نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3093
-
الف
+

در روزهای بحرانی کرونا با کودکان چگونه برخورد کنیم؟

«لیلی رشیدی» بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون ایران از شرایط دشوار این روزها برای کودکان سخن گفت.

به گزارش آی‌فیلم2، در حالی که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم خانه نشین شده اند، مطالب بسیاری درباره سرگرم کردن کودکان در فضای خانه منتشر شده است.

برخی از مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های مجازی راه‌اندازی کرده‌اند و بعضی نهادها نمایش‌های آنلاین را در اختیار مخاطبان گذاشته‌اند. بعضی بازی‌های خانگی را پیشنهاد و برخی دیگر فلم های مناسب را توصیه کرده‌اند ولی سرگرم کردن کودکان، تنها بخشی از ماجرا است و این وضعیت، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد.

«لیلی رشیدی» بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون ایران که اغلب وی را با بازی در سریال «قصه های تا به تا» می شناسند، به عنوان هنرمندی که سال‌هاست با گروه سنی کودک و نوجوان ارتباط مستقیم دارد، از شرایط دشوار این روزها برای کودکان سخن گفت.

«لیلی رشیدی» گفت: کاملا مشخص است که در پی شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیار دشواری برای تمام گروه‌های سنی ایجاد شده و این شرایط تنها برای کودکان سخت نیست بلکه بر تمام اعضای خانواده تاثیر گذاشته است.

او ادامه داد: این روزها پدرها و مادرها بسیار تحت فشار هستند و نمی‌توان از آنان توقع داشت همیشه درست و منطقی رفتار کنند اما در هر حال در قدم اول باید تلاش کنیم تا محیط خانه برای تمام اعضای آن نه فقط کودکان، شاد و راحت شود. 

بانو رشیدی، تماشای خانوادگی فلم را یکی از راه‌های شاد کردن تمام اعضای خانواده دانست و افزود: بعضی فلم ها مانند «اشک‌ها و لبخندها» این ویژگی را دارند که تمام اعضای خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر آن ها را تماشا کنند و به این شیوه در کنار هم لذت می‌برند. 

این بازیگر با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم آرمان‌گرایی کنیم، ادامه داد: باید به بچه‌ها توضیح دهیم که پدر و مادر هم باید ساعاتی را برای خود داشته باشند و نمی‌توانند شبانه‌روز در اختیار آنان باشند. چراکه اگر آن ها زمانی برای خود در نظرنگیرند نمی توانند با انرژی از بچه هایشان مراقبت کنند.

«لیلی رشیدی» با اشاره به دشواری‌های دیگری که این روزها بر سر راه خانواده‌ها است، تشریح کرد: می‌توان برای این روزها فلم، کتاب و موسیقی و تیاتر پیشنهاد کرد اما باید به دیگر ابعاد این ماجرای پیچیده هم توجه کرد و برای آن ها راهی اندیشید.

وی در پیوند با همین موضوع ادامه داد: برای مثال یکی از معضلات خانواده‌ها درس‌های آنلاین کودکان است که شرایط را برای آنان خیلی دشوار کرده است. از طرف دیگر بعضی از خانواده‌ها در خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنند و همه اعضای فامیل، از صبح تا شب با هم هستند و فضای خصوصی ندارند. 

بازیگر سریال «آب پریا» توضیح مسائل روز را یکی دیگر از معضلات پدر و مادرها دانست و افزود: در این میان یکی دیگر از مسائل خانواده‌ها این است که چگونه اتفاقات روز را برای کودکان خود توضیح دهند که آن ها اذیت نشوند و باید راه درستی برای انتقال موضوعات به فرزندان خود پیدا کنند.

«لیلی رشیدی» خاطر نشان کرد: بنابراین می‌بینید مساله سرگرمی، فقط یک بخش ماجراست چرا که این فاجعه ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد. اطلاع‌رسانی درست درباره بیماری، آگاهی بخشیدن به کودکان به طوری که دچار ترس و وحشت نشوند، مدیریت اخبار و ... همه مسائلی است که هر روز خانواده‌های دارای فرزند با آن ها دست به گریبان هستند. 

او درباره مشکلات اقتصادی که برخی خانواده ها در این شرایط متحمل آن شده اند نیز توصیه هایی را مطرح کرد و گفت: قطعا در این شرایط پدر و مادر عصبی خواهند بود و طبیعتا نمی‌توانند همیشه با کودک خود خوش برخورد و با حوصله رفتار کنند. پس باید برای این کودکان هم که ناخواسته متحمل فشار اقتصادی خانواده می‌شوند، فکری کرد.

«لیلی رشیدی» به ایسنا گفت: شرایط فعلی شامل مسئله کرونا، پیامدهای اقتصادی، خدای نکرده از دست دادن عزیزان و ... قطعا بر زندگی کودکان امروز تاثیر غیر قابل انکاری می‌گذارد و باید برای همه این ها راهکارهایی پیدا کنیم.

بانو رشیدی علاوه بر سریال «آب پریا»، در سریال های «قصه‌های تابه‌تا» (1373)، «سرنخ» (1375)، «داستان‌های نوروز» (1379)، «جزیره‌‌ی جادو» (1382-1381) و «همه بچه های من» (1387) و فلم هایی چون «دلشدگان» (1370)، «مربای شیرین» (1380)، «در به درها» (1383) و «نوک برج» (1384) حضور داشته است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر