نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1864
-
الف
+

هفته هنر افغانستان با عنوان «شب موسیقی» به صورت مجازی برگزار شد

دومین روز هفته هنر افغانستان با موضوع «پیشینه موسیقی افغانستان» با همراهی تنی چند از چهره‌های برتر موسیقی افغانستان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، دومین شب از هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران با موضوع پیشینه موسیقی افغانستان، یکشنبه شب ۲۳ قوس  (آذرماه) 1399 به‌صورت مجازی و با همراهی تنی چند از چهره‌های برتر موسیقی افغانستان برگزار شد.

میزبانی این بخش را  عارف جعفری‌- شاعر، خواننده و آهنگساز، عضو هیأت موسس خانه ادبیات افغانستان بر عهده داشت.

همایون سخی آهنگساز و رباب‌نواز افغانستانی در این نشست اظهار داشت: به نظر من هر هنرمند باید موسیقی هر منطقه از کشور خود را یاد بگیرد و بعد بتواند با مردم و کسانی که با موسیقی ما آشنایی ندارند، شریک شود.

ما موسیقی هراتی، بدخشان و… داریم که هر کدام کیفیت، صدا و رنگ خود را دارد. 

سخی درباره دوری از وطن گفت: به نظرم وطن چیزی است که  آدمی در هر کجا که باشد این موضوع را همراه خود دارد. این احساس من است. من ابتدا در افغانستان بودم، بعد به پاکستان و در نهایت به امریکا مهاجرت کردم اما من همیشه احساس می‌کنم وطنم همراهم است.

 وی افزود : این یک مسؤولیت خطیر و یک رسالت بزرگ برای هر هنرمند است که تا جایی که می‌تواند هنرش را به جانِ دل و گوش و دیده مردم برساند. ما به لطف گسترش رسانه ها توانسته‌ایم صدایمان را به گوش مردم برسانیم. هنر هیچ ضرری ندارد، هنر در قلب انسان و به نظرم موسیقی، یک وطن است.

 محمد سرور رجایی عضو هیات مدیره خانه ادبیات افغانستان و دیگر مهمان این برنامه با یاد نمودن از شهدای دانشگاه کابل به عنوان شهدای آگاهی و دانش افغانستان، بیان کرد: موسیقی، هنری است که با احساسات و عواطف انسانی ارتباط دارد. موسیقی ترجمه پذیر نیست به هر بیان و فرهنگی که ساخته شود، برای مردم کشورهای دیگر قابل استفاده و سبب روشنگری جامعه است.

وی درباره ترانه‌های مشترک ایران و افغانستان  گفت : ما ملتی یگانه هستیم و موسیقی‌های ما هم یگانه است اما این که چرا این موسیقی در ایران کمتر دیده شد باید بگویم مهاجران افغانستانی حدود ۴۰ سال است که در ایران حضور دارند اگر به خروجی‌های آن ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به جز معدود مواردی که در بخش موسیقی منتشر شد دیگر اثر چندانی در حوزه موسیقی افغانستانی نداشتیم.

محمد سرور رجایی اذعان کرد: اگرچه در این سال‌ها آهنگسازان و آوازخوانان مطرحی از افغانستان به ایران دعوت شدند و برنامه‌های خوبی برگزار کردند ولی حضور این عزیزان بیشتر در برنامه‌های خصوصی بود تا این که آثارشان در اختیار عموم قرار بگیرد.

وی افزود: من مدتی علاقه پیدا کردم که درباره ترانه‌های افغانستان به ویژه ترانه‌هایی که در افغانستان مخاطبان زیادی داشت، تحقیق کنم. توفیق پیدا کردم بر روی آثار استاد فکرت و…. مروری داشته باشم.

عضو هیات مدیره خانه ادبیات افغانستان اضافه کرد: در مسیر این تحقیق به بیش از ۱۵۰ ترانه و تصنیف برخوردم و لیستی تهیه کردم؛ یقینا اگر کسی دنبال کار حرفوی باشد و به دنبال مشترکات بین موسیقی ایرانی و افغانستانی باشد به تعداد بیشتری از آثار می‌رسد. این قابلیت زبان فارسی و ترانه‌های مشترک ایران و افغانستان است که ریشه در جان مردم دو کشور هم‌زبان ‌و همدل دارد.

رجایی در پایان گفت : من تحقیقی هم انجام دادم که بدانم چقدر از اشعار مولانا در موسیقی استفاده شده است، آن موقع منابع زیادی در دست نداشتم. شعرهای زیادی از مولانا پیدا کردم که توسط مفاخر موسیقی ایران، افغانستان و تاجیکستان استفاده شده، این افتخار همه فارسی‌زبانان است که باعث می‌شود ما از موسیقی این سه کشور لذت ببریم.

گفتنی است هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، شنبه 22 قوس(آذر) به صورت مجازی افتتاح شده و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد. 

بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

بیشتر بخوانید :

«وحید قاسمی»، زندگی نامه پدرکلانش را کتاب کرد

پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

«سرور بختی» : آرزو می ‌کنم صلح و آرامش پایدار در افغانستان و جهان فراگیر شود

«هفته هنر افغانستان» روز اول؛ تاکید بر ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

 ما ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر