نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2206
-
الف
+

سومین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب خوش نویسی» برگزار شد

سومین برنامه هفته هنر افغانستان با عنوان «شب خوشنویسی» با همراهی تنی چند از چهره‌های برتر هنر خوشنویسی افغانستان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، سومین شب از هفته هنر افغانستان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع «شب خوشنویسی» ،دوشنبه ۲۴ قوس (آذر) به‌صورت مجازی و با همراهی چند تن از چهره‌های برتر خوشنویسی افغانستان برگزار شد.

میزبانی این بخش را  محمدحسین احمدی ، از اساتید هنر خوشنویسی افغانستان بر عهده داشت.

میهمانان این بخش آقایان موسی زکی‌زاده دانش آموخته خوشنویسی در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق از استرالیا، علی‌بابا اورنگ دانش‌آموخته خوشنویسی، سینما، گرافیک‌ از کابل و عارف غلامی دانش‌آموخته خوشنویسی در چهار رشته از افغانستان بودند که به ترتیب درباره‌ «خوشنویسی و زبان» ،‌ «گرایش‌های نو در عرصه خوشنویسی و بار گرافیکی موجود در خط» و ‌«استقبال جوانان افغانستانی امروز از هنر خوشنویسی» سخن گفتند.

در ابتدای این برنامه موسی‌زکی‌زاده‌ هنرمند سرشناس خوشنویسی افغانستان ضمن تسلیت چهلمین روز شهادت شهدای دانشگاه کابل ابراز داشت: فریاد «جان پدر کجاستی» از زبان یک پدر و دختر بیان شد و بی جواب ماند اما این «کجاستی» فریادی است که ملت افغانستان سر می‌دهند و بی جواب می‌ماند. یک «کجاستی» بزرگ که امروز توسط عزیزان ما در ایران به صورت هوشمندانه شنیده شد و باید تشکر کنیم از اعضای کمیسیون ملی یونسکو ایران که این «کجاستی» را خوب دریافتند و این برنامه را راه اندازی نمودند.

زکی‌زاده در خصوص نقش خوش نویسی و زبان در نگهبانی و محافظت آثار علمی ،فرهنگی و تاریخی افغانستان گفت : مهم ترین مواد کار خوشنویس زبان است، خوش نویسان افغانستان در طول تاریخ گنجینه های قطور زبان را حفظ کرده اند و زبان را بها داده اند و ارتقاء بخشیده اند.

وی اظهار داشت: امروز هم خوش نویسان افغانستان یکی از مهم ترین گروه های فرهنگی هستند که زبان افغانستان را معرفی می کنند.

زکی زاده با بیان اینکه خوش نویسی خصوصیات زبانی دارد و خودش به مثابه زبان عمل می کند، اذعان کرد: زبان شناسان و آواشناسان در تحقیقاتی که در حیطه زبان داشته اند معتقدندکه نوشتار نسبت به گفتار انعکاس پذیر است و  خوشنویسان در طول تاریخ کاری کردند که شکل نگارش و نقاشی شده نوشتن را به ساختار گفتار و اصوات زبان نزدیک کنند.

نامبرده افزود : آنچنان که کار زبان انتقال اطلاعات، افکار، احساسات و عقاید است، خوشنویسی هم همین نقش را دارد. شما توجه کنید در همین نمایشگاهی که دایر شده است؛ عبارت جان پدر کجاستی که توسط خوش نویسان افغانستانی نگاشته شده مقابل دید همگان قرار داده شده است چه تاثیری دارد و باعث برقراری ارتباط و انتقال احساسات می شود.

این خوشنویس افغانستانی بیان داشت: خوشنویسی به دلیل خصوصیات زبانی، پیوند محکمی با فرهنگ دارد و خودش به نوعی زبان فرهنگ است و بخشی از زبان فرهنگ است.

زکی زاده به سازمان های متصدی فرهنگی مانند یونسکو پیشنهاد داد برنامه هایی را روی دست بگیرند که سرزمین هایی که خاستگاه زبان فارسی و خوش نویسی فارسی بوده اند، هنرمندان و پژوهشگران بومی آن منطقه را حمایت نموده تا در این زمینه تحقیقات لازم را به عمل آورده و منابع را پس از ثبت و آرشیف، در دسترس عموم قرار بدهند.

وی در خاتمه صحبت هایش گفت: من به عنوان خوش نویس افغانستانی به همکارانم توصیه می کنم، هنرمندان به جای این که اشعار شناخته شده شاعران را تکرار کنند و بنویسند، به آثار هنرمندان جوانی که در مناطق مختلف فارسی زبان، متن زیبایی را خلق می کنند توجه کنند و با هنرشان به زیبایی آن بیافزایند و زمینه توسعه و خلاقیت در هنر خوشنویسی را مهیا کنند.

در ادامه علی‌بابا اورنگ دانش‌آموخته خوشنویسی، سینما و گرافیک‌ از کابل درباره‌ وضعیت گرایش های نوین در خوشنویسی افغانستان گفت : خطاطی در گذشته کاربرد فراوان و جایگاه مهمی داشته و خوشنویسی عبارت است از بصری کردن امری شنیداری.

 این هنرمند افغانستانی گفت : متاسفانه در سیر تاریخی با تمام ظرفیت هایی که هنر خوشنویسی با خود دارد ولی در روزگار کنونی بالندگی و رشد چندانی نداشته است و خوش نویسان درگیر  یک روند عام هستند که بعد از کسب اندک مهارت به نوشتن شعرهایی تکراری روی می آورند.

علی بابا اورنگ گفت : اگر ادعا کنیم که خوشنویسی هنر است و هنر هم حاصل لحظه های ناب و سرشار زندگی هنرمند است پس باید به این لحظه های خاص  توجه داشته باشیم.

وی افزود :در دوره تیموریان خط یک امر مهم بود و خوشنویسان ما زیباترین متن ها را به وجود آوردند  اما به دنبال سیر تحولاتی که در افغانستان رخ داد و تاثیرات منفی که بر همه حوزه ها و زندگی مردم این سرزمین گذاشت، هنرخوشنویسی نیز مستثنا نبود و دچار وقفه شد.

 این خوشنویس افغانستانی بیان داشت : متاسفانه هنرمندان دیگر انگار آنچنان به این وقفه آگاهی ندارند، البته برخی از این خوشنویسان در این دنیای پر کشمکش، کار دلی می‌کنند و لحظه‌های انسان زمانه خود را با عنصر خط و کلمه با دنیا شریک می‌کنند.

اورنگ گفت:  به دلیل شرایطی که در افغانستان حاکم است و هنرمندان درگیر آن هستند امکانی برای کشف هنرمندان جدید و پرورش این استعداد های ناب فراهم نیست و کار هنری بسیار سخت است و هنرمند باید عاشق باشد تا پیشرفت کند و بر شرایط فائق آید.

وی افزود : اگر کمی امیدوارانه نگاه کنیم در دو دهه اخیر حرکت‌هایی به وجود آمده و جوانانی با استعدادی روی کار آمده‌اند که در این مسیر گام برمی‌دارند ولی این امر محدود است و امکاناتی برای این کار و کشف استعداد وجود ندارد.

علی بابا اورنگ در مورد مرجع تغذیه هنر مدرن در افغانستان برای جوانانی که تازه وارد این حیطه شده اند گفت: دنیای امروز دنیای ارتباطات است و جهان شبیه به دهکده جهانی شده است و هنرمند افغانستانی باید با استفاده از این وسایل ارتباط جمعی هنرش را به نمایش بگذارد که نمونه آن  را در همین نمایشگاه مجازی می توان دید.

لازم به ذکر است نمایشگاه آثار هنری هنرمندان افغانستان با عنوان «هفته هنر افغانستان» از تاریخ 22 لغایت 28 ماه قوس(آذر) 1399 به صورت آنلاین از سوی کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با همت و همکاری ویژه هنرمندان و فرهنگیان افغانستانی در حال برگزاری است و بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، به نشانی https://gallery.irunesco.org/ مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را به طور زنده از طریق آدرس اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران (@unesco.iran)، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط شده در روزهای بعد دنبال کنند.

 

در پیوند با این خبر بخوانید:

هفته هنر افغانستان با عنوان «شب موسیقی» به صورت مجازی برگزار شد

«وحید قاسمی»، زندگی نامه پدرکلانش را کتاب کرد

پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

«سرور بختی» : آرزو می ‌کنم صلح و آرامش پایدار در افغانستان و جهان فراگیر شود

«هفته هنر افغانستان» روز اول؛ تاکید بر ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر