نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5963
-
الف
+

اختصاصی؛ «اکرم محمدی»: سریال «پدر سالار» آیینه زندگی مردم بود/ «خانه سبز» در رشد و آگاهی مردم نقش موثری داشت

«اکرم محمدی» در گفت و گو با خبرنگار شبکه آی فیلم 2 از تجربه نقش آفرینی در سریال های «خانه سبز» و «ستایش» گفت.

«اکرم محمدی» بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون ایران 62 سال قبل در چنین روزی یعنی 6 اسد(مرداد) در تهران به دنیا آمد.

وی فعاليت‌ های هنری اش را با بازی در نمايش «خسيس» در سال 1364 خورشیدی آغاز کرد و اولین بار با سریال «مرغ حق» به کارگردانی «حسین مختاری» در سال 1366 خورشیدی وارد تلویزیون شد و دو سال بعد در سال 1368 خورشیدی در فلم «مادر» ساخته «علی حاتمی» ایفای نقش کرد. 

اغلب مخاطبان بازی وی را با سریال پربیننده و خاطره انگیز «پدر سالار» و «خانه سبز» به خاطر دارند. 

سریال های «شب دهم»، «مرد هزارچهره»، «روشن تر از خاموشی»، «عملیات 125(1و 2)»، «چمدان»، «سرزمین سبز» و ... از جمله سریال هایی است که بانو محمدی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

«اکرم محمدی» با فلم های سینمایی همچون «مادر»، «دختری با کفش های کتانی» و «سام و نرگس» در سینما هم درخشید و نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن در هشتمین جشنواره فلم فجر را برای فلم «مادر» دریافت کرد.

وی در سال 1392 بعد از بازی در سریال «بچه ها نسبتا بد» ساخته «سیروس مقدم» به مدت 5 سال از عرصه بازیگری فاصله گرفت و سرانجام با کرکتر «خانم بزرگ» در فصل سوم سریال پربیننده «ستایش» به جایگاه پیشین خود بازگشت.

خبرنگار شبکه آی فیلم 2 به مناسبت سالروز تولد بانو محمدی و همچنان آغاز نشر سریال «خانه سبز» از این کانال تلویزیونی، گفت و گوی گرم و صمیمانه ای با وی داشته است که در ادامه میخوانید:

آی فیلم2: به عنوان اولین سوال شاید برای بینندگان ما جالب باشد بدانند شما چگونه وارد عرصه بازیگری شدید؟ کمی از نحوه ورودتان به دنیای بازیگری بگویید.

بانو محمدی: 

من با کار تیاتر حرفه بازیگری را آغاز کردم و در همین زمینه تحصیلاتم را ادامه دادم. بعد از اینکه کار تیاتر را شروع کردم با سریال به نام «ملا صدرا» به صورت حرفوی وارد عرصه بازیگری شدم.

آی فیلم 2: درکارنامه هنری شما سریال هایی به چشم می خورد که با وجود باز نشر چندباره هنوزم برای مردم تازگی دارد، سریال هایی مثل «شب دهم»، «پدرسالار»، «خانه سبز» و... این نشان می دهد شما با حساسیت بالایی نقش های پیشنهادی را انتخاب می کنید، کمی درباره ملاک های خود در انتخاب نقش هایتان بگویید.

بانو محمدی: 

اگر به سال های 6_70 بازگردیم می بینیم که سریال سازی به طور متفاوت شده و این موضوع در کارهای جدید کاملا قابل مشاهده است. در آن زمان به طور کلی کیفیت کار فرق می کرد.

من به شدت بر روی  آثاری که در آن بازی می کنم حساس هستم، به همین دلیل نسبت به سال هایی که در این عرصه فعالیت داشتم، بازیگر پرکاری نبوده ام.

برای من فلمنامه بسیار مهم است، باید بدانم که در داستان سریال قرار است چه اتفاقی بیفتد و قصه به کجا می رسد و به کجا ختم می شود.

آی فیلم 2: یکی از سریال هایی که با نقش آفرینی شما از آی فیلم2 نشر شد، سریال پربیننده «ستایش» بود که با استقبال بالای بینندگان ما مواجه شد، شما بعد از 5 سال دوری از تلویزیون با ایفای نقش «خانم بزرگ» بار دیگر مهمان خانه های مردم شدید، برای بینندگان ما بگویید که این نقش چه ویژگی هایی داشت که قبول کردید آن را بازی کنید؟ 

بانو محمدی: 

در واقع بعد از اینکه پیشنهاد بازی در سریال «ستایش» به من شد با اینکه می دانستم این سریال در دو فصل قبلی مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است اما به دلیل اینکه قرار بود بعد از 5 سال با این کرکتر به عرصه بازیگری بازگردم بسیار روی نقش خودم حساس بودم.

عزیزانی که در پشت صحنه این سریال با من همراه بودند شاهد این داستان بودند که من روی بازی خود چقدر حساسیت داشتم و خوشبختانه کرکتر «خانم بزرگ» مورد پسند مردم قرار گرفت.

کرکتر خانم بزرگ یک شخصیت کاملا جدید و مجزا بود که در فصل سوم این سریال وارد داستان شد و توانست به خوبی جای خود را در داستان سریال پیدا کند.

همبازی شدن با استاد «داریوش ارجمند» که بار فصل سوم این سریال بیشتر بر روی دوش او بود، برای من یک اتفاق بسیار خوب بود. در هر قسمت از این سریال بینندگان شاهد یک اتفاق جدید بین این دو کرکتر بودید که با قسمت قبلی کاملا متفاوت بود و این داستان را جذاب می کرد.

آی فیلم 2: با ایفای نقش «خانم بزرگ» چه بازخوردهایی از مردم گرفتید؟

بانو محمدی: 

من در ابتدای کار که بازی در این سریال را قبول کردم از این خاطر که قرار بود بعد از 5 سال با کرکتر «خانم بزرگ» به عرصه بازیگری بازگردم استرس داشتم که مردم درباره کرکتر من چه واکنشی خواهند داشت. من فقط این را می دانستم که شخصیتی که بازی می کنم قرار است معیار هایی شخصیتی که سال هاست با آن ها زندگی کرده را تغییر دهد و از کیفیت کار مطلع بودم.

اما خوشبختانه مردم توانستند با این شخصیت خیلی خوب ارتباط برقرار کنند و نقش خانم بزرگ برایشان قابل باور بود.

اتفاقات و صحبت ها و تاثیراتی که دو شخصیت خانم بزرگ و حشمت فردوس باهم و بر روی هم داشتند برای بسیاری ها جذاب بود و این اتفاق خستگی من را کاملا از بین برد و نگرانی 5 ساله مرا برطرف کرد و حالم را خوب کرد.

آی فیلم 2: باتوجه به اینکه پایان بندی سریال ستایش به گونه ای بود که مخاطب انتظار ساخت فصل بعدی آن را دارد و حتی گمانه زنی هایی دراین باره نیز به گوش می رسد، آیا در «ستایش4» هم حضور خواهید داشت؟

بانو محمدی:

من بعید می دانم که فصل بعدی این سریال ساخته شود چرا که پایان داستان هر کرکتری مشخص شد اما اگر فصل دیگری هم ساخته شود قطعا خانم بزرگ در آن جایی نخواهد داشت.

کرکتر خانم بزرگ در جایی که باید حضور پیدا کرد و نقش خود را به خوبی ایفا کرد. فکر نمیکنم بعد از این اتفاق جذابی درباره این کرکتر رخ دهد، اگر فصل دیگری ساخته شود قطعا حضور خانم بزرگ جذابیتی نخواهد داشت.

آی فیلم2: به تازگی سریال «خانه سبز» به خاطر درخواست های بسیار زیاد مخاطبان ما در جدول نشر شبکه آی فیلم2 قرار گرفته است، چه خاطره ای از این سریال در ذهن دارید تا برای بیننده های ما تعریف کنید.

بانو محمدی: 

این سریال بارها از تلویزیون نشر شده است و امیدوارم عزیزانی که در افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان این سریال را تماشا می کنند از دیدن آن لذت ببرند.

در هر قسمت از «خانه سبز» نکات خوبی مطرح می شد و این سریال یکی از بهترین کارهایی بود که طی سالیان اخیر در تلویزیون ایران ساخته شده بود.

«خانه سبز» از آثاری بود که من آن را بسیار دوست داشتم و با عزیزانی همچون مرحوم «خسرو شکیبایی» و بسیاری از دوستانی که اکنون در بین ما نیستند هم بازی بودم.

