نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2437
-
الف
+

درگذشت «حیدری وجودی» مولانا شناس مشهور افغانستان

«حیدری وجودی»، شاعر و مولانا شناس مشهور افغانستان به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش آی فیلم2، «حیدری وجودی»، شاعر و مولانا شناس مشهور افغانستان، صبح امروز  ۲۱ جوزا(خرداد) به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا، به عمر ۸۱ سالگی درگذشت.

آقای وجودی از سال‌ها به این طرف، با برگزاری محافل مثنوی خوانی، جوانان علاقمند به ادبیات عرفانی را در کابل، آموزش می‌داد.

«غلام حیدر» متخلص به حیدری وجودی فرزند مولانا شفیع الله، درسال 1318 هجری خورشیدی در ولایت پنجشیر زاده شد. الفبا، قرآن کریم، پنج کتاب، گلستان- بوستان – دیوان حافظ و دیگر کتاب های فارسی را در مکتب کهن از آموزگاران همان روزگار فراگرفت.

مرحوم حیدری وجودی در سال 1326 شامل مکتب ابتداییه رخه گردید. در سال 1333 به خاطر ادامه تحصیلات به کابل آمد اما به دلایلی از تحصیل بازماند. در سال 1336 شامل عسکری(خدمت سربازی) شد و حدود شش سال را درخدمت عسکری ماند و در ماه عقرب(آبان) سال 1342 سند ترخیص خود را اخذ کرد.

در اوایل سال 1343 در چوکات وزارت معارف، درانجمنی که به نام انجمن شعرای افغانستان یاد می گردید، به حیث محرر ایفای وظیفه نمود و از سال 1343 کارمند کتابخانه عامه افغانستان گردید.

«عشق و جوانی»، «رهنمای پنجشیر»، «نقش امید»، «با لحظه های سبز بهار»، «سالی در مدار نور»، «سایه معرفت»، «صور سبز صدا»، «میقات تغزل»، «ارغنون عشق»، «رباعیات و دوبیتی»، «شکو قامت مقاومت»، «غربت مهتاب»، «لحظه های در آب و آتش» و «آوای کبود»، آثاری است که از آقای وجودی به جای مانده است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر