نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2174
-
الف
+

سفر مجازی به آرامگاه «رودکی» در تاجیکستان

در این گزارش به آرامگاه «رودکی» در شهر پنجکنت تاجیکستان سفر می کنیم.

به گزارش آی فیلم 2، جایگاه والای «رودَکی» ملقب به استاد شاعران و پدر شعر فارسی در نزد دوستداران زبانی فارسی بر کسی پوشیده نیست.

این جایگاه به خصوص در تاجیکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در یکصد سال اخیر، رودکی و رودکی شناسی در تاجیکستان از جایگاه والایی برخوردار شده و آثار زیادی درباره زندگی، اشعار و افکار او به چاپ رسیده است.

 آغازگر نهضت رودکی شناسی در تاجیکستان، «صدرالدین عینی» است. بدنبال کشفیات وی آرامگاه رودکی در نیمه قرن بیستم میلادی از روی شواهد مندرج در تذکره‌ها و تواریخ نوشته شده از سمرقند پس از مدتی گمگشتگی شناسایی شد.

آرامگاه رودکی هم‌اکنون در روستای بنج‌رودک یا پنجکنت در ۱۷۰ کیلومتری شمال شهر دوشنبه و در خاک جمهوری تاجیکستان قرار دارد.

بقعه رودکی دارای پلانی هشت گوشه و گنبدی دایره‌ای در بالای آن است. 

«ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم» متخلص به رودَکی و مشهور به استاد شاعران زاده ۴ جدی(دی) ۲۳۷ هجری قمری، نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرا در دوره سامانی در سده چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن در ایران است. در اشعار رودکی با باور به ناپایداری و بی‌وفایی جهان، اندیشه غنیمت‌شمردن فرصت، شادی و شادنوشی روبه‌رو می‌شویم.

او در روستایی به‌نام بَنُج رودک (پنجکنت در تاجیکستان امروزی) در ناحیه رودک در نزدیکی نخشب و سمرقند به دنیا آمد و در همان جا درگذشت.

سبک شعری رودکی، سبک غالب آن روزگار یعنی سبک خراسانی است. ویژگی‌های سبک خراسانی در شعر رودکی نمود کامل و جامعی دارد و به همین دلیل می‌توان او را نماینده تام این شیوه از شعر فارسی دانست.

«کلیله و دمنه» و «سندباد نامه» از مهمترین آثار وی می باشد.

در ویدیوی بالا آرامگاه رودکی را در پنجکنت مشاهده می کنید.

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر