نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3663
-
الف
+

ناگفته های بازیگران «ولایت عشق» از این سریال

بازیگران «ولایت عشق» در یک مصاحبه از نقش های خود در این سریال سخن گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، سریال تاریخی مذهبی «ولایت عشق» به کارگردانی «مهدی فخیم‌زاده» از تولیدات مهم و شاخص رسانه ملی ایران است که در حوزه تاریخ اسلام و با موضوع زندگانی حضرت امام رضا (ع) ساخته شده است.

در این سریال که از شبکه آی فیلم2 نیز نشر شده است ، بازیگران بسیاری از جمله داود رشیدی، محمد صادقی، اکبر زنجانپور، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، فریماه فرجامی، فخرالدین صدیق شریف، رامبد جوان، لادن طباطبایی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، عنایت بخشی، سیروس گرجستانی، سیروس ابراهیم‌زاده ، غلامرضا طباطبایی و بسیاری از هنرمندان مشهور ایرانی ایفای نقش کرده اند.

به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام رضا(ع) خبرنگار تسنیم با سه بازیگر این سریال، «فرخ نعمتی» (بازیگر نقش امام رضا)، «عنایت بخشی» (بازیگر نقش عیسی جلودی) و «فخرالدین صدیق‌شریف» (بازیگر نقش دعبل خزاعی) به گفت و گو نشسته که در ادامه مطالعه می کنید:

«فرخ نعمتی» درباره معجزه سکانس معروف «ولایت عشق» گفت: ماجرا از این قرار است، آن روز باید با اسب به‌طرف این جمعیت می‌رفتم؛ موقعیت حساسی بود و این نور نباید می‌رفت؛ از طرفی در همچنین کاری که 200 نفر سرازیر می‌شوند باید در یک برداشت، فلمبرداری می‌شد، آن هم کارگردانی مثل فخیم‌زاده که از این نوع صحنه‌ها نمی‌گذرد.

وی ادامه داد: با اسب به‌سمت تپه رفتم، اسب که جمعیت را دید ناگهان مرا به جای دیگری برد اما برای فخیم‌زاده این اتفاق قابل قبول نبود. من هم به او گفتم تقصیر من نبوده و اسب از جمعیت ترسیده و این کار را کرده است. به‌یک‌باره وسط بیابان به من گفت لباست را تن مأمور سوارکارها بکن!، برای بازیگری مثل من که به ظرافت‌های هنری اهمیت می‌دهم سخت بود لباسم را تن شخص دیگری کنم و این سکانس را از دست بدهم. اما لباس را به مأمور سوارکارها واگذار کردم و کمپل(پتو) روی دوشم انداختم.

بازیگر سریال «روشن تر از خاموشی» با اشاره به اینکه دستانم را برای استقبال از مردم باز کردم تصریح کرد: از عنایاتی که حضرت به من داشتند در این سکانس به منصه ظهور رسید؛ جایی که مأمور سوارکارها به‌سمت تپه رفت اما اسب هنوز با جمعیت مواجه نشده بود راهش را کج کرد و وی هم موفق نشد. اینجا به فخیم‌زاده گفتم دیدید این اتفاق دوباره تکرار شد. او به من گفت لباس را دوباره بپوش و این بار در آستانه نزدیک شدن به جمعیت، اسب را نگه‌‌دار و بقیه راه را پیاده برو.

سعی کردم اسب را نگه دارم و پیاده به‌سمت تپه رفتم. در راه با خودم فکر می‌کردم کاری انجام بدهم، از جایی که جمعیت نزدیک‌تر شد دستانم را باز کردم از پشت دیدم اسب همراه من می‌آید. بعد از اینکه سکانس به پایان رسید دیدم تمام گروه دارند گریه می‌کنند. برخی اوقات چنین اتفاقاتی می‌افتد که فکر نمی‌کنم جز عنایت و معجزه چیز دیگری باشد.

