نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2590
-
الف
+

اول ثور،سالروز بزرگداشت «سعدی»

اول ثور سالروز گرامیداشت «سعدی شیرازی» در جنتری ایران می باشد.

به گزارش آی فیلم2، اولین روز از دومین ماه سال در جنتری(تقویم) ایران به نام یکی از شعرای بزرگ زبان فارسی مزین است که آوازه ای جهانی دارد و بسیاری ازمردم در سراسر جهان آثارش را در دست گرفته و پند و اندرزهایش را به علاقه مندان می آموزند.

اول ثور/اردیبهشت سالروز تولد شیخ اجل «سعدی شیرازی» كه فرهنگیان او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، یادروز سعدی نام گرفته است. 

با اطمینان می‌توان گفت بعد از فردوسی، بزرگترین شاعری که آسمان ادب فارسی را روشن کرده است سعدی است.

وی با حسن سلیقه، طبع لطیف و ذوق سلیم چنان شاهکارهایی خلق کرده است که اشعار سحرانگیزش در بوستان شوری وصف ناپذیر در عارفان و عاشقان برمی‌انگیزد.

در گلستان، پندهای حکیمانه‌اش پس از گذشت هفت قرن نه تنها بوی کهنگی نگرفته بلکه تلالو و درخشندگی آن بیش از پیش چشمان جهانیان را خیره کرده است.

 بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

این بیت و معنای زیبای آن در شرایط بیماری همه‌گیر کرونا بیش از پیش معنی و مفهوم پیدا می‌کند و تفسیر وضعیت کنونی جامعه ماست و انگار دیروز سروده شده است و اکنون در می‌یابیم که برای بهبودی حال فرد فرد جامعه، باید حال همه افراد و در نگاهی کلی‌تر حال همه خوب باشد تا ما نیز خوب باشیم.

سعدی با ارایه آثاری بی بدیل، سفیر انسانیت، همبستگی و همزیستی است؛ او یک شاعر و یا یک مصلح اجتماعی نیست، بلکه جان‌مایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ است.

«ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده فارسی زبان است که در سال ۶۰۶ هجری قمری چشم به جهان گشود و در ۶۹۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت. او را با القاب استاد سخن، پادشاه سخن، شیخِ اجل  نیز شناخته می شود.

وی تحصیلاتش را در نظامیه بغداد به پایان رسانید که در آن دوره مهم ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام بود و پس از آن به عنوان خطیب راهی مناطقی از جمله شام و حجاز شد. وی پس از سفرهای متعدد به زادگاه خود در ایران بازگشت و تا آخر عمر در همان جا ماند. 

زندگی او مصادف با حکومت اتابکان فارس در شیراز بود و حمله مغول به ایران و سقوط بسیاری از حکومت‌های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان نیز در زمان حیات او رخ داد.

تاثیر سعدی بر زبان فارسی انکارناپذیر است و هیچ کس نمی تواند شباهت قابل توجه فارسی امروزی و زبان سعدی را نادیده بگیرد. آثار او مدت ها منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی در مکتب ها بوده و بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از نوشته های او برداشت شده است. ا

و روش ساده‌نویسی و ایجاز را برگزید؛ چیزی که کاملا بر خلاف بسیاری از نویسندگان معاصر یا پیش از وی بود. سعدی با اتخاذ این روش توانست در زمان حیاتش شهرت زیادی به دست آورد و نامش برای همیشه ماندگار شود.

همه آثار سعدی اعم از نظم و نثر در کتاب کلیات سعدی قابل دسترسی است و از بین آثاری که در این کتاب آمده، بوستان و گلستان از شهرت خاصی برخوردارند. گلستان به نظم و نثر مسجع و بوستان به نظم نگاشته شده است. به جز این ها آثار دیگری نیز در این کتاب هستند که عبارتند از: قصاید، مراثی، ملمعات و مثلثات، ترجیعات، صاحبیه، رباعیات، مفردات، غزلیات و هزلیات.

آرامگاه این شاعر مشهور زبان فارسی در شهر شیراز ایران قرار دارد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر