نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2167
-
الف
+

با مرحوم «جمشید مشایخی» اسطوره فلم و سریال های ایرانی آشنا شوید

در این گزارش با زنده یاد «جمشید مشایخی» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران، بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «جمشید مشایخی» متولد ۵ قوس(آذر) ۱۳۱۳ خورشیدی در تهران، از بازیگران پیشکسوت سینما، تیاتر و تلویزیون ایران بود. 

«جمشید مشایخی» در سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در یک برنامه نمایشی آغاز کرد و با ایفای نقش در فلم کوتاه «جلد مار» مقابل کمره رفت.

مرحوم مشایخی در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در «گاو» مهرجویی در نقش یکی از باشندگان روستا حضور کوتاهی داشت اما اولین حضور جدی‌اش در سینما با فلم «قیصر» و ایفای نقش «خان دایی» بود که تحسین‌ها را برانگیخت.

«جمشید مشایخی» در سال 1362 در فلم سینمایی «کمال الملک» به عنوان نقش شخصیت «کمال الملک» نقاش معروف ایرانی به ایفای نقش پرداخت.

بدون شک یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی های مرحوم «جمشید مشایخی»، حضورش در سریال «هزاردستان» محصول سال 1366 خورشیدی است. این اثر یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران است و مرحوم مشایخی چه در نقش «رضا تفنگچی» و چه در نقش «رضا خوشنویس» خوش درخشید.

«جمشید مشایخی» در سال 1376 خورشیدی در سریال تاریخی «پهلوانان نمی میرند» ساخته «حسن فتحی» در نقش «پهلوان خلیل» به ایفای نقش پرداخت.

این سریال داستان پهلوانانی را روایت می کرد که در زمان قاجاریه مورد اعتماد و احترام مردم بودند و هنگام گرفتاری‌ها به مردم کمک می کردند. 

زنده یاد مشایخی بعد از این سریال بار دیگر در سال 1381 خورشیدی در سریال «روشن تر از خاموشی» با «حسن فتحی» همکاری کرد و نقش «شیخ بهایی»را بازی کرد.

سریال تلویزیونی «روشن تر از خاموشی» زندگی «صدرالدین محمد قوام شیرازی» معروف به «ملاصدرا» را از زمان تولد در شیراز تا زمان فوت در بصره روایت می کند. 

وی در سال 1389خورشیدی در سریال «تبریز در مه» ساخته «محمدرضا ورزی» با نقش «میرزا عیسی فراهانی» حضور یافت.

تبریز در مه، روایتی تاریخی از جنگ‌های میان ایران و روسیه در دوران حکومت فتحعلی‌شاه قاجار است. زمانی که روس‌ها، ایران را به جولانگاهی برای اهداف شوم و جنایاتشان تبدیل می‌کنند و با تصرف گرجستان و حمله به مسلمانان گنجه و شیروان، به سرحدات ایران دست‌اندازی می‌کنند. با خبر تعرض روس‌ها، فتحعلی‌شاه، ولیعهدش عباس‌میرزا را از تبریز به تهران فرا ‌خوانده و او را مأمور به مقابله علیه روس‌ها می‌کند. 

«جمشید مشایخی» همچنین در فصل اول سریال پربیننده «ستایش» ساخته «سعید سلطانی» نقش «خان بهادر اکبرآبادی» پدرکلان ستایش را بازی کرد.

این سریال درباره دختر جوانی به نام «ستایش» است که از یک خانواده سنتی می باشد. او در گیر و دار گریز برادرش محمد از عسکری و مهاجرت غیر قانونی او از ایران، به دوست برادرش طاهر فردوس دل می‌‌بندد و در ادامه اتفاقاتی رخ می دهد. 

«همه چیز آنجاست» محصول سال 1393 خورشیدی ساخته «شهرام شاه حسینی» یکی از آخرین سریال های مرحوم مشایخی است که در نقش «نعمت الله فرهمند» پدرکلان «مهدی(امین زندگانی)» حضور یافت.

این سریال درباره فابریکه تولیدی یک خانواده معتبر و متدین است که به علت ورود بی رویه کالاهای خارجی به تعطیلی کشانده می‌شود.

مهدی پسر کلان خانواده درگیر و دار مشکلات به وجود آمده، به بسیاری از رازهای خانواده پی برده و تلاش می کند تا معمای کهنه و سر به مهر فامیل را رمزگشایی کند. 

گفتنی است که این سریال با بازی مرحوم مشایخی هم اکنون از شبکه آی فیلم 2 هر روز ساعت 18:00 به وقت تهران و 19:00 به وقت کابل و 19:30 به وقت دوشنبه تاجیسکتان نشر می شود.   

«جمشید مشایخی» در سریال تاریخی «معمای شاه» نقش  استاد «کمال دواتگر» یکی از شخصیت‌های فرهنگی  دوران پهلوی در ایران را بازی کرد با خانواده داکتر وزیری هم رفت و آمد دارد. 

«معمای شاه» به مرور وقایع تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران در فاصله سال‌های 1317 تا 1357 همزمان با دوره پادشاهان پهلوی می‌پردازد. 

این سریال نیز هر روز ساعت 20:00 به وقت تهران، ساعت 21:00 به وقت کابل و ساعت 21:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 در حال نشر می باشد.

«پادری» در سال 1395 خورشیدی ساخته «محمدحسین لطیفی» آخرین سریالی است که مرحوم مشایخی درنقش «رستمی» در آن به ایفای نقش پرداخت. 

داستان «پادری» در رابطه با قالین شویی مشتاق است که تعطیل شده است، و فیروز مشتاق در ایام نزدیک به سال نو به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالین شویی و حفظ مشتریان سابقش، سعی می‌کند با اجاره یک قالین شویی دیگر، کارش را ادامه دهد.

«راه شیری»، «نیلی تر از مهتاب»، «پنهان، اما آشکار»، «آخرین گناه»، «عشق گمشده»، «پیله های پرواز«، مهمانپذیر طوبی»، «بدون شرح»، «هفت گنج»، «مادر»، «شب‎زدگان»، «راه سوم»، «بهشت گمشده»، «عیاران»، «سلام به انتظار»، «هدف گمشده»، «بازگشت به خانه»، «سنگ و شیشه»، «باغ گیلاس»،«امام علی(ع)»، «مهمان»، «پیک سحر»، «چراغ خانه» و ... از دیگر سریال هایی است که زنده یاد مشایخی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

همچنان «پدر آن دیگری»، «پایان خدمت»، «رنج و سرمستی»، «چک»، «جرم»، «سیزده»، «زمهریر»، «یک گزارش واقعی»، «نسکافه داغ داغ»، «این ترانه عاشقانه نیست»، «یک بوس کوچولو»، «گمشده»، «سوته دلان»، «ماه عسل»، «صدای صحرا»، «شازده احتجاب»، «نفرین»، «آب نبات چوبی»، «اتل متل توتوله»، «آسمون بی ستاره»، «سه تا جاهل»، «شکار انسان»، «مردان خشن»، «پسر زاینده رود»، «جوانی هم عالمی دارد»، «طلوع» و ... از فلم های سینمایی مرجوم مشایخی می باشد.


جوایز جمشید مشایخی:

  • برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در هفتمین دوره جشن خانه سینما بابت ایفای نقش در فلم «بانوی من (۱۳۸۲)»
  • نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما بابت ایفای نقش در فلم «کمیته مجازات (۱۳۷۸)»
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای ایفای نقش در فلم «پدربزرگ» در جشنواره بین‌المللی فلم «پیونگ‌یانگ (۱۳۶۴)»
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم فجر برای ایفای نقش در فلم «گل‌های داوودی (۱۳۶۳)»
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم فجر برای ایفای نقش در فلم «کمال‌الملک (۱۳۶۳)

 

زنده یاد «جمشید مشایخی» بازیگر کهنه کار و پر افتخار سینما و تلویزیون ایران پس از تحمل یک دوره بیماری ، شام روز 13 حمل(فروردین) سال 1398 در شفاخانه عرفان تهران درگذشت.

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال «ستایش1» 

دانلود سریال «روشن تر از خاموشی»

دانلود سریال «پادری» 

دانلود سریال «معمای شاه»

دانلود سریال «همه چیز آنجاست» 

دانلود سریال «تبریز در مه»

م ح

نظر شما
ارسال نظر