نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2681
-
الف
+

«عبدالمنان شیوای شرق»: پیوند معنوی و فرهنگی ایران و افغانستان هیچ گاه دچار گسستگی نخواهد شد

«عبدالمنان شیوای شرق» در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در کابل، از دوستی دو ملت سخن گفت.

به گزارش اختصاصی آی فیلم 2 از کابل، «عبدالمنان شیوای شرق» معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز گذشته دوشنبه 12 عقرب(آبان) 1399 در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل از همگونی و همبستگی دو ملت ایران و افغانستان سخن گفته ابراز داشت: ما در روزگاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان را برگزار می کنیم که همچنان خمپاره ها، گلوله ها و وحشت افکنی از میان مردم سربلند من هر روز قربانی می گیرد.

«عبدالمنان شیوای شرق» گفت: افتخار دارم که کشور در جنگ و همیشه خسته من امروز شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران است. بی تردید درخت تناور تمدنی و فرهنگی سرزمین ایران و افغانستان همچنان در برابر دیوانه ترین و سهمگین ترین طوفان ها ایستاده و ایستادگی کرده است.  

معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیرامون همبستگی تاریخی و فرهنگی ایران و افغانستان گفت: به حق که «چو ایران مباد تن من مباد، در این بوم و بر زنده یک تن مباد». چنین نگاهی را ایران عزیز نسبت به افغانستان دارد. آنجا اگر «سعدی شیرازی» است، اینجا «سنایی غزنوی» است. آنجا اگر «پروین اعتصامی» است، اینجا «رابعه بلخی» است. آنجا اگر میرداماد و ملاصدرا است ،اینجا امام فخر رازی است. آنجا اگر اندیشمندان و دگراندیشان حوزه اجتهاد و تجددطلبی در دین است، اینجا خواجه عبدالله انصاری است. آنجا اگر نردبان نور ، نردبان معرفت آن آتشکده عظیم و جادوان شمس تبریزی است، اینجا خداوندگار مثنوی و معنوی «مولانای بلخی» است.  

وی در پیوند با همین موضوع افزود: این همگون بودن این پیوند معنوی، این جاودانگی رابطه فرهنگی هیچ گاه دچار گسستگی ،کوتاهی و جدایی نخواهد شد.  

«عبدالمنان شیوای شرق» درباره برگزاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان گفت: امروز روز کتاب و نمایشگاه ما، نمایشگاه دوستی با کتاب است. بدون تردید امروز روز تحقق آرمان «سعدی شیرازی» است: بنی آدم اعضا یکدیگرند، چو در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو ها را نماند قرار. 

وی ادامه داد: ما در روزگاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان را برگزار می کنیم که همچنان خمپاره ها، گلوله ها و وحشت افکنی از میان مردم سربلند من هر روز قربانی می گیرد. اما امروز این جمامت نمایندگی از این می گیرد که این ملت من است که دستان خویش را بر گرد آفتاب حلقه کرده است. 

وی در پایان سخنانش گفت: حضورتان در چنین شرایطی در نمایشگاه دوستی با کتاب، تعهدتان برای پیروزی مردم افغانستان و ادامه دوستی ایران زمین باستان و افغانستان است.  

به گزارش خبرنگار آی فیلم 2 در کابل ، در اواسط این مراسم خبر رسید که مهاجمان مسلح از دروازه شمالی دانشگاه وارد شده اند و بدین ترتیب ادامه مراسم به دلیل حمله مسلحانه متوقف گردید. 

متاسفانه در حمله مهاجمان بر دانشگاه کابل، دست‌کم ۱۹ تن از دانشجویان به شهادت رسیده اند و ۲۲ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

شبکه آی فیلم 2، این حادثه المناک را به شدت محکوم نموده ، از خداوند متعال برای خانواده شهداء صبر جمیل و برای مجروحین حادثه، شفای عاجل مسئلت می نماید.

گفتنی است نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان و همچنین کلیه فعالیت های دانشگاه کابل به دلیل وقایع روز گذشته تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بیشتر بخوانید:

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان؛ دانشگاه «کابل» رنگ خون به خود گرفت 

حامد عسکری شاعر ایرانی در دانشگاه کابل: «برادر رسید و بغل کرد من را ؛ بخواب انتحاری» 

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر