر سریال «یوسف پیامبر»: ایران و افغانستان یکی هستند

«کتایون ریاحی» بعد از خداحافظی از بازیگری: علاقه مند به نقش آفرینی در فلمی با موضوع افغانستان هستم

دانلود سریال «یوسف پیامبر»

چرا بازیگر کرکتر«زلیخا» بعد از «یوسف پیامبر» از دنیای بازیگری خداحافظی کرد؟

سکانسی از سریال «یوسف پیامبر» با نقش آفرینی «مصطفی زمانی» و «کتایون ریاحی»

 م ا 

نظر شما
ارسال نظر