«عنایت بخشی» بازیگر نقش «عیسی جلودی» در پاسخ به ای سوال که آثار ماندگار باید چند ویژگی و شاخصه داشته باشند، این چنین گفت : خودم کارهای ماندگار و مؤثر تلویزیونی را بسیار می‌پسندم. یک اثر اگر بخواهد موفق و ماندگار شود باید یکسری شاخصه‌هایی داشته باشد. در قدم اول فلمنامه خوب لازم است. به کارگردان خوب، لوکیشن درست و عوامل حرفوی نیازمندیم تا کار موفق و ماندگاری از آب درآید. در رأس همه این‌ها باید تهیه‌کننده خوب باشد.

وی در پاسخ به سوال «آیا در ولایت عشق نقش دیگری بود که دوست داشتید به جای عیسی جلودی آن نقش پیشنهاد شود»، گفت: برای من فرق نمی‌کند. عیسی یا هر شخص دیگری باشد. بازیگر باید نقش خودش را ایفا کند. هر نقشی خصوصیاتی دارد و بازیگر باید این خصوصیات را پیدا کند. اگر پیدا کرد موفق خواهد بود و اگر نکرد حتماً موفق نخواهد بود. 

بازیگر سریال «پهلوانان نمی میرند» درباره نقش عیسی جلودی، افزود: نقش خاصی نبود؛ عیسی جلودی شخصیتی است که در عالم سیاست حضور جدی دارد و سیاست را خیلی خوب می‌شناسد. حتی جمله‌ای می‌گوید من خیری از سیاست ندیدم و آخر هم می‌گذارد و می‌رود و از این مسائل دور می‌شود. 

وی در خصوص اینکه نقش مثبت را بیشتر می‌پسندد یا منفی، خاطرنشان کرد: بازیگر باید بازی کند. چه آدم بدی باشد و چه آدم خوبی باشد. بازیگر باید بازی کند. من بارها این مطلب را عنوان کردم. من هر نقشی را دوست داشتم بازی کرده‌ام و هیچ‌وقت احساس کمبود نمی‌کنم. 

«فخرالدین صدیق شریف» در مورد سکانس معروف دعبل خزاعی و امام رضا(ع)، که یکی از مطلع‌های زیبای این سریال به شمار می‌رود گفت: وقتی «مهدی فخیم‌زاده» کارگردان این سریال به من پیشنهاد داد، خودشان به من گفتند این نقش خیلی طولانی نیست اما نقش خوبی است. زمانی که فلمنامه را خواندم به این جذابیت نقش رسیدم. دعبل شخصیت خاصی بود که پای پیاده از بغداد می‌آید به سمت مرو تا امام هشتم را ببیند. 

وی افزود: شوریدگی خاصی در این نقش می‌بینیم که به نظرمن بازیگر اول باید این فضا را درک کند. یعنی آن فضا را درک کند و بعد ببیند در آن فضا اگر خودش قرار می‌گرفت چه حس و حالی داشت. من همین  احساس را داشتم در آن سکانس بلندی که دعبل خدمت امام رضا(ع) می‌رسد و آن خلعتی که می‌گیرد، احساس می‌کنم از خود امام(ع) این خلعت را گرفته‌ام. 

گفتنی است سریال«ولایت عشق» در 30 قسمت تولید شد که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید و در سال 1379 به به نشر رسید. 12 قسمت ابتدایی این سریال، درباره مرگ هارون، جنگ دو برادر و خلافت مأمون، 15 قسمت میانی سریال درباره چگونگی تحمیل ولایت‌عهدی مأمون به امام رضا(ع) و 3 قسمت پایانی درباره حرکت مأمون به سوی بغداد و شهادت امام‌رضا(ع) است.

این سریال در محلی فلمبرداری شده است که پیش از آن برای تهیه سریال «امام علی(ع)» در سال 1371 ساخته شده بود. همچنین سریال هایی مانند «تنهاترین سردار»، «طفلان مسلم»، و «آخرین دعوت» نیز در همین محل ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

محمد صادقی: حضور در سریالهای تاریخی بازیگر را ماندگار می کند

خاطرات جالب و شنیدنی کارگردان «ولایت عشق» از انتخاب نقش «امام رضا(ع)»

تماشای آنلاین «ولایت عشق»

ع ا

نظر شما
ارسال نظر