نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4383
-
الف
+

آشنایی با دره زیبا و باستانی «پریان» در پنجشیر + ویدیو

در این گزارش با ولسوالی بسیار زیبای «پریان» در ولایت پنجشیر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «پریان» یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین ولسوالی های ولایت پنجشیر در شمال افغانستان است.

«پریان» از انحلال و تقسیم ولسوالی حصه اول پنجشیر به وجود آمده است و با ولایت های نورستان، بدخشان ،تخار و بغلان هم سرحد می باشد.

دره زیبا و باستانی «پریان» از دهانه «آب تل» به مثابه اولین مناطق مربوط ولسوالی پریان به ارتفاعات علیای وادی پنجشیر تا گذرگاه انجمن و خاواک منتهی می شود.

در مورد نام ولسوالی «پریان» نظریات متفاوت وجود دارد. پژوهشگران را عقیده بر آن است که این منطقه پیش تر با نام «پری یان» یاد می شده و در آن دیار مکانی بوده که هر گاه کسی به آن جا می رفت زنده باز نمی گشت. 

مردمان آن روزگار به جن و پری عقیده داشتند و فکر می کردند آن مکان زیستگاه پری ها میباشد. آن ها فکر می کردند که پری ها آن شخص را با خود می برند، در صورتی که امروزه در ولسوالی «پریان» کسی در مورد چنین جایی معلومات ندارد.

به گمان بسیاری از مردم آن مکان افسانه ای منطقه ای به نام «مهر سمر» است که به دلیل صعب العبور بودن و عدم وجود اکسیجن کافی و یا نشر گازهای کشنده «پری یان» یاد گردیده است.

«مهر سمر» کوهی است در پریان که از جمله زیباترین ساحات توریستی جهان به شمار می رود و سالانه هزاران گردشگر از کشورهای مختلف را به خود جلب می کند .

دره سرسبز و شاداب «پریان» دارای چندین دره خرد و کلان پرپیچ و خم است که روزگاری از معادن آن نقره، مس و سرب استخراج می گردیده است. همچنان وجود نمونه هایی از مدنیت های مختلف تاریخی بودایی ها، کوشانی ها و... نمایانگر پیشینه درخشان تاریخی این منطقه می باشد.

در ویدیوی بالا تماشاگر طبیعت دره زیبا و باستانی «پریان» خواهید بود که توسط «شعیب قیاسی» تهیه شده است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر