نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2341
-
الف
+

نشست هنر هرات افتخار افغانستان و میراث مشترک منطقه برگزار شد

نشست «هنر هرات؛ افتخار افغانستان و میراث مشترک منطقه» به منظور حفاظت و صیانت از میراث های فرهنگی به خصوص هنر مینیاتوری و خوشنویسی در افغانستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشست خبری «هنر هرات؛ افتخار افغانستان، میراث مشترک منطقه» توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هرات به همکاری تعدادی از نهادهای فرهنگی، هنری، مدنی و رسانه‌ای به منظور دادخواهی برای ثبت جهانی هنر مینیاتور و خوشنویسی به عنوان میراث مشترک کشورهای منطقه از جمله افغانستان برگزار شده است.

در این نشست به موضوعات «حقوق فرهنگی»، «مکتب هنری هرات»، «هنرهای ملموس و غیرملموس و میراث‌های فرهنگی» و «خوشنویسی» پرداخته شد. 

«محمد داوود عرفان» مسئول دفتر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هرات معتقد است هرات نقش برجسته در معرفی و انکشاف هنر مینیاتوری و خوشنویسی دارد و از دولت خواست که نسبت به ثبت ملی و جهانی این میراث هنری اقدام کند.

وی افزود: افغانستان دارای تاریخ و فرهنگی بزرگی است و مسئولان این خطه باید نسبت به ثبت ملی و جهانی میراث های فرهنگی و تمدنی خود اقدام کنند و هنر مینیاتوری خوشنویسی باید به نام میراث های مشترک منطقه ثبت شود.

«عبدالقادر رحیمی» رییس کمیسیون حقوق بشر هرات گفت: محفل امروزی می تواند سرآغازی باشد برای دسترسی به میراث فرهنگی که ازجمله حقوق انسانی است.

رحیمی ادامه داد: مردم افغانستان میراث دار این حق است و نیاز است که دولت مردان در چنین شرایطی بر حفظ میراث های فرهنگی مردم به خصوص مردم هرات که مهد پرورش آثار فرهنگی زیادی بوده است توجه کنند.

این درحالی است که قرار است تا پایان تابستان سال روان، هنر میناتوری و خوشنویسی ثبت سازمان جهانی یونسکو شود.

گفتنی است، افغانستان مرکز مهمی در آفرینش و پرورش میراث های فرهنگی و تمدن بشری است و میراث های عظیم و مهم فرهنگی و هنری به جا گذاشته است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر