نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1268
-
الف
+

نگاهی به کارنامه هنری «ظاهر هویدا» در برنامه «پنجره آی فیلم»

گردانندگان برنامه «پنجره آی فیلم» به معرفی «ظاهر هویدا» آوازخوان مشهور افغانستان پرداخته اند.

به گزارش آی فیلم 2 ، گردانندگان برنامه تعاملی «پنجره آی فیلم » در قسمت معرفی هنرمندان این بار به سراغ «ظاهر هویدا» آواخوان فقید  افغانستانی رفتند.

مرحوم «ظاهر هویدا» آوازخوان، آهنگساز، بازیگر تیاتر، سینما و گوینده رادیو و تلویزیون سابق افغانستان، بیش از پنجاه سال برای حرفوی ساختن هنر موسیقی در افغانستان تلاش کرد. 

وی در تاریخ 9 حوت(اسفند ) 1323 خورشیدی در «دایکندی» افغانستان به دنیا آمد. او در یک خانواده روشنفکر دیده به دنیا گشود و پدرش اهل شعر و فرهنگ و صاحب ذوق بود. 

«هویدا» ابتدا به نواختن سازهای مختلف موسیقی پرداخت و سپس به مسیر آوازخوان شدن قدم نهاد.او از اولین آوازخوان هایی بود که در همکاری با «عزیز آشنا» گروه آماتوران را در سال های 1340 و 1350 خورشیدی ایجاد کرد.

آماتوران برای نخستین بار موسیقی را در بین خانواده های روشنفکر« کابل» وارد کرد و آغاز فصل جدیدی در تاریخ موسیقی معاصر افغانستان را رقم زدند.

«ظاهر هویدا» در 1351 خورشیدی برای تحصیل موسیقی به ایران رفت و در آن جا ترانه های افغانستانی را در رادیو و تلویزیون ایران اجرا کرد.

وی از خواننده های صاحب سبک بود و به دلیل قابلیت ها و ویژگی های صدایش کمتر کسی می توانست او را تقلید کند.

«ظاهر هویدا» در سال 1375 خورشیدی به همراه «ببرک وسا» و جمعی دیگر برای آموزش موسیقی به «مسکو» رفتند و در آن جا توسط موسسه دولتی هنرهای زیبا او را در بخش اپرا تحت آموزش قرار دادند.

هویدا تا زمانی که در افغانستان بود، حدود 300 پارچه ثبت کرد. ویعلاوه بر شهرتی که در بخش آوازخوانی داشت، از جمله گردانندگان نامدار برنامه های تلویزیونی به شمار می رفت.

او در زندگی مهاجرش، در فلم کوتاه «نان» که به کارگردانی «مسعود عطایی» در سال 2000 میلادی در شهر هامبورگ ساخته شد، کرکتر مرکزی را ایفا نمود.

«پروفیسور» و «عقاب» نیز از فلم های سینمایی است که وی در آن به ایفای نقش پرداخته بود.

 پارچه «شنیدم از اینجا سفر می کنی» از جمله آهنگ های به یاد ماندنی هویدا می باشد که در سال هایی که مردم افغانستان به دلیل جنگ و ناامنی مجبور به مهاجرت شدند، در هر خانواده ای این ترانه را گوش می کردند و با شنیدن آن از عزیز رفته یا در حال سفر خود را یاد می کردند. این ترانه چنین است:

شنیدم از اینجا سفر می کنی/ تو آهنگ شهر دیگر می کنی/کجا می روی آرزویم کجا/همان لحظه ای آشنایی تو/گمان برده بودم جدایی تو

این آوازخوان پرآوازه افغانستان بعد از مبتلا شدن به بیماری سرطان، در سال 1390 خورشیدی به عمر 67 سالگى در ديار هجرت و غربت در شهر «هامبورگ» كشور آلمان دار فانى را وداع گفت.  

«پنجره آی فیلم» برنامه‌ تعاملی تلویزیون آی فیلم 2 روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه ساعت 21:45 شب به وقت تهران و کابل و 22:15 شب به وقت دوشنبه نشر می شود. 

در پیوند بخوانید :

دانلود برنامه  پنجره آی فیلم 

از «دایکندی» تا «هامبورگ» با آوازخوان پر آوازه افغانستانی

م ا

نظر شما
ارسال نظر