نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1448
-
الف
+

«هفته هنر افغانستان» روز اول؛ تاکید بر ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان

افتتاحیه هفته هنر افغانستان با موضوع «ادبیات و فرهنگ مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان» به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، با عنوان «جان پدر کجاستی» شنبه ۲۲  قوس (آذرماه ) به صورت مجازی افتتاح شد و تا ۲۸ قوس (آذر) ادامه دارد.

گفت‌وگوی تخصصی افتتاحیه با موضوع «ادبیات و فرهنگ مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان» بود که  به میزبانی عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد.

مهمانان برنامه افتتاحیه این مراسم حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ، عبدالغفور لیول،  سفیر افغانستان،محمد عثمان بابری، رئیس دانشگاه کابل، ابوطالب مظفری، شاعر و مسؤول دفتر فارسی زبانان بودند.

در بخش اول این  گفت و گوی مجازی که در سایت اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران  به آدرس (@unesco.iran) نشر شده است،عبدالمهدی مستکین،  میزبان این گفت و گوی مجازی به تاریخچه برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران در اصفهان اشاره و  بخش هایی از پیام حجت الله ایوبی را در قالب جشن شکوفه ها برای غم دیدگان دانشگاه کابل را قرائت کرد. 

به نقل از وبسایت کمیسیون ملی یونسکو- ایران در این پیام آمده است:«شهر لاله‌های واژگون باز هم سیاه‌پوش شد. این‌بار سیاهی و تاریکی قلب امید و آرزو را نشانه گرفت. دانشگاه کابل به خون کشیده شد. آنها که چهره افغانستان را خراشیده‌اند به کینه و نابخردی. این‌بار اما نشانه گرفته‌اند فردای این دیار را  پرپرکرده‌اند شکوفه‌ها را و پژمردند غنچه‌ها را. آنها که می‌ترسند از شکفتن و بیمناک‌اند از سبزی و بیزارند از نهال، ما ایرانیان عزاداریم و غمگین. اما سرشاریم از آرزوهای خوب و امید برای مردم نازنین افغانستان. فرزندان سنایی و پیرهرات نیک می‌دانند رسم صبوری را و می‌گشایند روزنه‌ای به‌سوی نور. پنجره‌ای به‌سوی روشنایی. به آن ندای دردناک «جان پدر کجاستی» امروز در این نمایش زیبایی و هنر، ده‌ها هنرمند افغانستان پاسخ می‌دهند به زیبایی و شکوه.

هفته هنر افغانستان پاسخی است به آن ندای حزن‌آلود. سازها؛ آوازها، رقص قلم‌های لاجورد و موج رنگ‌ها نجوا می‌کنند جانِ پدر را … تا بگویند که هستند و می‌سازند وطن را گرچه با خشت جان خویش. تا بگویند با اقتدار، که ستون به سقف وطن می‌زنند گرچه به استخوان خویش. و این است پیام این هفته پر از شور و خروش. افغانستان استاده بسان سرو. محکم بسان کوه. هفته هنر افغاستان جشن شکوفه‌هاست. جشنواره غنچه و همایش رویش. تا بگوییم به دشمن شکوفه‌ها که افغانستان بهشت رویش است و آینده از آن اوست»

در ادامه حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از تلاش های برگزار کنندگان هفته هنر افغانستان تشکر کرد و  با اشاره به استقبال بی نظیر شرکت کنندگان در این مراسم گفت :حدود بیش 400 اثر در زمینه های مختلف ادبیات و فرهنگ، پیشینیه موسیقی افغانستان، خوشنویسی و زبان، نقاشی و مینیاتور، گرافیک و صنایع دستی  از نقاط مختلف ارسال شده است.

وی با تاکید  بر پیوند ناگسستنی بین دو ملت افغانستان و ایران افزود : هویت مشترک با وجود هنرمندان بزرگ فارسی زبان  چون رودکی و حافظ باعث تقویت این روابط می شود.

و ی گفت : برگزاری هفته هنر افغانستان در حقیقت برای این است که دشمنان قسم خورده این دو ملت بدانند که این جا این چراغ فرهنگ و هنر بر افروخته و روشن است و آینده از آن این روزگار است.

عبدالغفور لیول،  سفیر افغانستان در ایران نیز با  محکوم کردن  حمله به دانشگاه کابل افزود : حمله تروریستی به دانشگاه کابل نشان داد که تروریست های سیاه دل تا چه حد علیه دانش عقده به دل دارندو نمی خواهند  که این کشور با نور علم و دانش روشن باشد.

وی از اراده  وشوق نسل جوان افغانستان  برای کسب دانش تقدیر کرد  و افزود : اراده استوار نسل جوان آن قدر قوی است که با شجاعت بعد از این حمله تروریستی دانشگاه کابل گشایش یافت و دانشجویان در صنف های خود حاضر شدند و کسب علم را اغاز کردند. 

وی از غم شریکی دولت و ملت ایران در این حمله تروریستی تشکر کرد.

عبدالغفور لیول همچنین برای تحکیم روابط فرهنگی دو کشور از دایر شدن  اتاق فرهنگ و تمدن افغانستان در سفارت این کشور در ایران  خبر داد و گفت : در این مرکز قرار است کتب و منابع افغانستان شناسی ،آثار هنر مندان افغانستان،صنایع دستی مردم افغانستان و تصاویری از تمام نقاط این کشور ارائه خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، به نشانی https://gallery.irunesco.org/ مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را به طور زنده از طریق آدرس اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران (@unesco.iran)، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط شده در روزهای بعد دنبال کنند.
بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

 بیشتر بخوانید :

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

م ا 

نظر شما
ارسال نظر