نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2365
-
الف
+

ستایش از فعالیت‌های فرهنگی «رهنورد زریاب» نویسنده مشهور افغانستان

از «رهنورد زریاب» نویسنده‌ معاصر افغانستان به پاس نیم قرن فعالیت فرهنگی ستایش شد.

به گزارش آی فیلم2، از «رهنورد زریاب» نویسنده معاصر افغانستان به پاس نیم قرن فعالیت فرهنگی، روز گذشته ۲۴سنبله(شهریور) در مراسمی ستایش شد. 

در این محفل «سید حسین فخری»، «وفا سمندر» و «سید رضا محمدی» از جمله داستان‌نویسان، نویسندگان و شاعران سرشناس افغانستان درباره فعالیت‌های استاد زریاب، کارکرد ادبی و وضعیت فرهنگی افغانستان صحبت کردند.

شرکت کنندگان این برنامه فرهنگی، آثار آقای زریاب را بی‌نظیر دانستند و گفتند: مسائل فرهنگی در افغانستان به دست فراموشی سپرده شده ‌است اما کسانی مانند استاد زریاب توانسته با تلاش و پشت کار فراوان، هویت فرهنگی این کشور را نگه‌دارند. 

«فرشته حسینی» سردبیر روزنامه راه مدنیت گفت: خوش تر زمانی است که بتوانیم آثار، نوشته‌ها و داستان های استاد زریاب را خانه به خانه، نسل به نسل بخوانیم، فرا بگیریم، با آن ها رویا ببنیم، زندگی کنیم و پنجره‌های فردا را به روی آیندگان بگشایم.

«سیدرضا محمدی» شاعر و نویسنده گفت: نوشته های استاد زریاب گنجینه بزرگی روزگار ما است که ما با آن می توانیم در کنار هر ملتی دیگری، در برابر هر ملتی دیگر بیستیم و بدرخشیم. 

«رهنورد زریاب» نیز گفت: در چندین دهه پسین توجه بنیادی بر رشد فرهنگ در کشور نشده است. هنرها فضیلت هستند. چون فضایل به فراموشی سپرده شده اند؛ هنرها و ادبیات هنر هم در این کشور به فراموشی سپرده شدند. 

گفتنی است که به پاس فعالیت‌های موثر ادبی استاد زریاب، لوح زرین راه مدنیت به وی اهدا شد و همچنان 76سالگی این نویسنده کهنه کار نیز جشن گرفته شد.

استاد «رهنورد زریاب» از نویسندگان و رمان‌نویسان پرآوازه زبان پارسی ‌است که آثارش در افغانستان، ایران، تاجیکستان، هند و دیگر کشورهایی که پارسی‌زبانان زندگی می‌کنند شناخته شده است.

وی ده‌ها داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که رمان «گلنار و آیینه» یکی از بهترین رمان‌های این نویسنده به حساب می‌آید. 

م ح

نظر شما
ارسال نظر