نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2082
-
الف
+

ناگفته های «عبدالرضا اکبری» از دنیای بازیگری

ناگفته های «عبدالرضا اکبری» از دنیای بازیگری را در این خبر می خوانید.

به گزارش آی فیلم 2، سریال خاطره انگیز «مزد ترس» با بازی «عبدالرضا اکبری» هنوز در ذهن ها مانده، وی که در فلم ها و سریال های متعددی ایفای نقش کرده، این قدر دغدغه این حرفه را دارد که از کارگردانی گرفته تا تدوین در این زمینه فعالیت کرده است.

عبدالرضا اکبری که قلم توانایی دارد این روزها با تدریس این حرفه داشته هایش را به نسل جوان منتقل می کند. در ادامه مصاحبه روزنامه خراسان با این هنرمند را می خوانید:

- این روزها اغلب پروژه ها متوقف شده و هنرمندان خانه نشین شده اند. شما مصروف چه کاری هستید؟

عبدالرضا اکبری:

در حال حاضر کرونا باعث شده که استراحت کنم. کارها بسیار کم است و اگر کاری پیش بیاید، از کیفیت بالایی برخوردار نیست. در ابتدا به سراغ متن و فلم نامه می روم، چون پایه و اساس هر اثر هنری و نمایشی است.

وقتی داستان حرفی برای گفتن نداشته باشد یا از نظر نوشتاری ضعیف باشد به طور قطع روی کار تاثیر می گذارد و آن طور که باید بیننده را درگیر نمی کند. همان گونه که اشاره کردم، کارها کم شده یا طبق معمول عده ای خاص کار می کنند. حسود نیستم، سال هاست کار می کنم و حرص و ولع برای شهرت، اسم و رسم یا محبوبیت ندارم. البته تنها حرفه من بازیگری است و از این راه امرار معاش می کنم و چیزی که به من لطمه می زند همین است.

- در شرایط شیوع کرونا بحث اقتصادی مهم ترین مسئله است و بخش دیگر این که وقتی پروژه ای نیست، کم کم به فراموشی سپرده می شوید. قبول دارید؟

عبدالرضا اکبری:

قطعا همین طور است چون حرفه ما با بیننده ها معنا پیدا می کند یعنی اگر بازیگر در قاب شیشه ای یا روی پرده سینما باشد دیده می شود و این امکان برایش فراهم است که نقش های متفاوتی را تجربه کند و وقتی کار نباشد فوت و فن بازی را فراموش می کند و آن حس و حال را از دست می دهد.

- شما برای این که فنون بازیگری را فراموش نکنید و معلومات خود را به نسل جوان منتقل کنید، در این سال ها تدریس کردید.

عبدالرضا اکبری:

همین طور است. تدریس را همچنان ادامه می دهم. این‌ روزها کمتر به شکل حضوری در دانشگاه و مراکز آموزشی تدریس می کنم و بیشتر کورسها آنلاین برگزار می شود که با نفس بازیگری مغایرت دارد. کار بازیگری باید در جمع و رو در روی هم باشد و تمرین ها جمعی انجام شود.

- گذری به گذشته داشته باشیم، نقش جگتورن(سروان) ناصر محمدی در «مزد ترس» برای خیلی ها حس نوستالژی دارد.

عبدالرضا اکبری:

در آن سال ها سریال کم ساخته می شد و اگر قرار بود فلم نامه ای در این ژانر ساخته شود خیلی روی آن کار می کردند تا بیننده را درگیر کند. یک فلمنامه خوب ۵۰ درصد مسیر را طی می کند و بعد اگر بقیه موارد با دقت و وسواس انجام شود اثر خوبی از کار در خواهد آمد. «مزد ترس» از جمله کارهایی بود که در آن سال ها خیلی خوب دیده و بارها  بازنشر شد.

-در این سال ها پیش آمده که روزی از ایفای نقش خسته شوید و بخواهید این حرفه را رها کنید؟

عبدالرضا اکبری:

از سال ۶۰ وارد سینما و تلویزیون شدم و نتوانستم آن را رها کنم چون همزمان در عرصه تیاتر، تلویزیون و سینما کار میکردم و حتی زمان فکر کردن نداشتم، چه برسد به این که بخواهم آن را کنار بگذارم و سراغ وظیفه دیگری بروم. بخش عمده ای از زندگی شخصی ام با بازیگری آمیخته شده است.

-از کودکی تیاتر را «تخت حوضی» شروع کردید و بعد وارد تیاتر حرفوی شدید اما به طور حتم حضور مقابل کمره خیلی فرق می کند. وقتی اولین بار مقابل کمره رفتید چقدر برای تان سخت بود؟

عبدالرضا اکبری:

آن مقطع به فکر این نبودیم که به دنبال دستمزد بالا یا شهرت باشیم و عکس مان این طرف و آن طرف بخورد، بیشتر بحث علاقه، عشق و فراگیری بازیگری و علم و دانش آن مطرح بود.

خوشبختانه مربیان خوب و باسوادی داشتیم؛ از داریوش مودبیان گرفته تا بهزاد فراهانی. در آن سال ها که تیاتر کار میکردیم از تلویزیون می آمدند و به ما پیشنهاد بازی می دادند، با دوستان که مشورت می کردیم می گفتیم نرویم تا کامل تر و آماده تر شویم.

دغدغه این روزهای تان چیست؟

عبدالرضا اکبری:

در حال حاضر دلم خوش است به کورس های آنلاین. آن چه ذهنم را درگیر کرده، این است که بتوانم کاری برای خودم پیدا و برای آینده ام برنامه ریزی کنم. جنبه درآمدزایی آن اهمیت دارد و روی بازیگری نمی توانم حساب باز کنم. اگر تعطیلی سالن ها ادامه داشته باشد و تولیدات کم شود روی زندگی تک تک مان تاثیر می گذارد.

«عبدالرضا اکبری» زاده‌ 14 حمل(فروردین) 1332 هجری خورشیدی در تهران است.

عبدالرضا اکبری در سال 1347 جذب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد و فعالیت هنری‌اش را با تیاتر آغاز کرد.

او به همراه دوستانش گروه تیاتری با نام گروه تیاتر نجف‌آباد تأسیس کرد و زیر نظر اساتیدی چون «داریوش مودبیان» و «بهزاد فراهانی» آموزش دید.

این هنرمند در سال 1363 با ایفای نقش در فلم «زندان دوله‌ تو» قدم به عرصه‌ سینما گذاشت.

اکبری در سریال هایی نظیر «مزد ترس» (1371)، «بازی با مرگ» (1374)، «پهلوانان نمی‌میرند» (1376)، «تولدی دیگر» (1377)، «جست و جو در شهر» (1381)، «پرواز در حباب» (1385)، «اغما» (1386)، «عملیات 125» (1387)، «دلنوازان» (1388) و «شوق پرواز» (1390) حضور داشته است.

وی همچنین در فلم های «مکافات» (1366)، «صنوبرهای سوزان» (1368)، «آقای بخشدار» (1370)، «مأموریت آقای شادی» (1371)، «پناهنده» (1372)، «قانون» (1374)، «دختری با کفش‌های کتانی» (1377)، «ابجد» (1381)، «ایستگاه بهشت» (1385)، «اخراجی‌ها»  (1385)، «فرزند صبح» (1389) و «لبخند خدا» (1392) به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

گفتنی است سریال های «مزد ترس» (1371)، «مزد ترس 2: بازی با مرگ» (1374)، «پهلوانان نمی‌میرند» (1376)، «تولدی دیگر» (1377)، «اغما» (1386)و «دلنوازان» (1388) با نقش آفرینی آقای اکبری از آی فیلم2 نشر شده است.

تماشای آنلاین سریال «مزد ترس»

تماشای آنلاین سریال «بازی با مرگ»

تماشای آنلاین سریال «پهلوانان نمی میرند»

تماشای آنلاین سریال «تولدی دیگر»

تماشای آنلاین سریال «جست و جو در شهر»

تماشای آنلاین سریال «پرواز در حباب»

تماشای آنلاین سریال «اغماء»

تماشای آنلاین سریال «عملیات 125»

تماشای آنلاین سریال «دلنوازان»

تماشای آنلاین سریال «شوق پرواز»

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین