نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2869
-
الف
+

نشست «هم‌زبانان هم‌دل» با حضور شاعران ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و هند برگزار شد

نشست «هم‌زبانان هم‌دل» به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» با حضور شاعران فارسی زبان کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، نشست ادبی «هم‌زبانان هم‌دل» روز گذشته 26 سنبله/شهریور 1399 به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» با حضور جمعی از شاعران کشورهای همسایه به شمول افغانستان و تاجیکستان برگزار شد. 

در این برنامه، شاعران فارسی‌زبانی چون «محمدسرور رجایی» و«سرور مولایی» از افغانستان، «سیدسمیر علی جعفری»، «محمد ابراهیم نوری»، «قاری افضل ایمانی»، «محمد ابراهیم نوری»، «زین‌العابدین خویی»، «عباس ثاقب» و «احمد شهریار» از پاکستان، «سیدعابدرضا نوشاد»، «سیدشفیع حیدر رضوی» و «سید ساجد رضوی» و «سیدضیغم عباس نقوی» از هند و «شاه منصور شاه میرزا» از تاجیکستان شعرخوانی کردند.  

«محمدعلی بهمنی»، «علی داوودی»، «رضا اسماعیلی»، «سیداکبر میر جعفری»، «علی‌محمد مودب»، «اسماعیل امینی» و «غلامرضا طریقی» نیز از جمله شاعران فارسی‌زبان ایرانی بودند که در این برنامه شعر خود را به خوانش گرفتند.

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، در این مراسم نامه نواسه(نوه) اقبال لاهوری توسط احمد شهریار شاعر پاکستانی که برای این مراسم ارسال شده بود قرائت شد. متن نامه به این شرح است: 

بنده اقبال صلاح‌الدین هستم. نوه‌ دختری علامه محمد اقبال و مدیر مکتب اقبال در لاهور که هدف این مکتب حفظ و نشر آثار و خط فکری علامه اقبال در میان جوانان اردو زبان است. بیست و هفتم سنبه (شهریور ماه)، روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی را به شما تبریک عرض می‌کنم. همان شعر و ادب فارسی که با مطالعه آن شاعری مانند علامه محمد اقبال با آثارش در دل‌های ما ماندگار شدند و این مسیر هنوز ادامه دارد.

خوشحالم که «انجمن ادبی اقبال لاهوری» به همت شاعر اردو و فارسی جناب احمد شهریار تاسیس شده و در روز شعر و ادب فارسی این برنامه‌ شعرخوانی را تدارک دیده است.

بنده به آقای داکتر ایوب دهقانکار مدیرعمومی محترم مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جناب آقای بهروز جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی ایران نیز تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در آینده نیز شاهد چنین برنامه‌هایی باشیم.

داکتر ایوب دهقانکار ؛ مدیرعمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم خطاب به شاعران حاضر اظهار داشت: شما به معنی واقعی کلمه پاسدار زبان و اندیشه فارسی هستید. ابیاتی اینجا خوانده شد که با اینکه برخی به زبان فارسی نبود اما اندیشه فارسی، تفکر فارسی و جهان‌بینی فارسی به وضوح در انها دیده می‌شد و همین تقارن همدلی و همزبانی است که بهانه جمع شدن ما در اینجاست.

وی افزود: آرزو می کنم برکت این مراسم‌ها زیاد شود؛ چراکه حلقه مفقوده بشریت شعر و ادبیات است که بهترین و بارزترین تجلی آن در شعر و ادبیات فارسی است.

گفتنی است همه ساله روز بيست و هفتم شهريور / سنبله ، همزمان با سالروز درگذشت استاد شهريار، شاعر نامدار ايراني به عنوان روز ملي شعر و ادب پارسی در ایران تجلیل می شود.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین