نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3424
-
الف
+

مروری بر آثار «داوود رشیدی» به مناسبت سالگره تولد وی

به مناسبت سالگرد تولد «داوود رشیدی» مروری بر آثار هنری وی داشته ایم.

به گزارش آی فیلم 2، امروز 25 سرطان(تیر)  سالگره تولد «داود رشیدی» ستاره کهنه کار سینما و تلویزیون ایران است و به همین بهانه مروری بر آثار هنری وی داشته ایم.

«داوود رشیدی حائری» زاده ۲۵ سرطان(تیر) ۱۳۱۲ هجری خورشیدی در تهران، هنرپیشه تیاتر، سینما و تلویزیون ایران بود.

وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۴۲ با تله‌تیاتر «در جزیره‌ای غریب» و حضور در کنار هنرمندانی از جمله «محمدعلی کشاورز» آغاز کرد.

رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه‌ بازیگری سینما شد و علاوه بر بازیگری به تهیه‌کنندگی فلم سینمایی نیز مصروف بود.

وی پس از چند سال دوری از بازیگری تا سال 1363 در 18 فلم از جمله «کرکس‌ها می‌میرند»، «گل‌های داوودی»، «هیولای درون»، «بازرس ویژه» و «آقای هیروگلیف» حضور یافت.

یکی از برترین نقش‌هایی که داوود رشیدی در طی این سال‌ها بازی کرده، نقش «رضا شاه» در فلم «کمال‌الملک» به کارگردانی و نویسندگی «علی حاتمی» است. وی در این فلم با «جمشید مشایخی»، «عزت‌الله انتظامی» و «محمدعلی کشاورز» هم‌بازی شد.

داوود رشیدی در دهه ۶۰ هجری خورشیدی با حضور در سریال‌های «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی در نقش «مفتش شش انگشتی»، «کوچک جنگلی» به کارگردانی «بهروز افخمی» در نقش «مستوفی الممالک»، «گرگ‌ها» به کارگردانی «داوود میرباقری» و «عطر گل یاس» به کارگردانی «بهمن زرین‌پور» ایفای نقش کرد.

یک سال پس از سریال عطر گل یاس، داوود رشیدی نقش «ابن جبله» را در سریال «امام علی(ع)» به کارگردانی داوود میرباقری و بازی در سریال «گل پامچال» به کارگردانی «محمدعلی طالبی» را به کارنامه خود اضافه کرد.

از سال ۱۳۷۳ داوود رشیدی به طور همزمان در سینما و تلویزیون ایفای نقش کرد. وی از این تاریخ تا سال ۱۳۸۴ در چند اثر حضور داشته که از بین آن‌ها «تنهاترین سردار»، «پزشکان»، «ولایت عشق» و «معصومیت از دست رفته» شاخص‌تر از دیگر آثار هستند.

داوود رشیدی در آخرین حضور خود در تلویزیون، در سریال «کلاه پهلوی» در نقش موسیو آلفونس (کشیش فرانسوی) حضور یافت.

همچنین وی در سریال هایی چون «خودرو تهران11» (1376)، «مختارنامه» (1383)، «بچه‌های هور» (1384)، «خسته‌دلان» (1388) و «گپ» (1391)؛ و فلم هایی نظیر «تکیه بر باد» (1379)، «ملاقات با طوطی» (1382)، «زم‎هریر» (1388) و «اکباتان» (1390) به نقش‌آفرینی پرداخته‌‎ بود.

 داوود رشیدی در تاریخ ۵ سنبله(شهریور) ۱۳۹۵، به عمر ۸۳ سالگی در پی ایست قلبی درگذشت.

گفتنی است سریال های  «بیداری»، «گل پامچال»، «کوچک جنگلی»، «هزار دستان»، «ولایت عشق»، «کلاه پهلوی» و «خودرو تهران 11» با نقش آفرینی مرحوم داوود رشیدی، از شبکه آی فیلم2 به نشر رسیده است.

 

دانلود سریال «بیداری»

دانلود سریال «گل پامچال»

دانلود سریال «کوچک جنگلی»

دانلود سریال «هزار دستان»

دانلود سریال «ولایت عشق»

دانلود سریال «کلاه پهلوی»

دانلود سریال «خودرو تهران 11»

ع ا

نظر شما
ارسال نظر