نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2335
-
الف
+

پنجمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب گرافیک» برگزار شد

پنجمین برنامه هفته هنر افغانستان با عنوان «شب گرافیک» با همراهی تنی چند از هنرمندان افغانستانی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، پنجمین شب از هفته هنر افغانستان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع «شب گرافیک» ، چهارشنبه 26 قوس (آذر) به‌صورت مجازی و با میزبانی فاطمه اکبری هنرمند گرافیست افغانستانی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه «صدیقه ابراهیمی» هنرمند رشته گرافیک روی خط آمد و بیان کرد: با پیشینه‌ای که دو کشور دارد، فضای گرافیک ایران از فضای گرافیک افغانستان دور نیست اما سعی می‌کنم به یک هویت بصری برای افغانستان دست پیدا کنم. آرزو دارم که دیگر یک اتفاق ناخوشایند باعث این تلخی‌ها در افغانستان نشود؛ دیگر نشنویم که عملیات انتحاری پیش آمده بلکه دغدغه ما افزایش سطح هنر افغانستان باشد نه اینکه دغدغه‌هایمان درباره فضای ناامن افغانستان باشد.

در ادامه «محسن حسینی» هنرمند رشته گرافیک افغانستانی اظهار داشت: گرافیک هم مثل موضوعات دیگر افغانستان بوده اما مهم ترین بحث همان بحث آموزش است من فکر می‌کنم روی آموزش چندان کار نشده است. ضمن اینکه فضای افغانستان به گونه‌ای نیست که بازار خوبی برای این رشته هنری داشته باشیم.

حسینی تاکید کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت نوعی از گرافیک پیش می‌رویم که همان شبکه های اجتماعی است‌ امیدوارم ذوق و سلیقه ما به اندازه ای پایین نیاید که معیار کار ما آنچه که می‌بینیم، باشد.

در ادامه این برنامه، استاد «محمد موسی اکبری» هنرمند رشته گرافیک ابراز داشت: متاسفانه دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های ما ابتدایی ترین اصول گرافیکی را رعایت نمی‌کنند. سرزنش من متوجه سیستم آموزشی افغانستان است که به این موضوعات نمی‌پردازد ما نیاز داریم که اساتید ما بیرون از افغانستان بروند و آموزش ببینند یا اینکه تعدادی از عزیزانی که در خارج از افغانستان تحصیل کرده‌اند به آموزش در افغانستان بپردازند و سیستم آموزشی را تغییر بدهند. چون ما در افغانستان فعلا فضای کاری زیادی در گرافیک داریم، چاپخانه‌های ما فعال شده‌اند اما گرافیست‌های ما با چاپخانه و کار چاپ آشنایی ندارند.

به باور وی ، در گذشته روش تدریس به گونه‌ای بود که گرافیست‌ها نیازهای جامعه را حس کرده‌ بودند و بر اساس آن کارهایی را ارایه می‌دادند. اما اکنون متاسفانه به سمت کارهای کمپیوتری روی آورده‌اند به نحوی که اگر کمپیوتر را از دست هنرمند گرافیست بگیریم دیگر هیچ کار دیگری نمی‌تواند انجام بدهد.

اکبری در پایان با ابراز امیدواری گفت: آرزوی من این است که جوانان ما از اساتید خود انتظار داشته باشند و اساتید هم احساس مسؤولیت کنند.

لازم به ذکر است نمایشگاه آثار هنری هنرمندان افغانستان با عنوان «هفته هنر افغانستان» از تاریخ 22 لغایت 28 ماه قوس(آذر) 1399 به صورت آنلاین از سوی کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با همت و همکاری ویژه هنرمندان و فرهنگیان افغانستانی در حال برگزاری است و بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

چهارمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب نقاشی و مینیاتور» برگزار شد

سومین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب خوش نویسی» برگزار شد

هفته هنر افغانستان با عنوان «شب موسیقی» به صورت مجازی برگزار شد

«وحید قاسمی»، زندگی نامه پدرکلانش را کتاب کرد

پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

«سرور بختی» : آرزو می ‌کنم صلح و آرامش پایدار در افغانستان و جهان فراگیر شود

«هفته هنر افغانستان» روز اول؛ تاکید بر ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

ع ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر