نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2854
-
الف
+

گذری بر آثار «آکتان آریم کوبات» کارگردان مشهور قرقیزستان

در این گزارش با «آکتان آریم کوبات» کارگردان مشهور قرقیزستان آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، تاریخ سینمای هر کشور تحت شرایط گوناگون و عوامل مختلف شکل گرفته و آثار تولید شده نشان دهنده سیر تحولات آن کشور است.

سینمای قرقیزستان اولین گام تاسیس را 17 نوامبر سال 1941 برداشت.در این تاریخ کمیته سینمای اتحاد شوروی مصوبه ای را در خصوص تأسیس استودیو فلمبرداری در شهر بیشکک امضا کرد و در سال میلادی 1942 ساختمان سینمای قرقیزستان بالاخره احداث گردید.«تایگاک کچو» (عبور دشوار) به کارگردانی «اوبوکیف» نخستین فلم کامل قرقیزی میباشد.

بعد از رسمی شدن فعالیت این نهاد بازیگران و کارگردانان بسیاری ظهور کردند که «آکتان آریم کوبات» یکی از این افراد است.

آکتان آریم کوبات کارگردان، فلم نامه نویس و بازیگر اهل قرقیزستان است.وی استاد آکادمی فلم ملی قرقیزستان و عضو دائمی آکادمی فلم اروپا و آکادمی فلم آسیا و اقیانوسیه است و با  نام «آکتان عبدالخالق اف» نیز شناخته می شود.

آکتان آریم کوبات فلمسازی را از اوایل دهه 90 میلادی آغاز نموده و با فلم «بش کمپیر» در سال 1998 در جشنواره لوکارنو موفق شد تا پلنگ نقره ای این جشنواره را کسب کند.

گفتنی است «بش کمپیر»اولین فلم از قرقیزستان است که در جشنواره بین المللی فلم اوراسیا اشتراک کرد و برنده جایزه ویژه این جشنواره ش د. این فلم در چندین جشنواره مانند جشنواره بین المللی فلم توکیو حضور داشته و اولین حضور جهانی سینمای قرقیزستان را کلید زده است.

«دزد نور» دیگر فلم آکتان آریم کوبات است که در سال 2010 میلادی در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شده است. همچنین «قنطورس» دیگر اثر سینمایی وی در بخش نمایش های ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فلم فجر به نمایش در آمد و در بخش پانورامای جشنواره 2018 برلین نیز نمایش داده شد که در نهایت جایزه CICAE را دریافت نمود.

«قنطورس» به کارگردانی آکتان آریم کوبات همچنین 2 سال پیش به نمایندگی از قرقیزستان به بخش اسکار بهترین فلم خارجی‌زبان معرفی شده بود. فلمی که دهمین نماینده رسمی قرقیزستان بعد از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ بود و در نهایت مثل دیگر نماینده‌های این کشور از راه‌یابی به جمع پنج نامزد نهایی بازماند.  

ع ا
 

نظر شما
ارسال نظر