نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3046
-
الف
+

آهنگ «دشت پر گل» با صدای «احمد ظاهر» آوازخوان مشهور افغانستان

41 سال پیش «احمدظاهر» آوازخوان پرآوازه افغانستان در 24 جوزای سال 1358 به خواب ابدي رفت.

به گزارش آی فیلم2،  امروز 24 جوزا(خرداد) سالگرد تولد و درگذشت «احمد ظاهر» آوازخوان پرآوازه افغانستان است.

با وجود گذشت 41 سال از درگذشت این آوازخوان محبوب، نه تنها احمد ظاهر کهنه و فراموش نشده بلکه حتی مرگ هم نتوانست بین او و مخاطبانش فاصله ایجاد کند، شهرتش مرزها را درهم شکست و بیش از چهاردهه ترانه هایش بر زبان عام و خاص در حال گردش است.

«صبور بیات» به مناسبت  سالروز درگذشت احمدظاهر  با انتشار مطلبی در روزنامه صبح کابل نوشت: «احمد ظاهر را از دورانِ طفولیت می‌شناسیم؛ از دورانی که فهمیدیم، هنرِ موسیقی وجود دارد و بر روح و روانِ ما تأثیر می‌گذارد. احمد ظاهر خودش را آدم خوش‌طبع و شوخ‌طبیعت تعریف می‌کند؛ اما او گاهی در زندگی و دنیای خسته‌دلان رسوخ کرده است و دنیای دیگر بیچارگان و بدبختان را تعریف کرده است.

همین ‌که شکست زندگی، فراق و دوری، جدایی و نرسیدن عشق به سراغ مان آماده است، احمدظاهر همراهی مان کرده است. جدایی از شخصیت و کاراکتر احمد ظاهر و اثرهای او در روایت‌ها و حالات گوناگون در زندگی مان داخل شده است‌. احمدظاهر گاهی نمکِ زندگی هزاران آدم می‌شود و گاهی اشکِ اندوه‌گین و سرشار از گریه‌هایی که لذت می‌دهد‌.

احمدظاهر هنرمندی است در تمام اوضاع و حالات؛ او همیشه با مخاطب حرف می‌زند. زندگی ماجراجویانه‌ی او، اثر هنری و فیگورش را از هم جدا می‌کند؛ هنرمندی که سلبریتی فصل‌ها پس از مرگش است. سلبریتی مرده‌ای که هزاران آدم را به دنبال خودش می‌کشاند. شگفتی‌انگیز است وقتی آدم خاطراتِ با احمدظاهر بودن و لحظاتی از او شنیدن را مرور می‌کند. در تمام لحظاتی که با احمدظاهر زیسته‌ایم؛ یعنی از او شنیده ‌ایم و تبِ مان دگرگون شده است.

گذشته از آن، سلیقه‌ی احمدظاهر در انتخاب اشعار و آثارش بی‌نظیر است؛ حتی قالب مصیبت‌اش از ناب‌ترین اشعار پارسی است و این را همه می‌دانیم که انتخاب قالب‌های ادبی برای ذکر مصیبت، امری متداول در گفتمان‌های روزمره است. آنچه یک شاهکار ادبی در مورد یک فاجعه را از یک اثر درجه چندم و زورکی متمایز می‌کند، خاطره‌ی جمعی و زیست فرهنگی نویسنده در فاجعه است.

احمدظاهر روایت تازه‌ی هنرمندی در فصل و نسلِ امروزی نیز به شمار می‌رود. احمدظاهر ده‌ها اثر دارد که هر کدامش ضرورت به نوشتن و گفتن دارد. زندگی آخر سرایت بندگی در کار نیست/ بندگی گر شرط باشد زندگی در کار نیست‌. آدم وقتی به زندگی خوش‌طبع او که همواره در خوش‌طبعی سپری کرده است و در عیش بوده است؛ او وقتی با این تکه‌ها روبه‌رو می‌شود که عرفانی است، فکر می‌کند او این شرایط را زیسته‌ و درد در نهاد شان رخنه کرده است.

 

او درد را از کانتکست جامعه در ساختِ اثرش منعکس کرده‌ است. آنجا که احمدظاهر از خانواده‌ی صدراعظم برخاسته و هم‌نشین فقیرترین آدم‌ها شده است و از سیاست به اجتماع در میانِ مردم رسیده، نقطه‌‌ای است که تفاوت دغدغه‌ی دیگر هنرمندی او آشکار می‌شود؛ یعنی تقلیل سیاست و رفتن در درون دردهای افراد و بلاخره جامعه. این همان جایی است که چهره‌ی خانوادگی سیاست و قدرت، هنرمند را پس می‌زند؛ زیرا در زیستِ جمعی با او هم‌ذات‌پنداری می‌کند.

در موسیقی احمدظاهر کمتر رانتِ مخالف پیدا می‌کنیم. در هر شرایطی هر هنرمندی حتا کسانی‌که مخالف موسیقی و شیوه‌ی زندگی احمدظاهر استند، او را سره می‌خوانند. احمدظاهر در میانِ همه‌‌ی این‌ها سر و گردن بلند است. با شنیدن احمدظاهر، طیفی از مفاهیمی مانند احترام، صداقت، شجاعت و صراحت به ذهن شنونده متبادر می‌شود؛ اما حالا کلمه‌ی مخالف هاله‌ی شفافی ندارد، مخالفت برای بعضی‌ها به یک ویترین یا ژست دروغ تبدیل شده است که می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.ش‌های مهمی زندگی هنری احمد ظاهر که قابل تامل است، این‌که احمدظاهر تبدیل می‌شود به یک آدم کارگر در حوزه هنر؛ او از بزم‌ها و محفل‌هایش عاید می‌کند و دوباره این درآمد را خرج خود و خانواده و رفیق‌هایش می‌کند و به نیازمندان کمک می‌کند. سلبریتی‌ها در آن زمان وجود نداشته ‌اند.

مفهوم سلبریتی در افغانستان نیامده بود و کارهای او شبیه سلبریتی‌های واقعی هنرمندانِ امروزی است. حال پس از ده‌ها احمدظاهر نو است‌‌. با حضور تمام هنرمندان تازه نفس در موسیقی‌ به زبان‌ها مختلف و از کشورهای گوناگون هنوز نیازمندی‌ام را از احمد ظاهر می‌گیرم. او برای فصل‌های مختلفی از کودکی تا حال تازگی دارد‌».

نظر شما
ارسال نظر
جان محمد حیدری

احمد ظاهر آرامش قلب هاست