نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4307
-
الف
+

سریال هایی با اسم زنانه؛ از «کیمیا» تا «ستایش»

در این گزارش مروری انداخته ایم بر سریال های ایرانی که با نام «دختر» ساخته شده اند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

به گزارش آی فیلم 2، سینما و تلویزیون ایران همواره توجه خاصی به اهمیت جایگاه زنان و مادران در جامعه داشته و از گذشته تاکنون به فلم و سریال‌های بسیاری پرداخته که شخصیت اصلی آن را زنان ایفا کرده است.

از همین جهت، استقبال مخاطبان از این گونه فلم ‌ها و سریال ها بسیاری از کارگردان‌ها را ترغیب می کند تا به سراغ ساخت آثاری با محوریت زنان بروند.

به همین بهانه قصد داریم در این گزارش مروری بر سریال های تلویزیونی داشته باشیم که با محوریت زن ساخته شده و با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شده است.

«نجلا (1399)»

کارگردانخیرالله تقیانی پور 

بازیگر نقش: سارا رسول زاده 

قصه سریال «نجلا» در سال 1358 می‌گذرد و دختری به یک پسر عاشق در آن اوضاع آشفته و نا امنی‌ها وعده‌ای می‌دهد که طی آن اگر پسر بتواند او را از مرز رد کند و به زیارت اربعین برسد، در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می‌دهد، اما همه این‌ها در طول مسیر، دست خوش اتفاق‌هایی قرار می گیرد. 

«مرضیه(1398)»

کارگردان: فلورا سام 

بازیگر نقش: ماه چهره خلیلی

«مرضیه» جراحی است که همراه خانواده‌اش زندگی شادی دارند اما مرگ ناگهانی همسرش که یک خبرنگار است، زندگی او را دچار چالش می‌کند.

این سریال درباره یک اختلاس و فساد اقتصادی بزرگ است که خانواده «مرضیه» را تحت تأثیر قرار می‌دهد و او را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که مجبور به انتخاب و تصمیم‌گیری می‌شود. انتخاب مسیری که اتفاقات جدیدی را برایش رقم می‌زند.

بانو خلیلی در تابستان سال روان براثر ابتلا به مرض سرطان در 44 سالگی درگذشت.

«پریا(1395)»

کارگردان: حسین سهیلی زاده

بازیگر نقش: لادن مستوفی 

قصه از جایی آغاز می‌شود که «پریا» پس از چند سال دوری از ایران به کشور بازمی‌گردد. در شرایطی که همچنان از ازدواج قدیمی اش سرخورده است، وارد رابطه‌ای عاطفی با کیوان، پسرخاله‌اش می‌شود. زوج تازه به امید آغاز زندگی تازه، مشکلات را یک به یک از سر راه برمی‌دارند اما برخی اتفاق‌ها ادامه رابطه عاشقانه این زوج را به خطر می‌اندازد. اتفاق‌هایی که همه خانواده را درگیر خود می‌کند.

«کیمیا(1394)»

کارگردان: جواد افشار

بازیگر نقش: مهراوه شریفی نیا

قصه سریال «کیمیا» نشان دهنده سیر حوادثی است که در مراحل مختلف زندگی دختری به نام کیمیا و دیگر اعضا خانواده اش اتفاق می‌افتد و آنها را درگیر توطئه و دسیسه‌ای بزرگ می‌کند اما کیمیا با تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد نجات خانواده خویش برمی‌آید.

«مدینه (1393)»

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگر نقش: پریوش نظریه

داستان سریال درباره زنی به نام «مدینه» است که همسرش در دریا غرق شده ‌است و کارخانه به جا مانده از او را همراه پسر خوانده اش بهمن  که از طفولیت او را بزرگ کرده‌است اداره می‌کند… عبدی شریک کارخانه پس از مرگ جهان، مشکلاتی را برای مدینه در کارخانه به وجود می‌آورد...

«پروانه(1392)»

کارگردان: جلیل سامان

بازیگر نقش: سارا بهرامی

 این سریال درباره عشق دختری عاشق پیشه به اسم «پروانه» از خانواده ای سلطنتی به پسری انقلابی و تحت تعقیب است. قصه این سریال در اواخر دهه پنجاه می‌گذرد.

«پریدخت (1392)»

کارگردان: سامان مقدم

بازیگر نقش: لیلا حاتمی

این سریال داستان زندگی «پریدخت» در سه مقطع زمانی از سال 1314 تا 1334 را روایت می کند. از جوانی پریدخت تا زمانی که پسرش شاهرخ در دوران عسگری به سر می برد.

این در حالی است که خود پریدخت یک زن بسیار آرام و بی خبر از تمام واقعیت هاست.

«یلدا (1391)»

کارگردان: حسن میرباقری

بازیگر نقش: سحر افتاده
 
«سحر افتاده» بازیگر نقش «یلدا» در این سریال بود اما داستان حول مسئله دیگری می چرخید و با حذف اسم و نقش او تغییری در روند آن ایجاد نمی شد.

این مجموعه داستان حاج محمدعلی زاهدی می باشد که سال‌ها است سنت تعزیه‌خوانی را در شهر بسطام حفظ کرده است. با نزدیک شدن زمان مرگش احساس می‌کند که خطا یا گناهی در گذشته باعث تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت‌هاست. وی به جستجو در گذشته اش می‌پردازد تا اینکه …

«ستایش(1388)»

کارگردان: سعید سلطانی

بازیگر نقش: نرگس محمدی

قصه مجموعه سریال های «ستایش» درباره سختی ها و مشقات دختری جوان به همین نام بود که بعد از ازدواج و مرگ همسرش، در دام عادات عجیب خانواده همسرش اسیر می شود و حالا باید راهی برای فرار از این مسئله انتخاب کند.

«نرگس(1385)»

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگر نقش: زنده یاد «پوپک گلدره» - «ستاره اسکندری»

«نرگس» به عنوان دختر بزرگ خانواده، نقش مهمی در سریال داشت اما تمام اتفاق ها پیرامون این نقش اتفاق نمی افتاد. در واقع زندگی خواهرش نسرین و خانواده همسر او در بخش هایی به نرگس ارتباط پیدا می کرد اما آنطور که باید در تمام بخش ها حضور فعال نداشت.

«پوپک گلدره» در اوج محبوبیت نقش نرگس، از دنیا رفت و «ستاره اسکندری» جایگزین وی شد.

«وفا (1385)»

کارگردان: محمد حسین لطیفی

بازیگر نقش: هانیه توسلی

«وفا» برخلاف اینکه اسم یک زن روی آن بود، داستان جوانی به نام «ژوبین پناهی» را روایت می کرد که عاشق همکلاسی عرب_ایرانی خود به نام «وفا» می شود. او برای صحبت با پدر و مادرش از بیروت به تهران می آید و به جرم جاسوسی برای کشور اسرائیل زندانی می شود.

این سریال بیشتر روایت کننده داستان های جاسوسی اسرائیل و همچنین شدت عشق ژوبین به وفا است و در واقع وفا نقش اصلی سریال نبود اما می توان اینطور برداشت کرد که نام وفا برای اسم سریال ابهام ایجاد کرده بود و بیانگر عشق و تعهد دو انسان است.

«ریحانه (1384)»

کارگردان: سامان مقدم

بازیگر نقش: زیبا بروفه

مقدم سریال «ریحانه» را با موضوع گم شدن پدر و مادر یک دختر جوان آغاز می کند. این سریال ترکیبی از زندگی ریحانه و گذشته پدر و مادر او بود که تحت تاثیر حکومت پهلوی ناچار به رها کردن دختر خردسن خود شدند.

ریحانه به کمک یک قالینچه که جفتش گم شده بود به دنبال نشانه هایی از پدر و مادر خود می گشت. 

«رعنا (1369)»

کارگردان: داود میرباقری

بازیگر نقش: گلچهره سجادیه

خلاصه داستان این فلم از این قرار است که «رعنا» به‌رغم مخالفت‌های برادرش منصور، با مردی به‌نام دانایی که معلم معارف است، ازدواج می‌کند. پس از چندی دانایی به‌خاطر شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه محبس و در نهایت کشته می‌شود.

پس از سال‌ها پسر رعنا که به‌شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجرا‌هایی از گذشته دوباره زنده می‌شود…

گفتنی است که سریال های «ستایش1و 2و 3»، «وفا»، «مدینه»، «یلدا»، «پروانه» و «کیمیا» پیش تر از شبکه آی فیلم 2 به نشر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال «ستایش 1»

دانلود سریال «ستایش 2»

دانلود سریال «ستایش3» 

دانلود سریال «یلدا»

دانلود سریال  «کیمیا»

دانلود سریال «پروانه»

دانلود سریال «مدینه»

دانلود سریال «وفا»

م ح

نظر شما
ارسال نظر