بهترین خاطره ای که می توانم از این سریال بگویم این بود که زمانی که این سریال نشر شد اتفاقات خوبی در زمینه رشد و آگاهی مردم اتفاق افتاد. در این سریال داستان هایی در قالب طنز و جدی مطرح می شد که تا آن زمان در تلویزیون گفته نشده بود و مخاطبان به راحتی می توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.

آی فیلم 2: بازگردیم به یکی دیگر از خاطره انگیزترین سریال های شما یعنی سریال «پدرسالار»، به نظرتان چرا این سریال هنوز هم برای مردم نو و تازه است؟چرا سریال هایی مثل «پدر سالار» دیگر در صدا و سیمای ایران تولید نشد؟

بانو محمدی: 

خوب است یادی کنیم از بازی بسیار خوب مرحوم «محمدعلی کشاورز» که اخیرا وی را از دست دادیم و بازی بسیار خوب او قابل بحث نیست.

سریال «پدر سالار» کاری بود که برخواسته از دل مردم بود، کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. مردم این سریال را می توانستند لمس کنند و همراهشان زندگی می کردند.

در زمانی که این سریال از تلویزیون نشر شد با بازخوردهای جالبی از مردم روبرو شد. من حتی در سرک ها با مردمی مواجه می شدم که می گفتند تمام شخصیت های سریال «پدر سالار» را در خانواده های خود دارند و میشناسند.

این گونه سریال ها در واقع آینه زندگی مردم بودند و به نظرم برای سال های آینده هم این ماندگاری را خواهد داشت.

امروزه داستان سریال سازی به طور کلی تغییر کرده است. من نمی توانم ریشه یابی کنم چرا که خیلی در عرصه این کار نیستم. فقط می توانم بگویم که به اعتقاد من عشقی در کار وجود ندارد و صرفا کار روتین انجام می شود که در سالیان قبل اینگونه نبود.

زمانی که سریال هایی همچون «پدر سالار» و «خانه سبز» ساخته می شد، قصه عشق و علاقه همه عوامل به کار از شروع تا پایان به طور دیگری بود و کیفیت برایشان مهم بود.

من گاهی اوقات به این فکرمیکنم که چرا برخی خودشان را خسته می کنند و کاری میسازند که بعد از نشر بسیار زود از ذهن مردم فراموش می شود. من فکر میکنم که انگیزه ها هم از بین رفته است و بخشی از این اتفاق به شرایط حاکم و بخشی به اتفاقات جدید زندگی مردم باز میگردد.

آی فیلم 2: در حال حاضر چه پیشنهادهایی از تلویزیون دارید؟

بانو محمدی: 

قاعدتا اکنون به خاطر شیروع ویروس کرونا در تمام دنیا، شرایط مساعدی برای کار کردن وجود ندارد.

من با بازی در سریال «ستایش3» دوباره سرجای خودم بازگشتم و این به این معنا نیست که حتما بازهم در سریال های دیگری ایفای نقش خواهم داشت. این امکان وجود دارد که 5 سال دیگر هم کاری انجام ندهم مگر اینکه آن نقش با معیار های من همخوانی داشته باشد

آی فیلم 2: نظرتان راجع به راه اندازی شبکه آی فیلم 2 که ویژه فارسی زبانان چیست؟

بانو محمدی: 

راه اندازی شبکه آی فیلم 2 اتفاق بسیار خوبی بوده است چرا که فرهنگ های ما فارسی زبانان را بهم نزدیک تر می سازد. من این کار را تحسین می کنم و به عواملی که در این شبکه فعالیت می کنند خسته نباشید می گویم.

صحبت پایانی: 

تنها چیزی که می توانم فارغ از دنیای بازیگری و تصویر بگویم این است که ما در شرایط بحرانی هستیم و ای کاش که هشدارها را جدی بگیریم تا باعث یک فاجعه انسانی نشویم.

امیدوارم که نکات صحی رعایت کنیم و پرسونل درمانی را از پا نیندازیم چون اگر این اتفاق بیفتد با یک فاجعه روبرو می شویم. امیدوارم که همه آدم ها هر جایی که هستند به سلامت از این اتفاق وحشتناک که تمام دنیا را گرفته است عبور کنیم.

مصاحبه کننده: مرجان حیدری 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین